Biotin mot sköra hovar?

K

kallblodsåklart

Har någon erfarenhet av Biotin? Hjälper detta mot sköra hovar eller finns det något bättre?

Sv: Biotin mot sköra hovar?

Biotin har sällan en häst brist på. En del säger det hjälper, andra inte. Men om man nu måste ge Biotin i 3-6 månader innan man ser resultat så anser jag inte det har speciell bra effekt. Vad har du själv gjort ang din hästs hovar ?? Menar att: det finns massvis man kan göra: Tex: hovbeslag, söm, belastningsförhållanden, vattenbad, hovslagare, barfotagång, välbalanserad foderstat mm mm...Vad exakt menas med sköra hovar ? Beskriv din hästs hovar lite mera..

Vi har bara haft hästen i ca en månad, så så mycket har vi inte gjort ännu och detta är i nuläget inte något problem. Men om han tappar någon sko så går hovarna lätt sönder i hagen, de fransar sig lätt och småbitar slås bort. Han har tydligen alltid haft "sköra" hovar enligt tidigare ägare, och då funderar jag ju på vad jag kan göra för att detta ska bli bättre! Så länge skorna sitter på så är det okey, men om han tappar någon så är det bråttom med hovslagaren. Funderar på om man ska börja masssera kronranden med matolja, har fått det rådet av en hovslagare. Olja ska man väl inte smörja in hovarna med, men fett är väl bra?? Kom gärna med andra förslag!

Jag tycker att linfröpellets eller linfrökaka är helt suveränt för hovarna. Det är billigare än biotin och verkar (oftast) mycket snabbare. Om du inte hittar det någon annanstans så kör Hippo en variant; Hippo Lin Cubes.

Lycka till!! :bump:

Biotin har ingen verkan inom 6 månaders behandling...
Däremot sa min hovslgare att mycke vatten på hovarna och matolja skulle också vara bra..

Okey, tack för era svar! Det där med linfrö kanske skulle vara värt att testa. Visste inte att det är bra för hovarna!

Vattna hovarna är alltid positivt, en häst får sämre hovkvalite när den går i en torr hage.
Det som hjälper då är att ha på "tofflor" på hovarna i minst en halvtimnme per dag som har legat i blöt innan dom sattes på. Eller om man har en riktigt snäll häst som står helt still i stallgången så kan man köra på hovarna i hink uppfylda med vatten så att det täcker hovarna.
Det brukar hjälpa bra mot torra hovar ;)

Enligt vår hovslagare brukar det inte bli så stor skillnad på hovarna med biotin. Det händer att det hjälper, men tar som sagt var ett halvår innan man vet, och enligt honom så brukar oftast skillnaden då bestå i att hovarna växer något fortare. Han rekommenderar istället Kiselgur som han säger brukar ge en betydligt bättre hovkvalitet, dessutom på mycket snabbare tid än biotinet. Men, ett par månader får man nog räkna med där också. I övrigt gäller motion för att förbättra hovkvalitén, samt en bra foderstat.

hej..har själv ett kallblod ..har givit honom 10ml fodertran i maten och det har förbättrat hans hovar..fick det rådet av min hovslagare :) har för mig att 5 liter kostar 109 kr

tabac skrev:
hej..har själv ett kallblod ..har givit honom 10ml fodertran i maten och det har förbättrat hans hovar..fick det rådet av min hovslagare :) har för mig att 5 liter kostar 109 kr

Vad är det och vart kan man köpa det? Har oxå ett kallblod med dåliga hover och har prövat nästan allt.

Har själv ganska svårt att tro på kiseltillskott med tanke på att grovfoder innehåller väldiga mängder kisel.
PL

Kankse skulle ha skrivit lånar knapp på ditt inlägg, jag har aldrig skrivit någonting i den här tråden som har med just biotin att göra, skrev ett annat sätt att få bättre hovkvalitet.
Känner en tjej som har en häst med sköra hovar men kommer inte ihåg medlet hon använder sig av men det är rekomenderat av hovslagare och kommer ifrån tyskland och ska pänslas på. Seddan får ju hästen biotin oxå, som så sagt var inte hjälper föräns efter ett bra tag, i snitt så tar det ungefär 8-10 månader för en hov att växa ut helt så skulle gissa på att det snarare är den tiden det tar innnan man märker att biotin hjälper.

Det som hjälpt vår häst bäst har varit att ge honom vanlig jäst (1 pkt vanlig matjäst), fungerar förmodligen med foderjäst.

Mvh

Camilla

Jättekul att så många skriver om detta som tydligen är ett vanligt problem. Blev också intresserad av fodertran, var finns det att köpa tro? Det verkade ju vara billigt och hjälper det så börjar jag med detta tror jag. Barfotagång som någon nämde går ju inte med vår pålle eftersom hovarna går sönder då. Vågar inte ta den risken!

Jag igen...:)

Sökte efter fodertran på nätet och såg att Hippo har det, 5 liter kostar 199 kr. Men det som var konstigt var att det stod att man ska ge 1 dl per dag, låter mycket om man jämför med 10 ml som någon skrev! Någon annan som har använt fodertran, hur mycket har ni gett??

hej tipsar om foderjäst, innehäller bla B-vit fungerar bra på mina hästar! bra för almäntillståndet me!

Good luck!

Japp,jag rekommenderar oxå foderjäst...Bra till hovarna och vid pälssättning!

Jättekul att så många skriver om detta som tydligen är ett vanligt problem. Blev också intresserad av fodertran, var finns det att köpa tro? Det verkade ju vara billigt och hjälper det så börjar jag med detta tror jag.QUOTE]

Jag har haft två hovslagare som båda sagt att Biotin är verkningslöst.

Däremot har dessa hästar i regel brist på A och D vitamin vilket det finns gott om i Fodertran. Samt att de märkt skillnad snabbt, redan på någon månad, efter hästen fått tillskott av detta.:)

Tror det kan heta Torsklevertran i affären oxå...

Jag har i alla fall köpt på Granngården och som redan sagts, 5 liter kostar någonstans över 100 lappen.

jag använder enzion hoof till min häst. fungerar på henne. dyrt i början då dom ska äta mycket av det men efter hand minskar man och det går inte åt lika mycket. kan inte säga på rak arm hur länge den räker. men var 3-4 månad tror jag att det e. 495:- (där jag käpper):cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
778
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka