miamiSwing

Trådstartare
Hur gör man ett Biopsi "test" vid skapet?
Kan vet göra de i stallet eller ska de göras på klinik?
Behöver dom lugnande? Nån som vet vad de kostar ungeför?

Sv: Biopsi

Kostnad så prissättningen är fri för veterinärerna.

Biopsi är enkelt förklarat att man tar ett prov på vävnaden, är det huden så stansar man helt enkelt ut en - flera små runda bitar av huden (tänk dig du snabbt 'hugger till' med ett smalt, vasst rör, och på så sätt skär bort en runt bit av huden). Nålbiopsi så sticker man som ordet avslöjar in en nål och suger ut en liten mängd av det man vill ta biopsi på, t ex en utväxt/tumör etc.

Ren tillvägagångsmässigt kan det göras i stallet, sen om veterinären vill göra det där eller att det ska göras på klinik varierar säkert.

Vävnadsprovet/biopsin skickas sen på analys.

Om det behövs lugnande etc är beroende på häst, lokalisering osv.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10