bilkuddar och stolar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Vi har snart tänkt att vända på vår stora kille, från bakåtvänd till framåt, han blir ju fyra nu i sommar så då är det dax. (inte bara för att han blir fyra utan även för att lillasyster behöver hans stolar, onödigt att köpa mer bakåtvända liksom...)
Har börjat fundera på vad man ska köpa.
Ja sitter och kollar på bältesstolar då, men då är min fundering, när kan man använda bara bälteskudde?
Antar ju att stolen är bättre eftersom att det håller bältet på plats vid axeln...
Men både mina och gubbens föräldrar vill köpa kuddar för att lätt kunna plocka med sig sonen då och då på små resor :) , men jag blir lite tveksam just för att bältesstolen finns.
Är kuddarna säkra för mindre barn? (dvs fyraåringar)
Hur långa ska de vara för att de är bra?

Nån som vet?
 
Sv: bilkuddar och stolar...

är inte helt 100, men jag tror att kuddarna är lika säkra men bältesstolen är bekvämare om man åker långt och dom somnar och så slipper dom ha bältet mot halsen liksom... vi har både bältesstol OCH en kudde (dom är ju ganska billiga) just för att enkelt kunna låna ut om någon annan ska hämta eller skjutsa sonen...:idea:
 
Sv: bilkuddar och stolar...

ok, då skulle det ju räcka med en bältesstol ifall vi vill åka längre och ha en kudde. Vi måste ha en stol i varje bil då den som kör till dagis inte är den som hämtar osv... men det skulle ju vara en bra lösning (framför allt för ekonomin!!!) :)
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Min personliga åsikt är att hellre använda bältesstol än enbart bälteskudde. På stolen siter det en sak som hindrar bältet att sitta åt vid halsen och på enbart kudden finsn ju inte det, vilket jag tycker skulle kännas osäkert. Kan inte bältet skada halsen vid en krock om det inte finns den här grejen som håller kvar bältet på axlen där det ju ska sitta?

Min äldsta son blev 4 år i februari men han åker fortfarande i sin bakåtvända bilstol. Jag har haft turen att få korta barn, och är glad för det då det är jobbigt med barn som växer ur stolarna innan de är mogna för det och så är det en djungel av olika märken......:crazy:

Barnens kusin dock, är lika stor som min äldsta, 90 cm, och knappt 12 kg och 2,5 år, men han sitter i en bältestol nu för att de där de köpte stolen tyckte att han var för lång för bakåtvänt.......
 
Sv: bilkuddar och stolar...

men dom ska ju helst sitta bakvänt tills dom väger 15 kg...har något med hur bältet fungerar :confused:

man kan inte alltid lita på försäljare... vi kikade på ny bil och behövde en utan airbag fram på passagerarsidan för att det blir smidigare så när man har 2 barn tyckte vi... försäljaren hävdade bestämt att det inte var någon risk met att låta ett barn på 5 år, typ 105 cm lång och 16 kg tung åka med airbag - bara han satt på kudde :eek:

140 cm är gränsen....

hoppas det är OK att jag lägger ut länken till NTF och deras info om barn i bil:
http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default22263.asp
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Min minsta (5,5) sitter framåtvänd i sin britax two-way i ena bilen och på kudde i andra bilen. På kudden finns det ett band som håller bältet ifrån halsen så att det inte ska skada barnet.

Men jag har hört att det barnen skadas mest av är om inte bältet sitter i hakarna på kudden så magen kläms sönder vid en eventuell krock.
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Min son har en bältesstol som man kan göra om till kudde när han blivit för lång för den.
Då ska man använda ett band med en plastmojäng som håller bältet på plats vid axeln.
Det händer att han åker på vanlig kudde ibland om han åker med min mamma tex. Men det känns inte lika säkert.
Han är 4½ och 112 lång, 22 kg.
 
Sv: bilkuddar och stolar...

emma74 skrev:
men dom ska ju helst sitta bakvänt tills dom väger 15 kg...har något med hur bältet fungerar :confused:

Då skulle jag behövt sitta bakåtvänt tills jag var c:a 6-7år :eek: , jag var väldigt liten när jag var liten...
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Ämelie skrev:
Då skulle jag behövt sitta bakåtvänt tills jag var c:a 6-7år :eek: , jag var väldigt liten när jag var liten...

ja jag vet... vet inte hur man ska resonera då, har ju en väldigt smal son som vi vände framåt vid 4 års ålder trots att han inte riktigt vägde 15 kg (räknade med att han gjorde det mer kläderna på och dom hade han ju alltid på sig i bilen) för han var så lång att det verkligen inte gick att ha honom bakåt längre... men att göra det vid 2,5 år :confused:
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Pratade med en kompis som jobbat i barnaffär där de sålde bilbarnstolar, då hade de gått på kurs för att få sälja det, då påstod NTF att det inte alls var bra med de här vanliga bilbarnstolarna, de vändbara alltså, för de är inte bra när man vände rpå dem, just för att det inte finns något som håller ner midjebältet, som det finns på tex bälteskuddar, och därför skadas magen på barnet, de har inte nog hållbara höft"knölar" för att det ska kunna ta smällen som på oss vuxna...
Också något att tänka på!

Men det är ju en hel djungel.
Sonen är för övrigt 104 cm och väger 17 kg (3½) så storleksmässigt så "kan" jag vända honom redan nu, men han sitter bra i bakåtvända än... hur menar folk att barnen inte får plats? Att de får sitta med böjda ben? För hellre böjda ben än en bruten nacke säger jag, vilket är den största risken om man vänder barnen för tidigt....
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Tokmaja skrev:
Pratade med en kompis som jobbat i barnaffär där de sålde bilbarnstolar, då hade de gått på kurs för att få sälja det, då påstod NTF att det inte alls var bra med de här vanliga bilbarnstolarna, de vändbara alltså, för de är inte bra när man vände rpå dem, just för att det inte finns något som håller ner midjebältet, som det finns på tex bälteskuddar, och därför skadas magen på barnet, de har inte nog hållbara höft"knölar" för att det ska kunna ta smällen som på oss vuxna...
Också något att tänka på!

Men det är ju en hel djungel.
Sonen är för övrigt 104 cm och väger 17 kg (3½) så storleksmässigt så "kan" jag vända honom redan nu, men han sitter bra i bakåtvända än... hur menar folk att barnen inte får plats? Att de får sitta med böjda ben? För hellre böjda ben än en bruten nacke säger jag, vilket är den största risken om man vänder barnen för tidigt....

för vår del så var det för att sonen fastnade med fötterna varje gång han skulle ut ur bilen och gjorde sig ordentligt illa flera gånger...
 
Sv: bilkuddar och stolar...

emma74 skrev:
ja jag vet... vet inte hur man ska resonera då, har ju en väldigt smal son som vi vände framåt vid 4 års ålder trots att han inte riktigt vägde 15 kg (räknade med att han gjorde det mer kläderna på och dom hade han ju alltid på sig i bilen) för han var så lång att det verkligen inte gick att ha honom bakåt längre... men att göra det vid 2,5 år :confused:
Det värsta är att de vände honom redan vid 9 månaders ålder när han gick från babyskyddet till barnstol......:eek: Jag har förklarat och förklarat och förklarat och skällt... inget hjälper. Mamman skulle köpa en av mina stolar, satte ett löjligt lågt pris och hon accepterade. Det var en britax freeway så jag var ju också nöjd med att pojken skulle åka bakåtvänt, men nej, hon ångrade sig. På stod att han inte skulle få plats i den, men min son som väger ett kg mer och är lika lång ( vi mätte dem i går) sitter i den fortfarande utan problem.
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Aha! Men många barn trär ju armen över bältet som sitter på axlen, är det lika säkert att åka så?
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Ämelie skrev:
Då skulle jag behövt sitta bakåtvänt tills jag var c:a 6-7år :eek: , jag var väldigt liten när jag var liten...
Ja precis, och om mina barn kan göra det i den åldern så ska de också det. Så länge som möjligt har jag sagt. Nu tror jag inte att de kommer att kunna sitta bakåtvänt som 7 åringar dock, benens längd tar nog emot ganska mycket, men killen som är 4 år har väl 20 cm till att växa i den stolen. Därefter får jag leta efter annan bakåtvänd och hittar jag inte det så får han sitta i bältesstol. När jag köpte dessa stolarna i höstas sa försäljaren till mig att det egentligne inte var lönt att köpa dem för de skulle bara kunna använda dem i några få månader....det har nu gått 6 månader och det kommrr att gå minst 6 månader till kanske.....så visst var det lönt:D
 
Senast ändrad:
Sv: bilkuddar och stolar...

Tokmaja skrev:
Pratade med en kompis som jobbat i barnaffär där de sålde bilbarnstolar, då hade de gått på kurs för att få sälja det, då påstod NTF att det inte alls var bra med de här vanliga bilbarnstolarna, de vändbara alltså, för de är inte bra när man vände rpå dem, just för att det inte finns något som håller ner midjebältet, som det finns på tex bälteskuddar, och därför skadas magen på barnet, de har inte nog hållbara höft"knölar" för att det ska kunna ta smällen som på oss vuxna...
Också något att tänka på!

Men det är ju en hel djungel.
Sonen är för övrigt 104 cm och väger 17 kg (3½) så storleksmässigt så "kan" jag vända honom redan nu, men han sitter bra i bakåtvända än... hur menar folk att barnen inte får plats? Att de får sitta med böjda ben? För hellre böjda ben än en bruten nacke säger jag, vilket är den största risken om man vänder barnen för tidigt....
Det är också min åsikt och jag kör inga långa sträcker så barnen får stå ut med att sitta lite obekvämt ( allt här i livet kan faktiskt inte vara bekvämt). Men med barnens kusin var det inte längden på benen utan längde på kroppen, försäljaren ansåg att han var för lång så att huvudet skulle sticka ovanför stolens kant.

Kom förresten på.....äldsta sonen har 20 cm TILL stolens kant, visst är det så att de kan sitta med huvudet en bit ovanför kanten, typ 5-7 cm eller nåt?

Jag har två akta duo xtp som man kan använda både bakåt och framåtvänt, men hur gör man när man vänder dem framåt? Ska man ta av stolens bälte och använda bilbältet bara? Kan man inte ha kvar och använda båda då? Och ska man färsta stolen med bara bältet runt den elelr ska man sätta fast det vid midjan i hakarna som man färster det i när man använder den bakåtvänt?

*undrarnde då jag aldrig hft framåtvända barn:) *
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Roheryn skrev:
Nej, det är det inte. Bältet skall sitta över axeln, inte under armen.
Givetvis vet jag det, men jag sa ju att många barn inte vill ha det där och trär det under armen.........ibland har man inte ögon i nacken så det kan ta tid innan man upptäcker det.
 
Sv: bilkuddar och stolar...

En bra bältesstol är lätt att slänga med mellan bilarna, den sitter liksom inte fast. Och kostar nya från 700. tex HÄR

Det är STOR skillnad på bältesstol och kudde :eek:

Bältesstolen håller om barnet i sidled och gör att bältet och nackskyddet kommer på rätt ställe.

Du kan ju inte veta att du alltid blir påkörd rakt framifrån :crazy:

Sidostöden runt huvudet är livsviktiga för så små barn med relativt tungt huvud.

Dessutom håller det dem på plats även om de somnar.

En stor amerikansk studie byggd på uppföljning av verkliga trafikolyckor visar att bältesstolar fungerar mycket bättre i sidokrock än låga bälteskuddar. Och att kuddarna är farliga om barnet somnar.
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Men du frågade ju om det var lika säkert att åka så och jag svarade att nej, det är det inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag börjar fundera på det här med bältesstol. Vad har ni för någon och är ni nöjda? Vissa går det ju att ta bort ryggen på så man...
Svar
18
· Visningar
5 519
Senast: Chlo
·
T
Övr. Barn På tal på att åka bil med barn... Dottern har börjat trassla sig ur bilbältet, inte alls kul då vi har bytt bil och den "Nya" har...
2
Svar
22
· Visningar
1 954
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp