Biltemas elband

Vad är det ni mätt med? Mitt aggregat blinkade att det fungerade men med elmätare visade det 0. Bytte aggregat och helt plötsligt fick jag en 8 på mätaren, tycker inte det ser ut att vara ström på den tråden? Hästen är ju helt oberörd. Men är det det så är väl trästaket nästa steg.

Vad är det ni mätt med? Mitt aggregat blinkade att det fungerade men med elmätare visade det 0. Bytte aggregat och helt plötsligt fick jag en 8 på mätaren, tycker inte det ser ut att vara ström på den tråden? Hästen är ju helt oberörd. Men är det det så är väl trästaket nästa steg.

Köpte en sådan man hänger på nätet. Delaval agget är drygt 50 m ifrån och man får en smäll om man grabbar tag i bandet

Där verkar det inte finnas några funktionella stötar i elbandet!

Vi har väldigt många och långa elstängsel på gården, så låt mig ge några förslag.

Det finns en oändlig räcka av anledningar för varför det inte blir några stötar, men till att börja med, se till att allt är rätt monterat:

Mät med en riktigt elstängseltestare som kan ge antalet volt. Låna av någon som har. De bra digitala kostar 500 kr ungefär, de med blinkande lampor för varje 1000 volt ungefär hälften.

Man brukar säga att det behövs 1 (ett) jordspett per joule på aggregatet. Jordspett ska (måste) vara "riktiga jordspett", det måste vara minst 3 meter mellan jordspetten, och de måste vara kopplade mellan varandra och till aggregatet med en jordspettskabel (särskild matarkabel) eller möjligtvis en galvad eltråd för stängselbruk.
Ditt aggregat ska ha 2 jordspett (2,5 joule). Jordspetten måste slås ner i mark som håller sig fuktig, diken, sluttningar mot norr t.ex. är bra ställen.

Stängseltråden (repet, bandet) måste matas från aggregatet med en matarkabel som sitter fast med rätt sorts klämmor/skruvar, och dessutom lindas flera fasta varv runt varandra vid stängslet så att det blir bra kontakt..

Matarkabel och jordningskabel som har dålig anslutning, gör att man tappar "sprutt" på elen, liksom dålig jordning.
Sedan så deklarerar inte Biltema hur mycket man förlorar genom motståndet i bandet. Bra elband/rep/metalltråd har ett motstånd långt under 1 ohm. Billiga varianter kan ligga på 3-4-5 ohm, viket stjäl av krämen från elaggregatet. Och råkar bandet ligga mot/stöta mot trä (vaja i vinden?) någonstans, så försvinner än mer av trycket i elen.

Så med lite för lite jordning, någon/några anslutningar som inte leder så bra, ett band som har högt ohm-tal, så finns det helt enkelt risk att det inte är tillräckligt mycket tryck kvar för att en hårig häst ska uppleva det som att det finns el i stängslet.

Kan du ta i stängslet och känna en svag stöt, så är det för lite kraft kvar. Om jag råkar ta i vårt stängsel, så fullkomligt flyger jag bort från det, det gör ONT.

Förutom dom tips du fått så skulle jag sätta en tråd längre ner som inte går att krypa under så lätt. Oskodd och mycket päls gör att dom känner av strömmen sämre också.

Tusen tack för många bra tips! Misstänker starkt jordningen. Vi bor på en grustäkt som är lite svårjordad, Jag bankar ner ett par till så får vi se om de blir någon ny film imorgon.

Tusen tack för många bra tips! Misstänker starkt jordningen. Vi bor på en grustäkt som är lite svårjordad, Jag bankar ner ett par till så får vi se om de blir någon ny film imorgon.
Det där med 3 meter mellan jordspetten: det är "på riktigt", för sitter de närmare varandra än tre meter, så kommer de att fungera som 1 jordspett....

Lycka till, hoppas att fler jordspett hjälper!

Det där med 3 meter mellan jordspetten: det är "på riktigt", för sitter de närmare varandra än tre meter, så kommer de att fungera som 1 jordspett....

Nä?? Fasiken, då måste jag göra om min jordspettskonstillation... Jag fick tips om 1 meter emellan, så det har jag, på mina 7 (!!) jordspett. Suck.

Experiment misslyckat. Jordade igår ordentligt och avslutade med att ta i bandet och det var skillnad, gjorde aj.

Är shetlands immuna eller?

Hej

Alissa bryr sig inte ett skit om att vi satt ett elband med ström i. Bandet är från Biltema och det går att mäta fram att det är power på det aktuella stället med en "diodblinkare"

Hjälp! Vad göra? Nu står hon å tjurar i boxen..

https://www.dropbox.com/sc/7juccc1wa7dxx4n/AACXPSUfQlPD8FEh1nzlOxkda

Det du kan göra som skrivs ovan är extra el-band. Hare en shettis som är snabbare än blixten på att åla sig ut. Men kolla på el-band/rep när du köper vilket omtal (Visas med "omega tecken") det står på paketen. Det skall var så nära 0 det går. Är det runt 10 försvinner det ström ur tråden och det är lite kvar i slutet av hagen eller helt ström löst.
Men din shettis är söt:)
Mvh
Pudlan

...Och vi som har 18,5 joule på ett av aggregaten, du kan ju tänka dig hur mycket plats vi behöver hitta för jordningen.
Nä?? Fasiken, då måste jag göra om min jordspettskonstillation... Jag fick tips om 1 meter emellan, så det har jag, på mina 7 (!!) jordspett. Suck.

...Tänk dig då hur mycket plats det går åt för att jorda ett 18,5 joules aggregat! vi har 15 jordspett, vilket är lite för lite, men vi har inte löst var vi ska sätta resterande jordspett än och om vi ska flytta hela jordningen...
Antagligen kommer vi att gräva ner jordspetten helt under mark under nedersta tråden, längs en lite fuktigare del av stängslet...

Jordningen får ju inte sitta för nära byggnader, el eller vattenledningar heller, så att hitta bra ställen för jordning är alltid en intressant utmaning...

Tydligen har Biltemas band 5,5 ohm/meter. Har nu varit ock köpt 2km 0,15 ohm på lantmännen och bytt på rymmningsstället. Alissa fick en stöt direkt, Reklamera Biltemas skit????

Tydligen har Biltemas band 5,5 ohm/meter. Har nu varit ock köpt 2km 0,15 ohm på lantmännen och bytt på rymmningsstället. Alissa fick en stöt direkt, Reklamera Biltemas skit????
Grattis! Det är säkert betydligt bättre kvalitet på det bandet/repet, så att ledarna håller några år!

Reklamera? Om det på hemsidan var tydligt vilket ohm-tal Biltemas band har, så blir det ju lättare att välja något bättre...
Det är skamligt att sälja t.ex. elstängselkomponenter som är så klena så att det inte går att bygga ett fungerande stängsel av dem.

Det spelar roll, vid (el-)stängselbygge, att ha tillräckligt bra komponenter, som är korrekt monterade.

En hel del påståenden om att "elstängsel fungerar inte", handlar om just dåliga delar, som alltför ofta inte monterats på fel sätt.

Jag har sett rostiga (förhindrar kontakt med jorden) gamla armeringsjärn använda som "jordspett", eller en stump av den billigaste sortens elrep full med knutar (bryter ledarna=ingen/dålig ström), bevuxen med alger, direkt inkopplad i elaggregatet som "matarkabel"...

Bra grejer, rätt skötta, fungerar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka