Biotin till bättre hovar?

Rydefjal

Trådstartare
Hej,
Stod i hästaffären bland alla mängder med tillskottsfoder som finns (helt galet, rena djungeln).
Har hört i öronvrån att Biotin skall vara bra för hästens hovar. Någon som har erfarenhet av detta som märkt tydlig skillnad?

Samt hovoljor, tjära osv. Fungerar det verkligen?
Jag tänker mig att hovar är som en nagel (dvs slaggprodukter från kroppen = dött material) att försöka påverka det som redan kommit ut borde väll vara vetenskapligt omöjligt eller? Klart man kanske kan mjukgöra det lite eller dutta på "nagelack" men det borde väll knappast förbättra hovkvalitén?

Sv: Biotin till bättre hovar?

Hej,
Stod i hästaffären bland alla mängder med tillskottsfoder som finns (helt galet, rena djungeln).
Har hört i öronvrån att Biotin skall vara bra för hästens hovar. Någon som har erfarenhet av detta som märkt tydlig skillnad?

Samt hovoljor, tjära osv. Fungerar det verkligen?
Jag tänker mig att hovar är som en nagel (dvs slaggprodukter från kroppen = dött material) att försöka påverka det som redan kommit ut borde väll vara vetenskapligt omöjligt eller? Klart man kanske kan mjukgöra det lite eller dutta på "nagelack" men det borde väll knappast förbättra hovkvalitén?

Nja.. Varken hovar eller naglar är väl slagg produkter som kommer ut fr kroppen däremot så visar det tydligt att du blir vad du äter. När man var liten fick man höra att vita fläckar på naglarna betydde brist på vitaminer och det är lika med hästar. Brist på ngt visar sig ofta i dålig hovkvalite. Biotin är vitamin H. Finns olika rena produkter på marknaden. Se till att ge bra foder så blir det nog bättre o ge så klart Biotin eller Biotin Plus om det finns behov. Kombinationen Zink o Biotin är bra och påverkar producerandet av Kreatin. Sen kan du ju se även på yttre påverkan, vatten, lera mm o då skyddar övriga produkter.

Senast ändrad:

Tjära är ingen hit att använda på hovarna annat än vid enstaka tillfällen då problem finns. Min hovis har t.ex. rekommenderat det när min häst fått lite anlag till röta under snösulorna, och då skulle jag lägga det i en sträng över sömhålens på utsidan av hoven.

Biotin har jag haft bra effekt av på min häst, men det funkar ju bara om den dåliga hovkvalitén beror på biotinbrist, inte annars.

Tror generellt att hoven måste stärkas inifrån, via fodret. :)

Jag är noga med att spola rent hovarna om de är leriga efter hagvistelsen, eftersom leran gärna torkar ut hovarna när den torkar.

Nu har jag inte läst din tråd, men jag svarar ändå. Biotin hjälper mot sköra hovar men enbart i de fall då hästen har brist på biotin vilket är mkt ovanligt.
Vi har haft många hästar genom åren och testat biotin på en del utan någon som helst framgång.
Just nu har jag ett sto som har ganska dåliga hovar. På henne hjälpte inte heller biotin ett smack men senaste året har jag gett henne kiselgur + använt hovstärkare ett par gånger i veckan. Hennes hovar är nu mkt bättre men jag har å andra sidan en mkt bättre hovslagare idag än för ett par år sedan.

Mitt råd är att:
1. Ha en DUKTIG hovslagare
2. Ge en välbalanserad foderstat
3. Använda någon form av preparat

Vilket fodertillskott som passar beror ju helt och hållet på hästen och miljön, för mig har kiselgur fungerat (om inte hela resultatet är hovslagarens förtjänst). Tyvärr är det ju så att man får testa sig fram och testperioderna är långa, minst ett halvår, gärna ett år, för att se resultatet.

Om hovarna är torra kan torsklevertran fungera bra.

Lycka till!

Bioton kan hjälpa, men min erfarenhet är att Kisel är mycket mer effektift. (äter det själv för mina naglar och hår, samt ger till pållen) Det står "kisel gur" på hinken.

Tjära är döden för hovar såvida du inte vill torka ut hoven. används mot röta av just den anledningen, inget annat.

Jate Volim har gett dig jättebra svar. Både biotin och kiselgur har effekt endast om hästen har brist på just detta, vilket är ovanligt.

har du problem med torra spröda hovar vår och sommartid, bada hovarna i vatten varje dag och pensla på vegetabilisk olja (viktigt att den är just vegetabilisk) ovanpå. vanlig rapsolja funkar utmärkt. oljan bidrar till att bibehålla fukten i hoven (vattnet du spolat) utan att torka ut den.

se över vad för strö hästen står på. Torv torkar ur hovarna mest av alla ströformer, spån är tvåa, och minst uttorkande är halmbädd.

Hovslagaren kan bara påverka det yttre på hoven. Formen, vinklar mm och det är självklart jätteviktigt för att undvika skador. Invärtes påverkas via fodret. Hovslagaren kan hjälpa till att ta bort dåligt horn, kolla efter röta mm - men det är du som hästägare som måste underhålla för bästa hovkvalite där emellan =)

Tjära är ingen hit att använda på hovarna annat än vid enstaka tillfällen då problem finns. Min hovis har t.ex. rekommenderat det när min häst fått lite anlag till röta under snösulorna, och då skulle jag lägga det i en sträng över sömhålens på utsidan av hoven.

Måste bara förtydliga lite:

Detta ska jag göra EN gång per skoperiod, när hon är nyskodd, och bara de gånger hon uppvisat tecken på röta då skon togs av. Som mest har jag nog lagt på tjära 3 gånger de senaste 5 åren, typ...

Så att inte folk sätter igång och tjärar för glatta livet... :o

Vad som funkar beror på vad som är orsaken till att hovkvaliten är dålig :grin: och jag tror att man får prova sig fram. För länge sedan kollade jag olika trådar med hovtips och jag tycker det verkar som att de som inte var nöjda med biotin fick bättre effekt med enzion och vice versa - ett tips kanske.

Vår förre hovslagare rekommenderade LifeData Ferrier's formula till vår pålle som får smuliga/mjuka hovar efter sommaren. Det var svindyrt och även om det verkade funka till en början så rasade hovarna iaf när hösten kom. Nu vägrar pålle att äta det så vi ger kiselgur, biotin, msm, jäst och håller koll på kalciumet i foderstaten - men det verkar tyvärr inte heller helt råda bot på problemet.

Tjära torkar ut hovarna och gör dem hårdare - så när det är "blötväder" har vi kanske någon gång i månaden penslat lite med tjära under hoven. När de haft problem med röta har vi i stället 1-2 ggr i veckan penslat Hoofdesinfectant från LifeData över sömhål och runt skokanten under hoven samt det blåa TrushBuster/Rensa strålen som vi då lagt på innan hovis satt på skon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve