Billy Allen snafflebit på tävling?

Tottewolder

Trådstartare
Hejsan!
Jag undrar ifall någon vet om man får tävla ett tränsbett med billy allen-mundel på D-C tävlingar på två händer? Har aldrig ridit på BA men tänkte testa ett sådant och funkar det på min lilla kille så vill man ju gärna testa det på tävling :)

Finns det några för/nackdelar med denna mundel? Har ingen erfarenhet alls av det men det ser "mildare" ut än tex. ett tvådelat bett som ger "hävstångseffekt" och kanske skadar gomen? Tacksam för svar! :)

Sv: Billy Allen snafflebit på tävling?

Jag har gjort det i flera år utan att någon protesterat. Både tvåhand och snaffle och enhand och stång med BA-mundel. Ingen har sagt något om det.

Gissar att du menar WRAStävlingar och då får du tävla din häst (oavsett ålder) på tränsbett upp till B-nivå

Gissar att du menar WRAStävlingar och då får du tävla din häst (oavsett ålder) på tränsbett upp till B-nivå
Jag tycker iofs det är förståeligt att man blir förvirrad, eftersom regelboken är motstridig i den frågan (se punkt 175)... :crazy:

Det står ju inte så tydligt att det är godkänt att rida ett rakt bett med två händer direkt... :)

Under avsnittet om klasser under punkt 131 regleras att det är - som Doleron berättar - tillåtet att rida på tränsbett upp till och med C. En- eller tvåhandsfattning regleras sedan rätt tydligt i punkt 172. Men motstridigheten kommer i punkt 175 där det generellt regleras att hästar sex år och äldre endast får ridas på stångbett (...). Jag ser åtminstone inte logiken i det, men jag kan ju ha missat något.

Det står ju inte så tydligt att det är godkänt att rida ett rakt bett med två händer direkt... :)

Jag har hört rykten om att vissa domare tyckt att BA ses som ett rakt bett, men i regelboken står det att mundelen får vara två- eller tre-delad, och BA faller ju in under det senare alternativet, dvs ett tredelat bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
797
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Western Vid bettkontroll på tävling i helgen fick jag ett "tips" av domaren, nämligen att det bett jag rider på kan om jag har otur klassas som...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Islandshäst Min medryttarhäst (hingst, snart 5 år) bråkar mycket vid ridningen just nu och även från marken. Har erfarenhet av dominanta hästar och...
Svar
10
· Visningar
2 372
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama