Sv: binda fast föl
Jag har fått lite problem med ett föl. Fölet är 10 månader gammal och har fått för sig att börja kasta sig lös så grimskaften går sönder när hon står uppbunden. Problemet uppstod när hon en dag satte huvudet under grimskaftet och fick det över halsen hon blev jätterädd och efter det har hon kastat sig lös flera gånger fast hon tidigare aldrig ens försökt nåt sånt. Hur skulle ni gå vidare med denna häst för att få henne uppbindningsbar. Vill verkligen inte att hon som vuxen ska bli en sådan häst som kastar sig när det inte passar, vet tyvärr många halvblod som är såna, men att hästen går att binda fast hör ju till grundläggande hantering. Jag gillar inte sättet att binda hästen så den verkligen inte kan ta sig loss, stor skaderisk men samtidigt känns det dumt att använda balsnören då hästen lätt kan lära sig att det går att komma loss. Hur skulle ni ha gjort med en sån här häst. Tacksam för alla svar.
Men vad är det som går sönder? grimskaftet eller grimman? Jag är alltid noga med att grimmorna jag har är dubbelsydda mellan nos och käkrem eller vad man kallar det, så den inte går sönder just vid såna här tillfällen när man har med åringar att göra som inte kan stå still.
Med min hjälpte det att jag to en dust med honom ute, vi hade en liten diskussion, han ville gå åt ena hållet och jag åt det andra, han började kasta sig kors och tvärs och blev piss-sur, ca 4 månader gammal. Jag höll i, såg till att hans huvud alltid var mot mig så han inte kunde vända sig bort och sticka, och var följsam så det var ett jämnt tryck hela tiden tills han stod still, detta hjälpte faktiskt, han har aldrig försökt slita sig loss från någonting igen, inte ifrån mig, inte från transporten, ingenting. För han har lärt sig att han helt enkelt inte kommer undan och det ligger inget farligt i det.
Nu vet jag inte alls om detta ungerar för dej, men jag drog mig också för att bara binda upp hästen tills den bråkat färdigt, men gjorde det med en annan unghäst (liten ponny) och det fungerade. Så det finns säkert flertalet lönsingar, du har säkert fått det här innan mig bara att jag varit för lat för att läsa tråden ^^
En sak som ja vet många gör är att vira ett varv runt en stolpe och sen hålla i, då tror hästen att det är du som håller i och då lär den sej ju även att han int kan slita sig loss från dej vilket man har stor nytta av i framtiden. Min är ju två nu och en riktig bjässe så det är skönt att vi hade vår dust vid 4 månaders ålder.
Du verkar klok och det löser sej säkert, har aldrig testat gummirep eller liknande men kan ju hända att det funkar lika bra. Dock vet jag inte vad det blir för tryck....för det som är bra med rep e ju att det blir ett stadigare tryck i nacken och när min häst känner det så vet han att ok...han är fast... eller när jag ber honom gå framåt, då vet han att det är det som gäller pga trycket i nacken så det räcker ju med ytterst lite för att han ska förstå.
Inte obehagligt på något sätt för då skulle han ju protestera men de gör han ju inte. Men däremot när vi gör nya saker som han inte är van vid har jag honom lös så han kan få reagera som han vill, annars blir dom ju lättare panikslagna, inte ta sig loss så händer något dom int är vana vid...nja...
ajja nu har ja babblat färdigt, förlåt att de blev så långt. Hoppas du kanske fick nått tips, men det här är mitt tankesätt, sen om de e rätt vet ja inte, men de funkar för mej