billigt men ändå pengar...

B

blohme

Hej alla bukefalister :)

Jag har funderat länge på & köpa en dressyrsadel, då jag tycker det är hopplöst att rida dressyr i en hoppsadel.
Nu hänger det en begagnad i den affären som jag köper allt till pållen i .
Det är en stübben, jättefint skick, enligt hon som äger affären så är den bara använd några gånger, dom vill ha 3500:- för den ..

Så nu står jag här & velar, jag få lön nu dom närmaste dagarna, men dock inte 3500:- eftersom jag inte jobbat så mkt ,
hur hade ni gjort? tagit hem sadlen på prov, om den passa låna pengar av mammsen eller vänta tills nästa lön & hoppas på att den finns kvar ...

känns som om man går miste om en fin sadel till mkt bra pris om man inte köper den ...

Sv: billigt men ändå pengar...

Åhh , jag är sååå sugen på den, men jag har ju igentligen inte råd ... men det är ju billigt ! &dessutom brukar dom bjuda på utprovningen så att den passar ordentligt ...
varför är man fattig ? jag får sova på saken, & eventuellt ringa till dom imorgon & be dom lägga undan den ... ;)

Jag skulle tagit den om den passade hästen (och dig), det är så svårt att hitta en bra sadel. Såg dessutom att du fick provrida den innan köp ännu ett plus!

Det första du bör göra är ju att ta hem den på prov (oavsett om du har pengar eller inte)! För innan du vet om den passar så är det ju ingen idé att skaffa fram pengar. Sadlar är ju väldigt svårt att passa in så tyvärr är det ju ofta så att man får prova ganska mga innan man hittar någon som passar.
Det är ju både bomstorlek, bommens utformning, sadelns övriga utformning samt sitsstorlek samt sitsens utformning som skall passa. Det är alltså mkt som skall klaffa.

Skulle den däremot visa sig passa efter provning så får du ju ta ställning till då om du kan få fram pengar till den eller inte.

Men som sagt, ta hem den så fort som möjligt och se om den passar. Efter det börjar du fundera på om du ska köpa den eller inte. Låt dig inte förföras av att det var ett billigt pris. Pengarna är totalt bortkastade om den inte passar.

Jag hade köpt den om den visat sig passa jag hade grämt mig galore om den blivit såld när jag väl fixat fram pengar :o

Självklart ska jag se så att den passar ...
det finns väl ingen(??) som köper en sadel som man inte provat på hästen?

Nej, det hoppas jag... Poängen är ju att du skall gå iväg och se till att få hem sadeln för provning nu direkt innan den säljs. Efter det kan du börja oroa dig över pengar. Next problema.

Funderade bara lite... Om sadeln bara är riden i några gånger tolkar jag det som om den är hyfsat ny? En ny Stübben kostar från ca. 10.000:- och uppåt och då låter 3500:- misstänksamt billigt - tycker i alla fall jag.

Är det en äldre sadel kan det dock fortfarande vara ett bra köp, speciellt om den är i fint skick. Värt att tänka på är ju dock att äldre Stübbensadlar (från 80-90-talet) kan vara hårda som plankor i sitsen vilket kan vara lite mindre trevligt när man rider dressyr och ska sitta ner mycket. Men det märker du ju när du provar den förstås!

Tycker dock att det är bra att du överväger att köpa en dressyrsadel om du vill rida dressyr. Det blir aldrig detsamma i en allround- eller hoppsadel. Lycka till med köpet!

Om den passar så köp. En Stubbensadel håller så bra kvalitet att du kan ha den resten av livet om du vill. Priset lät väldigt lågt. Passa på om den passar och du själv trivs i den.

Funderade bara lite... Om sadeln bara är riden i några gånger tolkar jag det som om den är hyfsat ny? En ny Stübben kostar från ca. 10.000:- och uppåt och då låter 3500:- misstänksamt billigt - tycker i alla fall jag.

Är det en äldre sadel kan det dock fortfarande vara ett bra köp, speciellt om den är i fint skick. Värt att tänka på är ju dock att äldre Stübbensadlar (från 80-90-talet) kan vara hårda som plankor i sitsen vilket kan vara lite mindre trevligt när man rider dressyr och ska sitta ner mycket. Men det märker du ju när du provar den förstås!

Tycker dock att det är bra att du överväger att köpa en dressyrsadel om du vill rida dressyr. Det blir aldrig detsamma i en allround- eller hoppsadel. Lycka till med köpet!

jag tycker dom flesta stübben sadlarna blir jättebilliga när dom kommer till "andre-person".
Denna sadel är genomkollad av sadelmakare ...

Jag vågar knappt ringa, har nyss fått lite pengar så tänkte ringa & höra om den är kvar , tänk är den borta??

Jag bestämde mig för att vänta någon månad & se fall den hängde kvar . var där igår & handla lite nya täcke m.m & då hängde den kvar. Eftersom mamma blev :love: i den så låna vi hem den , red i den igår & idag & har tills på onsdag på mig att bestämma mig .

Den är inte en ny sadel, men mkt mkt lite använd så det ser ut som en helt ny ...

ska se om jag får upp en bild på den

lite uppdateringar om sadlen om någon vill läsa:

Jag sa att jag betala 2500:- för den, den har ju hängt där ganska länge, jag fick den för 2800:- så ska betala den 5! :D

absolut skönast kommer det vara att rida i en dressyrsadel.
de är inte samma sak att träna dressyr i en dressyrsadel som hoppsadel.. ;)

vad heter modellen?

annars va det snygg färg till hästen tycker jag..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: Equidaem
·
Utrustning Hej! Ska köpa ny hoppsadel till pållen, men är lite lost i vad jag ska välja. Lutar dock mer mot en begagnad, får ju mer för...
Svar
2
· Visningar
1 580
Senast: Vogue
·
Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: Ricco
·
Utrustning Skulle behöva lite inputt ang butiks prissättning på en sadel jag ev ska köpa. Nästa vecka ska pållen få prova en Prestige D1 Iceland...
Svar
8
· Visningar
4 131
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka