Billigast identifiering för registrerad travare (hästpass)

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
E

Eeiram

Hej!

Jag skall låta min varmblodstravare identifieras för att få ett hästpass. Frågan är bara om det är billigast att anlita en veterinär eller en av STC utsedd ID-kontrollant för ID-kontrollen? Hur gjorde ni?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie

Sv: Billigast identifiering för registrerad travare (hästpass)

Tog det i samband med start på Solvalla, så han cyklade från "Stora Huset" till stallbacken... Minns inte vad det kostade ett par hundra tror jag

Funderar på detsamma. Bor i "mörka" småland och det dräller ju inte direkt av ID-kontrollanter i mina krokar...... Men får alla veterinärer utföra kontrollen?

Alla veterinärer får utföra kontrollen. Jag hade en veterinär ute igår och gjorde det. det kostade 240 +moms. sen är det ju inställelseavgift på 120:- med.

Hade ut en STC-kontrollant igår, hon tog 150 kr/häst +moms. (ingen reseersättning eller inställelsekostnad trots att hon körde drygt 1 mil enkel väg) Veterinär hade blivit betydligt dyrare.

Veterninärer brukar ju ha en tendens att kunna ta bra betalt.
Vi hade ut en vanlig ID-kontrollant, hon tog 100:- . Lagomt tycker jag.

Inte vet ja vad det är för fel på veterinärerna här men dom säger att dom inte kan göra det utan man måste ta ut en id-kontrollant. Men dom där distriktsveterinärerna här är dum i huvet :mad:

Men den där biten är avklarad, tog ut en id-kontrollant hon tog 100kr, billigt å bra tyckte ja. :)

Lillknoddas skrev:
Inte vet ja vad det är för fel på veterinärerna här men dom säger att dom inte kan göra det utan man måste ta ut en id-kontrollant.

Låter mer som att dom inte vill göra det......

veterinärer måste oxå ha utbildning för att göra en idkontroll och det har inte alla

Nej, alla veterinärer är godkända att rita konturdiagram på travare.

Det beror nog på att travare har inte så mycket att rita. Några små tecken på huvud och ben. De är ju oftast inga skäckar precis, och travare ska ej ha virvlar angiva heller, och det mesta är ju bara att kolla att det som är registrerar hos STC stämmer. SÅ det är troligtvis därför som veterinärer utan ID-kontrollantsutbildning får göra det på travare.

edwin skrev:
veterinärer måste oxå ha utbildning för att göra en idkontroll och det har inte alla

Jag har också för mig att min veterinär sa att de också behöver utbildas för att kontrollera, när hon var ute och ID-kontrollerade mitt varmblod, dessutom tyckte inte jag heller det var så dyrt med 100 :- för det!!!:banana:

Hade en vanlig veterinär...vet inte vad det kostade..för hon kollade tänderna oxå..men med tandkoll,id-kontroll + reseersättning gick det på 250:-

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 250
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 747
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka