Billigt föl till salu!

A

Angely

Nej, ingen annons även om rubriken ovan tyder på det.

Vårt lilla stoföl e:Akribori har ända fram tills nu varit en ängel utan dess lika. Redan från dag ett kunda vi lyfta hovar, "hänga" på henne, pilla i öron och näsa, öppna munnen etc. Hon har varit helt ok att leda, även om det gått långsamt.

Men nu, häromdan, då vi skulle ta in det lilla f*nskapet (omdöpt nu ja...) från hagen för att verka tassarna på henne. Det tog oss en halvtimme!! Vi kom fram till grindöppningen, men där vart det tvärstopp, blåvägrade gå ut helt enkelt. Sket fullständigt i att morsan hennes stod på andra sidan och betade. Till slut slet hon helt sonika sönder grimman och gallopperade/bockade glatt tillbaka till sina kompisar.

Vi fick på henne en ny grimma och till grindöppningen igen. Samma visa. Hade ett dressyrspö att peta henne på rumpan med, men hjälpte ju icke, hon vart bara asförbannad. Till slut, efter MYCKET om och men fick vi ut henne genom en annan grindöppning, med hjälp av en tredje person.

När vi väl fått ut henne var hon en ängel att leda, off course. Lilla ögontjänaren. Lite "kul" är det ändå att se att hon är såpass självständig (född i Juni), så avvänjningen i mellandagarna kommer nog gå smärtfritt skulle jag tro.

Men vad gör man i detta läge?! Fröken Föl har ju dessvärre insett att hon faktiskt KAN trotsa emot nu, hon är inte lika liten som i somras då vi bokstavligt talat kunde hiva ut henner om hon bråkade.

Tur för henne att hon är så söt lilla prinsessan! :love:

Sv: Billigt föl till salu!

Alla unghästar skall alltid pröva och testa gränserna (även äldre hästar). Vissa dagar går det hur bra som helst att göra de vanliga sakerna medan nästa dag skall de testa. Lite som små barn i trotsåldern.

Just nu håller jag på med en d-ponny som har fått för sig att hon ska skrämmas när man rider för att komma undan. Hon var snäll den först veckan tjejen hade henne på foder. Sen skulle hon inte bli riden tyckte hon(ponny alltså). Hon började slå med bakbenen och kastade huvudet upp. Efter att det konstaterades att hon inte hade ont och att sadeln satt som den skulle var det bara att sätta hårt mot hårt. Den första veckan skulle hon försöka skrämma mej men jag satt bara kvar och krävde att hon skulle gå fram. Nu har poletten trillat ner och hon börjar fatta vad som gäller. Är guda god att ha och göra med och snäll att rida ut på. Ponnyn är redan 9 år men har inte gjort jätte mycket pga av att ägaren råkat ut för diverse olyckor och sjukdomar.

Jag bryr mig inte om att diskutera längre utan jag vänder dem och backar helt enkelt ut om de inte vill gå frammåt när jag ber dem. Min lillkille vägrade bestämt att gå igenom en grinden i somras, tror han fått en stöt eller ngt, backa ut gick däremot bra och vi slapp tjafsa. :D Inga problem med andra grindar och senare i höst var det inga problem med den här heller.

Min erfarenhet är att fölen får lite trots-ålder ungefär vid 3-4 månaders åler (lite olika kanske)
Själv hade jag en hingst som vid fyra månader höll på att ha ihäl mig var och varannan dag. (Han kom på hur roligt det var att stegra, och även en liten söt fölhov gör ont! :crazy:)

Men har man fölet så står man ju där med ansvaret, och vissa saker bara måste göras.
Så - jag skaffade ett långt rep istället för grimskaft, så klarade jag att hålla mig ifrån hovarna, och sedan var det bara att utrusta sig med världens tålamod och vänta ut föl-kraken när han fick sådana tok-idéer att inte gå framåt, att vara livrädd för grimman eller att bita av matte armen etc etc.

Med honom blev avvänjningen hur odramatisk som helst! Jag menar - är man bäst och störst i världen behövs ju inte ens mamma :smirk:

Idag är han precis hur go som helst, och väldigt lätthanterlig, så det är väl bara att hålla ut ... (Veckans tips, eller hur ;) Jag borde kanske gå och städa eller nå't ...)

Backa ut var en bra idé! Det ska jag testa nästa (förhoppningsvis inte då...) gång hon får för sig att dumma.

Det är alltså bara att sätta hårt mot hårt? Är väl ungefär så jag tänkt mig, vill bara inte bli stämplad som en att-peta-på-hästen-är-dödsstraff människa. :smirk:

Det låter bra!

Jag ska bara vara konsekvent, om än hård ibland om det behövs. Blir bara så trött på vissa människor ibland. Enligt de är man en djurplågare om man slår till det stackars lilla söta fölet lite på näsan om hon biter efter en... :angel:

Vet vad du menar..jag blev kallad djurplågare då jag tömkörde min häst...

Du ska få ett tips från Händel. Händel är en vallack 17 år e: Iran-Napoleon och han har uppfostrat många yngel. Jag är själv ägare av det senaste uppfostringsuppdraget.

Varenda gång jag har haft ute min unghäst från hagen eller släpper ihop dem på morgonen, in i hagen, så går Händel fram till min unghäst och flyttar på honom.
Varje gång.
Detta har gjorts med stor självklarhet och utan minsta våld. Strikt och konsekvent bara. "Så, flytta på dig!"

Nån enstaka gång har min häst inte varit tillräckligt uppmärksam, eller kanske till och med ifrågasatt herr Hendel en smula. Då har Händel sagt till på skarpen, direkt! "Ja sa, undan! Slyngel."

Jag säger, gör som farbror Händel, flytta på henne, ofta, konsekvent och begär svar omedelbums. Så slipper du många dispyter i framtiden.

Släng kräket över axeln och bär den in i stallet.:devil:
Kanske du orkar om du bara är tillräckligt förbannad.:p

Du ska få ett tips från Händel. Händel är en vallack 17 år e: Iran-Napoleon och han har uppfostrat många yngel. Jag är själv ägare av det senaste uppfostringsuppdraget.

Varenda gång jag har haft ute min unghäst från hagen eller släpper ihop dem på morgonen, in i hagen, så går Händel fram till min unghäst och flyttar på honom.
Varje gång.
Detta har gjorts med stor självklarhet och utan minsta våld. Strikt och konsekvent bara. "Så, flytta på dig!"

Nån enstaka gång har min häst inte varit tillräckligt uppmärksam, eller kanske till och med ifrågasatt herr Hendel en smula. Då har Händel sagt till på skarpen, direkt! "Ja sa, undan! Slyngel."

Jag säger, gör som farbror Händel, flytta på henne, ofta, konsekvent och begär svar omedelbums. Så slipper du många dispyter i framtiden.

Du kanske kan starta företag med herr Händel? :idea: "Uppfostring av bråkiga unghästar AB" :p

Föl och unghästar testar så är det, en del av deras utveckling skulle jag tro.

Själv hade jag stora problem med mitt Akriboristo som föl ;) Hon gick inte att leda o tro mig vi provade allt, till slut fick hon sitta fast i ett träd varje dag o få lite kraftfoder, några grimmor senare blev hon som ett lamm att leda!! Vann fölvisningen här uppe, fick välvisad i betyget! Det kunde man inte tro bara någon vecka innan!

Hon är fortfarande en tuff häst men snäll att hantera bara man är en tydlig ledare, ingen häst för en mes som mig egentligen:D

Lycka till med ditt busfrö!

Hehe ja det är väll smällar man får ta! :D Tur för henne att hon är så satans vacker och söt :love: Såna där grejjer som hon gjorde ÄR ju irriterande, men samtidigt visar det liksom att hästen lever, om ni förstår vad jag menar. :) Hästar ska visa humör, även om det inte alltid är så roligt! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka