Billiga eller bra elband?

F

FTW

Funderar på att använda breda elband när vi bygger hagar, så jag har kollat lite på priser, och det varierar ju kan man säga.

Franska elbandet är ju t ex ur-dyrt. Är det värt pengarna, eller kan man lika gärna ta ett billigare band från Granngården?
Det ska vara permanenta hagar, så det ska ju helst vara OK kvalitet, men smtidigt är ju inte plånboken hur tjock som helst ...:crazy:

Någon som har erfarenhet?

Sv: Billiga eller bra elband?

De bredaste el-banden är mest till för att grannen ska bli avundsjuk. Snyggt men onödigt.
Välj el-band av den lite bättre kvalién från granngården, som tål UV, den har en klart längre livslängt än de billigaste, som helt enkelt vittrar sönder efter ett tag.

Sen ska man lägga pengar på ordentliga skarvar med bleck, inga knutar. Sen är det viktigare med korrekt dragen tråd med jordspett, plus att inget ligger an mot tråden, än att ha ett kraftigt aggregat.

Det som ALLA glömmer bort, och det som är det viktigaste vid val av tråd/rep/band till hagarna är MOTSTÅNDET!!!

Det har ingen större betydelse om det är 4 mm eller 20 mm brett band. Det du skall kolla är hur många ohm bandet har. Ju lägre ohm-tal, desto bättre ledningsförmåga (ström-effekt).

Alltså ett band som har 1,003 ohm är betydligt sämre än ett band som har 0.001 ohm. Satsa på kvalité när du väljer band. Granngårdens Revir har ett band som jag kan rekommendera. 12.5 mm bred, med ett ohm-tal på 0.10. Artikelnummer 1156549. Kostar ca 0.80/meter. Finns givetvis band med lägre ohm-tal 0.05 på ett band som är 40 mm bred och kostar ca 2.05/meter.

Nästa sak att tänka på är jordningen. Dålig jordning = dåligt med ström i tråden. Välj bra isolatorer och använd korrekta skarvlås isf att knyta ihop banden. Matarledningen är också en viktig del i ett väl fungerande stängsel.

Visst kostar det en hel del. Men jag har den erfarenheten att hästarna inte går på ett stängsel som är korrekt uppsatt, och har ett lågt ohm-tal. Hästar är känsliga och "känner på avstånd" att det finns ordentligt med ström i tråden.

Glöm inte att montera en jordfelsbrytare mellan aggregatet och eluttaget!

Bra material som är korrekt uppsatt ger dej och hästarna ett väl fungerande stängsel med lång livslängd. ;)

Jag har breda elband på en del hagar och rep på en del. Dom breda elbanden är ursnygga när man sätter upp dom, men håller sig tyvärr inte snygga så länge. Det är svårt att ha dom helt sträckta eftersom dom är mkt känsliga för blåst.

Dessutom har jag inte hittat några bra isolatorer till elbanden, så banden blåser ur isolatorn eller isolatorn går sönder.

Rekommenderar dig att sätta tråd istället, det håller bättre i längden.

Jag har snygga 40 mm band med för ändamålet jättebra isolatorer. Blåser aldrig ur, bor blåsigt och stormigt till och det äldsta av dom är 7 år. Har olika kvalitet på banden, från de billigaste kring ridplan till de dyraste kring vinterhagen och något mitt-emellan kring betena.

I vinterhagen har vi som vanligt två varv med de vita 40mm banden och så mitt mellan dem har vi järntråd som strömmen är rejäl i. Så snyggt staket men ändå den "pålitliga" järntråden för att vara säkra på strömmen.

Nackdel med de fina vita banden är, här iallafall, att de blir smutsiga. Damm från landsvägen och smuts från nederbörd och luften sätter sig vartefter åren går på dem. Skall nu i vår plocka ner från ena beteshagen som inte används nu och försöka köra dem i tvättmaskin och se om de blir vita och fina igen. Blir dom det lägger jag upp dem igen och i annat fall köper jag nog billiga nya och lägger upp när det blir dags.

Jag undrar varför du använder järntråd mellan banden för att få ordentligt med ström? Varför inte använda band med rätt ohm-tal, så slipper du använda järntråd. Hemska tanke om hästen skulle råka fastna i järntråden som då ovillkorligen skär sönder hästens ben när den i vild panik försöker ta sig loss! Bandet jag föreslog i tidigare inlägg har dessutom en brottstyrka på 80 kg, vilket innebär att bandet går av istället för hästens ben!

Är det inte slöseri med pengar att använda billiga band på två höjder, när du för att säkra strömstyrkan sätter upp en järntråd emellan dom? Då kan du ju lika gärna använda balsnören istället! ;)

Vad tror du händer med ledarna (metalltrådarna som är invävda i bandet) om du kör banden i tvättmaskinen??

Dom vita banden blir ganska fula med tiden, men det finns ju alternativ. Bandet jag föreslog i mitt första inlägg finns även i brunt och grönt. Dessutom anser jag att det är onödigt att sätta upp band bredare än 20 mm. Det räcker gott och väl för synbarhetens skull. Det är ju som sagt inte bredden på bandet som avgör om bandet är bra eller inte. Dessutom är ju bredare band ett helt helsike att sätta upp, sträcka och hålla dom sträckta och snygga hela tiden.

Jag har också 40 mm band ( delvis ) och använder de här isolatorerna. Finns på granngården och nordpost m.m. Ca 270:- för 130 st. Lätta att sätta upp och håller tråden bra.

Kom på häromdagen att det går att vända tråden i dem och fästa också, fast jag vet inte riktigt när man har nytta av det annat än när man som jag har har stängsel som inte ska användas för tillfället och man inte vill plocka ner banden. ( jag öppnade upp en hage och tog bort del av "mellanväggen" så de kan röra sig på större yta, )
isolator.jpg

Appropå franska elband. Jag vet ju inget om motståndet i dem, men däremot känner jag flera som haft dem uppe 20-30 år och de är fortfarande hyfsat fräscha. De använder franska elbandets isolatorer också, som tydligen håller dem väl sträckta. Två av dessa bekanta har aldrig behövt plocka ner eller sträcka banden i huvudtaget och de ser fina ut tycker jag, men har bara sett dem på håll förstås...

Senast ändrad:

Då blir jag jätte nyfiken på vad du har för isolatorer?

Hmm... bilderna hade inga egna direktlänkar så jag kan inte lägga in direkt dem, så hoppas detta inte räknas till reklam...

Om du tittar på den här sidan:
http://www.mamut.com/bmsab/subdet32.htm

så har jag TURBOMAX I-40 (15837) i alla hörn och vid alla "svängar" samt vid ungefär var fjärde-femte stolpe längs de raka sträckorna. På övriga stolpar hag jag RANGER I-40 (15460) som bandet löper fritt i. Vid uppsättning har bandena blivit ordentligt sträckta och fastlagda, så pass att de vanliga bandskarven inte hållit utan banden är skarvade vid stolparna med TURBOMAX.

:D
Jag undrar varför du använder järntråd mellan banden för att få ordentligt med ström? Varför inte använda band med rätt ohm-tal, så slipper du använda järntråd. Hemska tanke om hästen skulle råka fastna i järntråden som då ovillkorligen skär sönder hästens ben när den i vild panik försöker ta sig loss! Bandet jag föreslog i tidigare inlägg har dessutom en brottstyrka på 80 kg, vilket innebär att bandet går av istället för hästens ben!

Är det inte slöseri med pengar att använda billiga band på två höjder, när du för att säkra strömstyrkan sätter upp en järntråd emellan dom? Då kan du ju lika gärna använda balsnören istället! ;)

Vad tror du händer med ledarna (metalltrådarna som är invävda i bandet) om du kör banden i tvättmaskinen??

Dom vita banden blir ganska fula med tiden, men det finns ju alternativ. Bandet jag föreslog i mitt första inlägg finns även i brunt och grönt. Dessutom anser jag att det är onödigt att sätta upp band bredare än 20 mm. Det räcker gott och väl för synbarhetens skull. Det är ju som sagt inte bredden på bandet som avgör om bandet är bra eller inte. Dessutom är ju bredare band ett helt helsike att sätta upp, sträcka och hålla dom sträckta och snygga hela tiden.

Järntråd i vinterhagen därför att klimatet här är vintrigt med tjäle långt ner i markerna => dålig jordning => dåligt med ström. Den andra orsaken är att den ena hästen är en klippa på att gå gå mellan trådarna när han är uttråkad så två varv med stängseltråd är inte riktigt tillräckligt vintertid. Utöver det har vi en liten ponny också så vinterhagen har faktiskt fyra radigt stängsel :D Sommarhagarna är en helt annan femma! Vinterhagen har ordentliga band (minns inte ohmtalet) så strömmen skulle nog säkert gå jättebra där med, men viss markvegetation gör att vi av lathet gärna har nedersta delarna strömfria (så sköter hästarna röjandet och vi slipper det).

Nu för tiden kan man ha avskärare medmonterade som gör att järntråd enkelt går av så ingen fara att få uppskurna hästar :banana:

Jag tycker inte det är slöseri med pengar att ha två rader med vita breda snygga elband samt järntråd eftersom jag har ett snyggt hus och vill ha det SNYGGT även vid och kring hästhagarna. Inga balsnören vid mina hagar alltså :bump: Det matchar liksom inte helheten. Har också antagligen rätt giftiga tryckimpregnerade stolpar av samma anledning - det skall vara snyggt och prydligt. Jag har valt 40 mm band av samma anledning - det estetiska, inte för att det skulle behövas för att hålla hästarna i hagen. Utan enbart för att det skall vara snyggt.

Vad som händer vid skonsam tvätt utan centrifugering återstår att se :D Har inte prövat ännu. Det är ingen fara, är en par år innan hästar skall gå där igen så jag har gott om tid att köpa och lägga upp nya om det hela inte utfaller väl.

Har vita band för att de skall matcha det övriga vid gården bäst, bruna eller gröna band skulle inte vara lika fint så jag tar det extra omaket. Jag bor där och tittar på det hela varje dag.

Jag håller på som bäst att stolpa i hagarna.
Jag har satsat på det franska elbandet efter att ha läst flertalet trådar här i samma ämne. Jag valde ett brunt 40mm. Brunt och grönt sägs vara de färger som hästarna ser bäst. Det flyter in fint i omgivningen också. Joo.. dyrt blev det. Men jag som är lat av naturen vill helst inte hålla på att byta ut. Detta ska vara väldans hållbart enl. dom som haft det i typ 20 år.
//Jezz

Dessa isolatorer var nya för mig!

Vi har alltid köpt på Lantmännen, och vi har povat tre olika sorter.

Dom första var med lock (typ farmer I-40), funkade bra så länge locken satt kvar, men när dom lossnat blåser banden ur.

Nästa som vi provade är enkla som man trär banden igenom (typ Ranger I-40), håller inte tråden sträckt när man öppnar grinden, men då skulle man förstås ha sådana som "håller fast" bandet på var fjärde-femte stolpe som du säger. Dom har också varit väldigt sköra, och går alltså lätt sönder.

Den tredje var en ny variant som vi köpte förra sommaren. Ur lätta att stängsla med och sträckte bandet mkt bra, men efter första blåsten var hälften av dom trasiga. USEL kvalite!

Så då är det med andra ord inte bara viktigt vilka band man köper, utan också vilken isolator man väljer. Och det finns tydligen betydligt bättre än dom jag köpt.

Vi har huvudsakligen bruna franska elband i våra hagar och till dessa huvudsakligen de isolatorer som "hör ihop" med banden. De har suttit uppe sedan 95 och har hållt sig fräscha. Enda gångerna banden behövt justeras eller bytas ut är då träd fallit ned över staketet, grannen råkar backa ned det och vid något tillfälle då älgar tagit genvägen rakt igenom staketet... Dock har vi en del problem med påväxt av lavar på banden i skogen. Detta problem upplever vi dock lika stort med elrep, så det kommer man väl inte undan.

Vi har också haft hagar uppsatta med billigare band av olika breddar, men dessa har faktiskt inte alls hållit lika bra. De vita ellrepen från granngården har fungerat bättre.

Senast ändrad:

Vi har bruna franska uppsatta 1992, de är som nya än idag. 40 mm översta o undre 20 mm. Dyrt ja, men billigt på sikt. En o annan fölunge har sprängt den undre 20 mm men aldrig någon skada.

Har franska elband som sattes upp 1998. Hade även sådana i första stallet jag hade häst.
Fungerar bra, dock har vi fått sträcka dem då och då eftersom vi bor där det blåser rätt mycket.
Det problem vi haft är att ena hästen plockat bort plasthäftstiften som håller fast isolatorerna. Så vi har återgått till att skruva fast dem som man gjorde tidigare.

Jag har köpt elband från Börjes. Billiga och har varit väldigt bra hittills. Har 12mm och 20 mm. Tycker själv att 20 mm ser bäst ut och de är inte så breda att de blir vindfång. Banden har suttit uppe i flera år och är fortfarande hela och fina. De är smutliga på vissa ställen, men det är bara att tvätta av. Ordentligt gjordat och bra isolatorer är viktigt som andra påpekat, men inga problem med billiga elband. Det jag gillar bäst är det gröna bandet som fanns hos Börjes förut. Tyvärr har de inte kvar det.

Liknande trådar

Anläggning Vänder mig till allvetande Buke. Jag håller på och planerar för en ny permanent hage. Har fastnat för breda elband (40 mm) i brunt...
Svar
18
· Visningar
3 900
Senast: sassiball
·
P
Utrustning Jag skulle gärna vilja veta lite vad ni har för prylar till era hästar, vilka märken/producenter ni tycker är bra och dåliga osv osv. Så...
2
Svar
35
· Visningar
6 208
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar