R

RosenMedTaggar

Har hört att biotin är bra för hovarna, men hur funkar det? Min häst har lite "fullblodshovar", så hon får lätt sprickor och så. Kan biotin hjälpa?

Sv: Biotin?

Biotin har jag ingen större erfarenhet, men vet att min kompis gav det till sin häst som hade dåliga hovar på rekomendation av hovslagar. Hästens hovar förbättrades men det tog tid.

Däremot har jag använt mig av Kiselgur, oxå för dåliga hovar på mitt halvblod. Det var vet som rekomenderade det, och de var tydligen framför allt bra till skimmlar, fråga mig inte varför. Men vi har sett en stor skillnad redan, det var inte så länge sedan vi började med det. Dessutom är kiselgur mycket billigare än Biotin!

Ännu billigare är foderjäst som hästen själv omvandlar till lättupptagligt biotin. Men om det gör någon nytta för hovarna är omtvistat.

Jag gav dyr biotin under många år till ett fullblod med lite dåliga hovar men det hjälpte inte ett dugg. En del säger att det bara fungerar på vissa hästar. Jag vet inte.

Det som hjälpte var bra skoning, att vara noga med hovvården öht,
inte släppa ut i leriga hagar, utan det blev sandvolten såna årstider, vara noga med underlaget öht.

Hålla hovarna lite fuktiga när det är torka, men inte låta dem bli för blöta, tex gå i blöt hage, det gör hovarna mjukaoch sömmarna glider ur...

Dyrt, knappt någon verkan, måste användas länge för att se den ev lilla förändringen.. det är min erfarenhet och jag hade det absolut "bästa" märket med div rekomendationer.. prova alkoholfri öl det fungerade tydligen på en häst som jag jobbade med, hovarna blev bättre..

mvh
Elin

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
783
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka