Billiga bröstselar

Trojlik

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring bröstselar. Har tänkt köpa en sele och hittat några billiga alternativ och undrar om dessa selar är något att ha? Jag skall promenadköra på grusväg och hästen kommer inte dra något tungt.
Är det någon ide att ens köpa en sådan här sele? Håller dem och funkar det bra till hästen?

*länkar borttagna av moderator*

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Billiga bröstselar

Ja, vad jag läst på forumet om dessa selar så klarar de lätt/medel körning galant bara de är anpassade rätt :)
Du kan söka på economic, nylonsele, pfiff på forumet så får du nog fram endel.

Tack för tipset, fanns ju faktiskt lite att läsa om det ;)

Nylonselen verkar ju flera stycken vara nöjda med.

Men om man skulle välja mellan Hobby och Economic vilken sele är bäst? Tycker det ser ut som om Hobbyn är lite mer robust.

Läder är ju trots allt snyggare och borde ju hålla bättre kvalitet, tycker man i alla fall :)

hobbyn ska vara bättre.

kolla bara nu så att de passar till vagnen. det är olika ju om man kör fyrhjuligt eller tvåhjuligt.

Vilken sele tror ni är bäst av Hobbyn och Nylonselen? Tycker det är svårt att köpa över internet. Mav vill ju gärna klämma och känna på grejerna först för att få sig en uppfattning :) Men det är ju tur att man har er här som kan hjälpa till då :love:
Jag skall köpa en Oxer rockard och det passar väl båda selarna till? :)

Nylonselarna har bara en fördel, du slipper smörja sele.. ett rätt bra skäl att välja nylon kanske..

Vad har du för häst? Oxerrockarden är inte tävlingsgodkänd, den har alltså ett väldigt lågt andrahandsvärde. För övrigt är det en snygg oc trevlig vagn för lättare motionskörning på relativt jämna vägar o fält. Har provsuttit den på en mässa, utan häst.

Här kommer tips på selar jag tycker verkar prisvärda, som även går att tävla i om du vill.
zilco tedex, hos driveout
Idealselen. ideal de lux. finns lite varstans.

Viktigt att det är silettdäckel på dem. Ibland står inte det på de prisklasser du kollar på, så fråga alltid det innan köp.

Det är ett varmblod på 12 år. Jag har inte tänkt att tävla utan det är bara för mig och hästens nöjes skull :) Så jag tyckte att oxervagnen såg trevlig ut. Kollade även på driveouts rockard men den kostade ju "lite" mer :d

Tack för tipsen! Zilcon tycker jag inte verkar vara värt för det priset dock :o

Det får bli en lädersele, antagligen en Hobby. Skall få lite bilder skickade på den i morgon. Jag gillar inte och putsa men det är det nog värt tror jag :)

Tack snigelfarmor för hjälp :D

Funderar på om det finns kurser man kan gå i körning?

Menar du ett varmblod eller varmblodig travare? Jag gissar travare, och då bör du ju absolut ta lite hj'lp att skola om den. Jag börjde tävla själv med min travare, men det tog 6 månader att skola om henne.

Det är ganska annorlunda för hästen att dra en rockard mot en travsulky/travrockard.
Du har bakselen, draglinorna, svängel o du sitter högre upp. Sånt tar tid att vänjas vid.

Vet inte var du bor, om du har det i din info blir det lättare att säga var du ska vända dig om du vill hitta en tränare eller kurser, eller kanske bara någon kunnig kusk i grannskapet.

mvh jenny.

Ja det är en travare :)

Det kan ju kanske vara bra att säga var man bor också ;) Jag bor utanför Trollättan ca 5 mil norr om Göteborg.

Jag kommer inte ge mig på att spänna för en vagn utan erfaren hjälp. Har en tjej i stallet som tävlar i körning som erbjudit hjälp. Men jag skulle vilja gå någon form av inkörningskurs själv..

Då är det ju den tävlande tjejen du ska fråga om kurser. Jag är själv inte så insatt i göteborgshållet..

*kl*

Undrar om det är någon som vet några bra kurser i Jönköpingstrakten?

Sambon har kört en del som yngre, men inte på ett antal år nu, men har kommit på idéen att köra in min/mina hästar så att han kan vara med där ute och hålla på. Men ingen av oss har kunskapen kring inkörningen, så den biten hade det behövts lite hjälp med :)

/Camilla

Jag beställde en Hobby sele. När jag hade packat upp den så var den i oacceptabelt skick! Den var veckad i fodret både på brösta, baksele och däckel! Djupa tryckskåror i den så fodret vikit sig dubbelt! Blev riktigt irrieterad när jag kollade igenom den.. Den skulle inte gå att använda så dåligt skick var den i, en häst hade fått skav!
Har pratat med leverantören och jag skall skicka tillbaka den så får hon skicka tillbaka den till tillverkaren. För hon fick den i måndags och skickade den direkt till mig så det är ju direkt efter tillverkningen som den blivit så illa behandlad.

Annars såg selen trevlig och regäl ut. Hoppas på att det inte blir strul nu men hon verkade trevlig som jag pratade med i alla fall så det skulle lösa sig :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 564
Senast: Roheryn
·
IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
913
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: lillan222
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 687
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar