Där verkar det inte finnas några funktionella stötar i elbandet!
Vi har väldigt många och långa elstängsel på gården, så låt mig ge några förslag.
Det finns en oändlig räcka av anledningar för varför det inte blir några stötar, men till att börja med, se till att allt är rätt monterat:
Mät med en riktigt elstängseltestare som kan ge antalet volt. Låna av någon som har. De bra digitala kostar 500 kr ungefär, de med blinkande lampor för varje 1000 volt ungefär hälften.
Man brukar säga att det behövs 1 (ett) jordspett per joule på aggregatet. Jordspett ska (måste) vara "riktiga jordspett", det måste vara minst 3 meter mellan jordspetten, och de måste vara kopplade mellan varandra och till aggregatet med en jordspettskabel (särskild matarkabel) eller möjligtvis en galvad eltråd för stängselbruk.
Ditt aggregat ska ha 2 jordspett (2,5 joule). Jordspetten måste slås ner i mark som håller sig fuktig, diken, sluttningar mot norr t.ex. är bra ställen.
Stängseltråden (repet, bandet) måste matas från aggregatet med en matarkabel som sitter fast med rätt sorts klämmor/skruvar, och dessutom lindas flera fasta varv runt varandra vid stängslet så att det blir bra kontakt..
Matarkabel och jordningskabel som har dålig anslutning, gör att man tappar "sprutt" på elen, liksom dålig jordning.
Sedan så deklarerar inte Biltema hur mycket man förlorar genom motståndet i bandet. Bra elband/rep/metalltråd har ett motstånd långt under 1 ohm. Billiga varianter kan ligga på 3-4-5 ohm, viket stjäl av krämen från elaggregatet. Och råkar bandet ligga mot/stöta mot trä (vaja i vinden?) någonstans, så försvinner än mer av trycket i elen.
Så med lite för lite jordning, någon/några anslutningar som inte leder så bra, ett band som har högt ohm-tal, så finns det helt enkelt risk att det inte är tillräckligt mycket tryck kvar för att en hårig häst ska uppleva det som att det finns el i stängslet.
Kan du ta i stängslet och känna en svag stöt, så är det för lite kraft kvar. Om jag råkar ta i vårt stängsel, så fullkomligt flyger jag bort från det, det gör ONT.