biljarderar?

Sv: biljarderar?

Har aldrig hört??:confused:

verkar inte så välkänt.. var har du hört det?

men å andra sidan är inte dressyr min gren, helt och hållet.:angel:

Det är när hästen slänger fram frambenen i en cirkelrörelse utåt.

Våran valack gör det, han är innåttåad på båda fram. Gör det mer när han är pigg.

Hästen rör benet i en båge utåt och in igen vid nedsättning. Motsatsen kallas Nystning, då går benet först in och sedan ut igen innan foten sätts ner.

Benröreserna ser ut ung så här
Biljardering:
()
()
()
()

Nystning:
)(
)(
)(
)(

biljarderande hästar har man ju sett, men nystningar? är det vanligt? vad är det för någon exteriör defekt som får en häst att nysta?

biljarderande hästar har man ju sett, men nystningar? är det vanligt? vad är det för någon exteriör defekt som får en häst att nysta?

de nystande hästar jag har sett är vbl travare, inte så många faktiskt... sett mer biljaderande (samt hästar av ridhästras, men ej nystande ridhästar)

men en tränare här har en 3-åring som är utåtåad och han nystar ganska rejält, nu när jag tänker efter har även de andra nystande jag sett varit utåttåad

Speciellt vanligt är det nog inte men visst syns det emellanåt. (hur mycket de nystar eller biljarderar varierar ju också) Det vanligaste är väl att de som biljarderar är lite inåttåade och de som nystar är lite utåttåade.
Hästar som nystar stryker sig ofta på kotlederna och behöver nästan alltid strykkappor.

Många hästar nystar lindrigt med bakbenen, brukar synas bra i trav bakifrån. Så länge det är måttlig briljardering/nystning brukar det inte vara något att bry sig om.

Många hästar nystar lindrigt med bakbenen, brukar synas bra i trav bakifrån. Så länge det är måttlig briljardering/nystning brukar det inte vara något att bry sig om.

nej men nu när du säger det, är det så att jag faktiskt tror min häst nystar bak. har inte trott att set funnits någon term för rörelsemönstret. :p

Ja, det är som sagt ganska vanligt, men man brukar liksom inte bry sig om det, eller ens lägga märke till det :p

Men det var ju kul att jag kunde lära dig ågot nytt om din häst! ;):D

Det är i så fall att risken ökar för att hästen stryker sig. Enkelt åtgärdat med skydd, vilket den behöver ändå om den stryker sig.

Mer riskfyllt att låta bli att brodda en häst vid dåligt underlag. Senskydd duger nog alldeles utmärkt, våran gammelvalack som biljaderar ganska rejält speciellt när han blir pigg har aldrig strukit sig dock.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
385
Senast: Elo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka