• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 316
S

spindel_17

hej

mitt fullblod har väldigt känsliga hovar dom spricker jättemkt och är av väldigt dålig kvalitet.

tänkte börja ge biotin,ni som andvänder detta hur tycker ni det funkar??:rofl:

Sv: biotin!!

jag har gett det till min häst i snart ett år. Ingen aning om det fungerar, jag har slutat att använda det. Det finns gamla trådar om detta , sök gärna efter dem.

Det tar jätte lång tid för biotin att ge någon förändring på hoven (ca 6 mån)!
Inget jag direkt rekomenderar...
Istället, som jag skrivit ia andra trådar, föreslår jag att du börjar ge kiselgur och ev. oxå linfrö. Detta ger jätte bra effekt!!
Min pålla har fullblod i sig och hade fruktansvärda hovar när jag köpte henne. Började ge kiselgur och ganska snart började hoven bli fin. Idag har hon kanon hovar :banana:
Kommer aldrig sluta ge henne detta!!
Dessutom är det billigt att ge, vilket inte biotinet är.

"Kiselgur är en gråvit mjölliknande jordart, som består huvudsakligen av kiseldioxid. Den har bildats genom sedimentering av kiselalger."

"Kiselgur är ett effektivt mineralmedel som ges vid olika typer av hudbesvär såsom eksem, hudutslag och håravfall. Kiselgur ökar tillväxten och stärker hoven vilket leder till mindre hovömhet vid t.ex. hårt underlag eller skoning."

Bla. Biofarmab säljer detta.

Ger kiselgur och Enzion till min pålle med dåliga hovar. Äter även nyponskal för hovar och leder.

Innan du börjar trixa med massa tillskott vore det bra att se över foderstaten generellt. Har hästen behoven av protein och mineraler uppfyllda? Korrekt kvot kalcium/fosfor?

Det tar jätte lång tid för biotin att ge någon förändring på hoven (ca 6 mån)!
Inget jag direkt rekomenderar...
Istället, som jag skrivit ia andra trådar, föreslår jag att du börjar ge kiselgur och ev. oxå linfrö. Detta ger jätte bra effekt!!
Min pålla har fullblod i sig och hade fruktansvärda hovar när jag köpte henne. Började ge kiselgur och ganska snart började hoven bli fin. Idag har hon kanon hovar :banana:
Kommer aldrig sluta ge henne detta!!
Dessutom är det billigt att ge, vilket inte biotinet är.

vadå linfröolja antar jag då elr????:confused:

Innan du börjar trixa med massa tillskott vore det bra att se över foderstaten generellt. Har hästen behoven av protein och mineraler uppfyllda? Korrekt kvot kalcium/fosfor?

det har ju med hovarna o göra hon måste få bättre hovar

På våra fungerar det toppen. Det blev bättre då vi köpte den dom har på ÖB.

det har ju med hovarna o göra hon måste få bättre hovar

Jo jag förstår det, det var därför jag undrade om hästen får alla sina behov uppfyllda fodervägen!
Brister av protein och kalcium visar sig inte helt osällan på hovarna.

Jag har också ett fullblod som förr hade "typiska fullblodshovar". Jag provade att öka kvoten kalcium/fosfor och hon har fått mkt bättre hovar! Dom fnasar inte sönder, och det är över ett år sedan hon hade tappsko. Nåt vi hade enorma problem med förut. Hovarna var så trasiga med halt häst som följd.

Inga tillskott alltså, bara en justering i hennes ordinarie foderstat. Billigare kan det knappast bli!

Biotin är en B-vitamimin, närmare bestämt B8. Så jag håller med Antiqua eftersom det här producerar en häst själv, om den är frisk och får en bra balanserad foderstat.

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
790
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka