billig western sadel????

Sv: billig western sadel????

som så ofta får man vad man betalar för..
varför det finns billiga (ofta dåliga/skadliga) sadlar? för att det finns folk som inte vet bättre än att köpa dom.

linnsan skrev:
aha men nu e det så att ja e "bara" 14.........o betalar allt själv till min ponny....tänkte ha den som distans sadel...INTE som PRYDNAD:mad: ......ni behöver inte va tykiga:cry: .....

Du kan ju alltid jobba ihop till en sadel :idea:
Jag är 16 år nu, men jag var 15 år när jag köpte min nya sadel, den kostade 7500;- och det hade jag jobbat ihop.
Fick tillomed 1500;- över :)

Leta efter alla möjliga jobb, bättre att lägga ner pengarna på en bra sadel än att köpa 1;a bästa sadel som är billig :idea:

Lycka till :)

tack för de snälla svaren...jag ä linns kompis och har följt era svar ...tycker att vissa ä jävligt tyckiga:smirk: ...men jag håller inte me att en westernsadel skulle vara bättre för att den kostar 7000:- istället för 1500:- det finns jätte bra sadlar för låga priser...bara för att den ä billig betyder det inte att den ä dålig.....tycker att ni ska tänka om lite... det finns faktiskt många bra sadlar för låga priser...
om sadel passar så kttar det om den ä en billig sadel elle en dyr....:rofl:

Nu råkar det vara så med westernsadlar att de sadlar som har ett nypris på 1500:- ÄR dåliga sadlar. Bra sadlar finns inte att köpa för det priset (med pris menar jag normalt försäljningspris för den modellen, inte gubben-har-brutit-nacken-så-jag-måste-få-pengar-priser). Begagnade sadlar sjunker heller inte lika mycket i pris som en engelsk sadel.

Ett alternativ annars kan ju vara en syntetsadel, de är lite billigare än lädersadlarna pga lägre materialkostnad. Priserna där tror jag ligger på kanske 5-7 tusen.

Ta inte illa upp nu, men jag tycker faktiskt att om du nu frågar på ett westernforum och person efter person svarar samma sak, så bör du kanske börja fundera på om det faktiskt kan ligga något i vad de säger.

/Ida

linnsan skrev:
om sadel passar så kttar det om den ä en billig sadel elle en dyr....:rofl:

Precis, med tillägget att den ska vara i hyfsad kvalite också.
Men tänk på att det finns ett betydligt bättre andrahandsvärde på märkessadlar också, om du köper en lite finare sadel och sen söljer den av någon anledning, kommer du få ett mycket bättre pris för den.

En fortsatt kommentar...

En sadel är inte bättre för att den kostar 7000:-.

Däremot är det så att den kostar 7000:- just för att den är bättre.

/Ida

Är du också 14?
Du får vad du betalar för. Och du får då rakt inte kvalité för under 7 tusen. Då möjligvis en 5 tusen kronors, begagnad som i nypris kostade 7-10.

Måste säga såhär: Man behöver inte skriva med en taskig attityd bara för att man inte håller med. Jag tycker också att det är värt att investera i en bra sadel, men det finns också de som säljer riktigt bra sadlar billigt begagnat, antingen för att de själva inte har nytta av den och hellre ser att den kommer till användningen eller att sadeln är gammal, och för det behöver den inte vara dålig. Det kan vara lönt att spara lite längre och få en lite bättre sadel, men när man är fjorton är det kanske inte så lätt alla gånger...

"Klart man reagerar på när en människa skriver att den frivilligt vill köpa en sadel som är direkt skadlig?!"

Ursäkta, men du kan inte veta att en sadel för 1500 är direkt skadlig... Min kompis köpte en tjejs gamla westernsadel, perfekt skick och bra kvalite, hon fick den för tvåtusen eftersom tjejens häst varit död sen två år tillbaka och hon hellre såg att den kom till användning.
Det finns de som säljer äldre, begagnade, men dock bra sadlar för ca 2000 kr. Kanske inte är lätt, men det är värt att leta och kolla runt när man inte har så gott om pengar!

blir lite :eek: när jag läser era inlägg.
Jag går även i tankar att skaffa en westernsadel och har noll chance att lägga undan pengar för senare köp då jag är fattig student jag funderar på aTT köpa en western sadel i börjes för 1500 ca .
jag tänker som så att jag är en nybörjare å vill testa på western och ej rida vrje dag då jag oftast rider engelskt. då tycker jag att det är bäst att köpa en billig sadel ifa jag ej gillar western i längden

tack krasux det är det ja menar..det behöver inte va en sprillans ny sadel...den får gärna va begagnad....:bow: ....ja kan få ihop till mera pengar om så krävs men ja tycker att om man hittar en billig sadel som sitter perfekt på ponnyn så kvittar det väl vad den kostar ....
det är ju inte priset som ska avgöra utan kvaliten :) ....ja hittade en sadel från hööks som kostade 3995 kr en brun Q.C ,pleasure sadel tror ni den också är av "dålig" kvalite ....funderar på att köpa den om och när ja sparat ihop till mera pengar.....:rofl:

Du verkar inte ha läst mina inlägg ordentligt..
Jag pratar om en sadel för 1500kr till nypris.
Även om jag tycker 1500 är ett alldeles för lågt pris även för en begagnad BRA sadel.
Jag tycker inte jag har en taskigare attityd än någon annan i tråden.
Men jag blir irriterad när tjejen som startade den hugger imot när ingen förespråkar dålig kvalité, då borde man verkligen tänka om om man verkligen ska ha häst...

lady foxglove skrev:
blir lite :eek: när jag läser era inlägg.
Jag går även i tankar att skaffa en westernsadel och har noll chance att lägga undan pengar för senare köp då jag är fattig student jag funderar på aTT köpa en western sadel i börjes för 1500 ca .
jag tänker som så att jag är en nybörjare å vill testa på western och ej rida vrje dag då jag oftast rider engelskt. då tycker jag att det är bäst att köpa en billig sadel ifa jag ej gillar western i längden
Det är inget krav att ha en westernsadel bara för att prova på western;) Då är det väl bättre att använda din engelska sadel som jag antar passar hästen, så behöver du inte oroa dig för att förstöra hästens rygg;) :D

Jag sålde min westernsadel för 1500, men den hängde bara o kom ej till användning efter jag Fick avliva min Älskling:cry: , Men jag brydde mej ej om pengarna, utan ville bara att den skulle komma till användning, jag köpte den för det dubbla (begagnad) o det va kompispris det med.:smirk:. Så visst finns det säker bra begagnade för det priset,, om man har TUR :D. Hade min sadel passat min fjording så skulle jag ha haft kvar den :cry: såååå skön att rida i.
Lycka till med sadelletningen

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är väl ingen som har påstått att en BEGAGNAD sadel till det priset är dålig? Det kan ju vara ngn som fast ärvt en sadel o inte ens fattar vad dom ska ha den till, o säljer den för noll pris! Eller vad som helst. Tråden handlar väl om att en NY sadel för 1500 förmodligen inte är hälsosam mot hästen?

Nu är det ett tag sedan jag läste hela tråden, så jag kan ha fel. Ber om ursäkt i såna fall.

Mount Never Rest skrev:
Det är inget krav att ha en westernsadel bara för att prova på western;) Då är det väl bättre att använda din engelska sadel som jag antar passar hästen, så behöver du inte oroa dig för att förstöra hästens rygg;) :D

precis! :)

Jag håller med att det är ytterst svårt om inte omöjligt att hitta en ny bra westernsadel för 1500kr. Mitt råd till trådskaparen är att ta sig tid och titta i annonserna ibland dyker det upp små begagnade pärlor. För övrigt måste jag bara säga att det är ofta man ser svar som förmedlar tråkiga och spydiga vibbar. Alla har inte lika mycket kunskap och erfarenhet, därför är det ju bra om man kan bemötas med konstruktiv kritik på ett respektfullt sätt. Då tror jag man tar till sig informationen bättre.

frågan var var man kan hitta en western sadel för 1500 den behöver inte va ny....ja undrar om ni visste om nån westernsida som har bra billiga sadlar ..tänkte inte köpa en western sadel bara för att ha en....
självklart så köper ja en som passar både mig o hästen....tack för alla svar....:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Tjatter Sonen fick pengar av farfar i julklapp och vill köpa ett gaming-headset till PlayStation 5. Jag spelar inte och känner mig helt...
Svar
6
· Visningar
234
Senast: Sasse
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar