Billigast höanalys?

B

**BORTTAGEN**

Jag är för tillfället arbetslös och lever på en ganska så tight budget. Vill göra en analys på mitt hö, både näring och bakterier eftersom det är rundbalar, vart är det billigast? Väldigt tacksam för svar! :bow:
 
Om du har det knapert skulle jag nog faktiskt dela upp analysen i 3 delar för att göra det lättare. Du kan t.ex. börja med ts, protein och energi. Sedan kan du göra mineralanalys och sedan hygienisk analys. Dock kommer det ju tillkomma lite mer moms och porto, så lite dyrare i längden blir det ju, men det kanske det är värt iom att du får med tidsfrist till att få fram pengar?

Ts, protein och energi kan du ju göra hos ngn annan än Analycen, då de är dyrast. Dock skulle jag rekommendera dig att göra mineralanalysen hos AnalyCen då de är det enda (iaf vad jag känner till) analysföretaget som ger dig "alla" mineraler- dvs kalcium, fosfor, magnesium och kalium. De billigare utesluter magnesium.. :mad:
 
Jag har då alltid fått alla 4 mineralerna när jag har analyserat, utan att be särskilt om det. :)
Har använt mig av SLU (när jag bodde i Uppsala för hovisutb - eller var det SVA som gjorde analysen? *minns inte*), Lantmännen och länets Hushållningssällskap.
 
Jaha vad bra då! ;)

Det är iaf 2 st företag som jag känner till, som inte har magnesium med.
 
Vilken analys är den absolut viktigaste? Kan man avgöra den hygieniska kvaliten med näsan? Har läst att om höt luktar friskt, gott, ser bra ut och inte dammar, att det inte kan vara farligt att ge hästen i alla fall, stämmer det? Jag sniffar alltid väldigt noga på höt innan jag ger det till hästarna och det har funkat bra hittils... :confused:
 
Vet du om någon mer andvänder samma hö som dig?
I så fall kan ni dela på kostnaden, då blir det billigare! :idea:
 
Nej, man kan inte avgöra hygienisk kvalitet med näsan. Vad man KAN se är om höet är otjänligt (mögligt, väldigt dammigt), men hur mycket, ev. skadliga, partiklar höet annars innehåller går ej att avgöra.

Oftast funkar det ändå bra att ge hö utan hygienisk analys, men om jag hade en känslig häst (ex. med bronkit) skulle jag inte chansa.
 
Mina hästar har inga känsliga luftvägar, de går dessutom ute dygnet runt så de slipper den rätt dåliga miljön som kan finnas i stall. Kanske kan jag lita någorlunda på min näsa då... :)
 
Ja, Ninas sida är jättebra, är ofta inne på den! Där står tyvärr bara analycens priser och det är lite väl dyrt för mig, undrar om det finns billigare ställen? Fattig just nu men vill ändå mina hästars bästa...
 
Jag har också eget stall. Men min höleverantör har ibland låtit någon av kunderna göra analysen när han inte hunnit med att ordna det själv. Och då så har den som gjort analysen fått några (okej, ganska många då) balar hö extra mot att han fått kopior till de andra kunderna. Du kunde kanske kontakta höleverantören och fråga om hans andra kunder också är intresserade av analys, och sedan försöka dela kostnaden med dem?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 622
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 021
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 204
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 900
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp