billig olja på willys

ragge

Trådstartare
Willys har en stoor dunk(25l kanske)väldigt billigt om man jämför med vanliga...det är frityrolja...jag vet att man ska ge olja av livmedelkvalitet, men frityren kanske inte är den bästa??någon som vet vad det är för olja i den?vi äter ju den oljan när vi friterar...:confused: :confused:

Sv: billig olja på willys

Frityr olja kan innehålla olja ifrån alla möjliga håll. Dvs det är inte säkert vad det är för olika oljor den innehåller. Det är inte ens säkert att det bara är olja om jag säker så...

Om man betänker att hästen är en gräsätare så vill inte jag ge den animaliska oljor. Beroende på vad som står på just denna dunken kan den säkert innehålla animaliska oljor och fetter.

Rent spontant känner jag att jag skulle inte ge min häst frityr olja. Då man inte vet vilken olja det är.
Men "vanlig" mat olja står det på vilket typ det är.

Jag ger min häst rapsolja från Willys... Den finns också väldigt billig... 2 liter kostar ca 20 kr men det finns även i dunk...

Det brukar stå på dunkarna vad det är för olja i dem, fst frityroljan kanske inte är den som har bäst kvalité...

Jag brukar också ge Rapsolja från Willys om jag behöver ge olja av någon anledning...

Tror inte frityroljan e någon bra ide att ge till hästar. Alltid när det varit trådar uppe om att ge olja till häst så har det alltid varit raps och matlagningsolja det varit frågan om iochmed vad det e i oljorna å hur dom är "uppbygda" d.v.s. vilka fetter dom innehåller. Men läs på flaskorna å burkarna å jämför.

De foderrådgivare jag har läst böcker/info från rekomenderar
soja eller majsolja till hästar...
Själv köper jag majsolja för ca 14 kr/liter
Hittade nyligen 4 liter för 39:-

Soja? Var det verkligen i energi syfte? Soja e väll mest salt har jag för mig.

Vad e det för skillnad emellan dom olika oljorna, tänker mest på majs, raps å mat oljorna.

Jag skulle inte ge frityrolja, är den verkligen vegetabilisk? Jag brukar alltid ge rapsolja, tycker det fungerar bra. :)

varför använda olja överhuvet taget??
ge hästen linfröpellets eller liknande ihop med ett riktigt bra mineralfoder!!! istället. Mer ekonomi i det och bättre resultat!
det mesta av oljan går bara igenom utan någon som helst nytta.
Om det nu ska rekomenderas någon olja så är det kallpressad linfröolja som gäller !

till alla...jag ger inte den oljan men har sett den på Willys och den är mkt billigare än andra "vanliga" oljor, därför undrade jag om någon vet VAD den innehåller...eller vad det är för olja??
Jag ger nu majsolja eller raps, det som är billigast...

jag har tidigare haft en flaska frityrolja i mitt skafferi och jag vill bestämt minnas att det var rapsolja i den också.

De foderrådgivare jag har läst böcker/info från rekomenderar
soja eller majsolja till hästar...
Och vid diverse frågeställningar här så har det framkommit att det inte spelar så stor roll vilken sorts olja man ger hästarna, om det är energin i oljan man vill komma åt. här är ett exempel på en sådan tråd, som jag själv skapat http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=633266

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
515
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka