Biotin mot sköra hovar?

Sv: Biotin mot sköra hovar?

Detta är en 4 år gammal tråd som blivit uppknuffad,
Men när den ändå är aktuell - biotin hjälper i de fall då hästen har BRIST på biotin.
Andra tillskott hjälper i de fall då hästen har brist på de ingående ämnena.
Det finns INGET tillskott som hjälper och fungerar på alla hästar.
Däremot har dessa hästar i regel brist på A och D vitamin vilket det finns gott om i Fodertran. Samt att de märkt skillnad snabbt, redan på någon månad, efter hästen fått tillskott av detta.
HUR vet de att hästarna har haft brist på dessa vitaminer? D-vitamin bildas i huden av solljus, som är gratis (förutsatt att man inte sveper in hästen i täcken...)...
Och att det syns skillnad på hovarna redan efter en månad är inget annat än kvalificerat skitsnack, för man kan inte påverka det horn som redan är utvuxet med fodertillskott. Utan det är enbart nybildat horn som kan påverkas... Och det tar ca ett år att "bilda en ny hov", dvs för vägghornet att växa ner från kronranden till bärranden.

Detta är en 4 år gammal tråd som blivit uppknuffad,
Men när den ändå är aktuell - biotin hjälper i de fall då hästen har BRIST på biotin.
Andra tillskott hjälper i de fall då hästen har brist på de ingående ämnena.
Det finns INGET tillskott som hjälper och fungerar på alla hästar.

Hurra! Äntligen ett vettigt inlägg i denna tråd. Tack!

jag använder enzion hoof till min häst. fungerar på henne. dyrt i början då dom ska äta mycket av det men efter hand minskar man och det går inte åt lika mycket. kan inte säga på rak arm hur länge den räker. men var 3-4 månad tror jag att det e. 495:- (där jag käpper):cool:

Provade oxå detta på min häst efter en massa "åh"-ande om hur bra det var, att man skulle märka skillnad redan efter en-två månader :).

Det gjorde det inte på min häst :p.

Biotin har jag lärt mig ska innehålla zink och meithonin om det ska vara hjälpligt.

Håller dessutom starkt med ameo om att tillskott i fodret givetvis tar ett tag innan det ger resultat eftersom hornet måste växa ut innan du ser förbättringen. Det utväxta hornet kan du ju bara hjälpligt "restaurera" mha olja, vatten, eller vad du nu tycker hjälper.

Biotin hjälper på en del hästar, det beror nog på vad själva problemet är.

Mitt sto går nu konstant på biotin. Slutade med det drygt ett halvår för jag fick för mig det var slöseri med pengar, trodde inte det hjälpte så mkt. Efter det blev hovarna märkbart sämre och hovslagaren undrade vad felet var "för du ger väl henne fortfarande biotinet?"...eh näe..det gjorde jag ju inte ;).

Så på MIN hjälper det :D.

Annars tror jag att många hovproblem skulle hjälpas med en väl balanserad foderstat i alla avseenden ;)

A och D vitamin vilket det finns gott om i Fodertran

Lite kul, här nere har de kommit på att ge köttbuljong:eek: ska fungera super..
Antar att det kan vara samma ingredienser som i tranet:idea:

vad e det för i***t som har kommit på det? rätta mig om jag har fel men hästar e vegitarianer (asså äter inte kött:devil:). men det kan ju ha ändrats på dom två åren jag inte har gått i skolan.

sen har jag för mig att köttbuljong innerhåller kött. men även här kan jag ju har fel:grin:

sen rider man ju kor och mjölkar hästar så vad vet jag:angel:

jaa du, någon hovslagare tror jag. De försvarar det med att man bara ger det i ett par månader:grin:

:devil:köttbuljong:devil: det e ju som om att ge ett 3 mån föl vatten istället för mjölk:devil:

:devil:köttbuljong:devil: det e ju som om att ge ett 3 mån föl vatten istället för mjölk:devil:

Jag vet inte varför man skulle ge det till ett 3 mån föl. Det handlade väl om en häst med dåliga hovar.

Men i vilket fall som så tycker jag inte alls att det är att jämföra med att ge ett föl vatten. Köttbuljong innehåller proteiner precis som mjölk. Det finns länder där man ger hästar animaliskt protein. På Island tex har man gett dem fisk.

Det bästa mot dåliga hovar är en bra foderstat. Då klarar hästen av att tillverka det biotin som den behöver.

Utanför tråden
Egentligen borde det vara värre att ge en köttätare spannmål eftersom det innehåller stärkelse. Jag har aldrig förstått varför hundmat innehåller så mkt spannmål och så lite kött.

Senast ändrad:

det jag menade var att man inte ger en häst animaliskaprudukter precis som man inte ger ett föl bara vatten. det e helt sjukt! om man vill ge hästen finns det vegitariska proteinfoder att välja istället!

det jag menade var att man inte ger en häst animaliskaprudukter precis som man inte ger ett föl bara vatten. det e helt sjukt! om man vill ge hästen finns det vegitariska proteinfoder att välja istället!

Det är inte helt ovanligt att man ger animaliskt foder till hästar.
Det innehåller proteiner med en mkt bra aminosyrasammansättning. Det vanligaste är nog att man ger fiskmjöl.

I Sverige ger vi oftast inte animaliskt foder men det förekommer ex fiskmjöl i specialfoder till vanvårdade, undernärda hästar och även i foder för unghästar för att förbättra tillväxten.

Sedan ger man även olja från fisk för att få med de viktiga fettsyrorna.

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
778
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka