bsmx

Trådstartare
Hej!
Min häst s hovar växer sakta enl hovis. Han föreslog Biotin, ska det verkligen behövas då hon får kraft grov o ett bra hö?

Sv: biotin

Nä, Biotin har få hästar brist på. Men vad är egentligen problemet med att hovarna växer sakta då ?

Det är bra för hovtillväxten om hästen får röra på sig ordentligt varje dag, det ökar blodgenomströmningen i hoven.
Jag har en fjording med dåliga hovar och har märkt god effekt av både biotin och kiselgur på honom, inte att hoven växer snabbare men att hornkvaliteten blir bättre.

Det är bra för hovtillväxten om hästen får röra på sig ordentligt varje dag, det ökar blodgenomströmningen i hoven.
Jag har en fjording med dåliga hovar och har märkt god effekt av både biotin och kiselgur på honom, inte att hoven växer snabbare men att hornkvaliteten blir bättre.

Hej!
Hon är den typen av häst som behöver ridas varje dag o det gör vi(en vilodag/vecka) sen går hon ii hagen 08.00-20.00 det bör ju räcka, med tanke på röresle?
Men en fråga, vad är Kiselgur?:crazy:

Biotin är inte farligt att ge hästen, då det är ett B- vitamin och därför vattenlösligt (hästen pinkar ut överskotet).
Mina hästar får biotin även om de kanske inte behöver ha det.
"har haft lite problem med ena hästen".
Men man kan inte räkna med att snabbt se något resultat då det tar ca 1- 1 1/2 år för en ny hovvägg att växa ut

Kiselgur är en jordart som består av i huvudsakligen kiseldioxid. Kiseldioxid är en förening av kisel och syre.

Kiselgur sägs ha bra effekt på kass hovkvalitee, även om jag själv inte provat detta.

Tror att det finns hälsokostprodukter för oss människor oxå med kiselgur, då sägs det vara bra för naglar och hår.
Jag köpte det på inrådan av en hästgubbe med något övernaturliga förmågor... :smirk: men på min lille gubbe fungerade det iallafall...

Jag märker stor skillnad när jag ger våra biotin. Numera köper jag det för en billig peng på Ö.B. :idea:

En häst som inte har brist på biotin får inte heller ngn effekt av det.
Alltså det är bara om din häst har biotinbrist som det kommer hjälpa med tillskott.
Du kan ju alltid testa och se om det gör ngn skillnad. (om din häst har brist på det)

För tillväxten kan man massera kronranden med liniment.
För kvalitén tycker jag inte att Biotin har ngn effekt.
Däremot av Steel Joint o Enzion.

Har hästen dåliga hovar (spruckna, trasiga, tappar skor lätt)
eller har den bara långsam hovtillväxt? Om det bara är det ska du hoppa av glädje för då kanske du inte behöver sko lika ofta.

Ja kan säga att biotin gör verkan på dåliga hovar,
När jag köpte min nordsvenska travare hade han så dåliga hovar att du inte fick skorna att sitta kvar mer än max 2 veckor åt gången, Hovarna sprack och flisades sönder.
Så efter att ha gett honom biotin i ca 1 år ( tiden det tar för hovväggen och växa ut).
Så vart det en jävla skillnad. Han tappade inte skorna längre hovarna var inte som att "spika i smör" och dom gick inte sönder.

Jag ryckte skorna av honom för ett år sen och han har inte haft skor sen dess.
Det var inte och tänka på för 2 år sen, då hade han inte haft några hovar kvar och gått på

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
778
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka