Billy Allen

E

Egonson

Vad är det egentligen för skildnad på Lazer Bit och de andra 3-ledade modellerna av tränsbett?

Sv: Billy Allen

Lazerbit är ju 3-delade, fast de är raka. hm, svårt att förklara utan att visa.. Bonanza westernstore har dem, kolla där så får du se skillnaden.

Ja, men jag tycker alla ser likadana ut :p Får kika närmare.

Såhär står det om Billy Allen betten.

Utförande
Rakt alt. lätt böjd mundel, förbunden i mitten av en metallvals vilket möjliggör rörlighet i båda munstycks- delarna

Funktion
Båda mundelarna rör sig oavhängigt från varandra och förutsätter ridning på "två" händer.

Variationer
Tränsbett såväl som i stångbetts utförande.

Avsett för
Hästar med känsliga laner samt för unga, ej balanserade hästar som måste böjas mycket

Provat ett helt vanligt tredelat på min nya häst som han har gått på alltid innan, det är väl rätt OK att rida på sådär MEN, han är inte 100 på det för då jag tar kontakt med tyglarna går det bra ett tag sen vill han rycka loss huvudet (jag har JÄTTEMJUK hand). Han knycker fram huvudet så att trycket i munnen lostnar. Sedan grejar han mkt med det när man tränsar.

Provade med lätt böjt, rakt ("stång") tränsbett i går. Det var bättre på vissa sätt, han grejade inte alls med det och var stilla i munnen, ryckte inte, nu hängde han sig på det i stället och blev framtung och ville inte ge efter.. Tyckte ah, nåt att luta sig på.

Jag ska höra med ägaren hur det ligger till med hans mun annars får han åka till tandläkaren också.

Därför jag lurar på Lazer bit eller Billy Allen, eller nåt annat med rörligt fast ganska "rakt" ändå och inte så rörligt som ett vanligt bett.

Jag har ett Billy Allen Lazerbit, jag använde det på min unghäst i början av inridningen och det funkade kanon. Det ligger bra i hästens mun, nyper inte, och är rörligt men ändå fast vilket gör att man lättare kan arbeta med en sida i tagetutan att hela bettet rör sig i munnen.

Det kostar ju en del, men det är absolut värt det + att det är 5 års garanti på det.

http://i54.photobucket.com/albums/g87/westernsaved/Cindi/cindishuvud.jpg

Jag kör med Billy allen bett (de vanlig) på min tre åring. Testade både vanligt och vanligt tre delat först, men köpte sen ett billy bett och är jätte nöjd. Han har blivitt mycket lugnare i munnen.

Ja jag tycker det låter jättebra, är ju inte dyrare än andra specialbett. Man får ta och beställa ett sådant tror jag. Vet inte om jag ska ta Lazer eller vanligt, får läsa lite till först!

Min häst var väldigt orolig i munnen när jag köpte henne. Provade massor av bett men inget funkade bra förrän jag provade ett BA bett. Det var lösningen för oss. Just att bettet är så stabilt och hästen inte kan suga upp det och vika det samtidigt som man har det ledade bettets alla fördelar.

Det är så skönt när man hittar saker som verkligen funkar och både häst och ryttare trivs med :)

Ja absolut. :)Red med enbart BA bett och sedan BA stång i 1,5 år. Nu är hennes mun så skolad att jag kan rida på andra bett.

Jag rider på tränsbett än så länge, men jag har redan inhandlat en BA-stångbett som jag tänkte använda i framtiden när vi båda känner oss reda på att börja med det. Dock har jag lite funderingar ang det med stångbett.. om man ska börja med ett tvådelat först.. som vissa säger.

Hur gjorde du?

Jag red på ett 3 delat BA tränsbett i ca ett år innan jag bytte till ett BA stångbett med likadan mundel. Red då med dubbla tyglar. Det gör jag oftast än. Vi är inte färdiga för att använda enbart stångtygel än.

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
697
Senast: Snurrfia
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 149
Senast: Bubbles
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka