Bilister stressar hästar

(Norrtelje Tidning)
Varje år skadas 14 personer i hästolyckor. Och det är nästan alltid bilisternas fel. Relaterat Antalet hästar och ryttare har ökat dramatiskt i Sverige ända sedan 1960-talet. I dag finns det ungefär 300 000 hästar och dubbelt så många personer som ägnar sig åt ridsport. De flesta gör det på inhägnat ...

Läs mer...

Sv: Bilister stressar hästar

"Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs."

Den där regeln var väl nästan lite "rolig"? Det går väl att tappa kontrollen över hästen även från stillastående, och man kan väl aldrig garantera att man kan "stanna om det behövs" även om man bara skrittar? Det är väl bland annat det som är den stora skillnaden mellan häst+ryttare på vägen och motordrivna fordon på vägen?

Och jag tycker tvärt om. Jag är både hästägare och bilförare och skulle aldrig komma på tanken att rida längs en trafikerad väg på en häst som inte är 100% trafiksäker.

Då tar jag en annan väg.
Eller hoppar av och leder hästen om jag prompt måste gå på en bilväg och är jag minsta osäker på något så har jag en longlina med mig.

Självklart kan man tappa kontrollen ändå men risken minskar ju betydligt!

Självklart ska bilisterna hålla hastigheten men min häst är det käraste jag har och vill inte utsätta för onödiga risker. Vad hjälper det om min häst blir påkörd och dör, då har jag förlorat den och inget i hela världen skulle ju kunna ersätta den...

/Seabaz som ser till att ha 110% koll på hästen från marken innan jag sätter mig på den!

Och jag håller delvis med båda. Självklart bör man undvika vägar med en häst som inte är helt trafiksäker. Samtidigt finns det inte en enda häst som är helt 100% säker; de kan ju alltid bli skrämda antingen av trafiken eller av saker runt omkring.

Jag är, precis som Seabaz, både ryttare och bilist men tycker trots det att det kan vara svårt att veta hur man ska köra nära hästar, många ryttare har olika åsikter om det. En bra tumregel tycker i alla fall jag är att köra som man skulle gjort om det stod en älg vid vägkanten, dvs. hålla stort ansvar, sakta av ordentligt och kanske stanna en (bit bakom vid omkörning!) kort för att kolla läget. Detta både för hästens, ryttarens och ens egen skull för att köra på en häst kan inte vara roligt. Bilen kan ju skadas nästan lika mycket som vid en viltdjurskrock och dessutom är risken för personskador stor!

Håller med i det där sista.
Bilisterna måste börja tänka på hästen som en älg. De är ju jämförbara på fler än ett sätt, men ffa pga vildheten och storleken.
Ingen normal människa skulle blåsa förbi en älg som gick längs vägkanten. :grin:

Då tar jag en annan väg.

Du har tur du, som har den möjligheten. De flesta stall har inte det.

Men visst håller jag med om att man inte ska ge sig ut i trafiken med en häst som man inte har koll på..
Fast i just den här frågan är det ju inte svartvitt. Tom vår stensäkra gammelfjording blev livrädd för en trimmad moppe i mörkret en gång... EN händelse på 25 år, även det hade ju kunnat sluta illa.

Jag har nog säkerheten i ryggmärgen för jag läser av min häst redan när jag ska hämta den i hagen vilket humör den är på och om det är lämpligt att rida ut just idag... Just för att jag vet att jag har en häst som är 99% trafiksäker. Mer vissa dagar än andra. Och då kanske jag väljer en väg utan trafik eller med väldigt lite trafik eller där jag vet det finns ett bra dike att gå över om där skulle komma nåt farligt fordon, typ trimmad moppe.

Jag skulle dessutom aldrig stalla upp min häst i ett stall utan flera möjligheter till ridvägar om jag nu är väldigt intresserad av och prompt måste rida ut varje dag.

Du har tur du, som har den möjligheten. De flesta stall har inte det.

Nej, sådan tur har inte jag. Här finns mycket saker att vara rädd för, och just nu verkar min dam gå igenom någon slags "vårknäpp" då hon är lite oberäknelig. Men i sitt "normala" tillstånd är hon inte rädd för bilar, och tycker mest jag är jobbig om jag vill att hon stannar och står stilla. Men sedan är hon ju häst och kan hoppa för någon struntsak vid vägkanten precis när bilen kör förbi... Idiotsäkert kan det aldrig bli, och jag reagerade på regeln eftersom jag tyckte att det lät som om en icke-hästkunnig person hade skrivit det. Ungefär som om en häst och en moped kunde likställas. Sedan håller jag verkligen med om att man inte i alla lägen kan skylla på bilisten!

Kanske också ska tillägga att jag inte har någon ridbana att rida på och vill jag rida, som jag försöker göra varannan dag just nu, måste jag ge mig ut och samsas med trafiken...

N händelse på 25 år, även det hade ju kunnat sluta illa

Precis.. Det är ju "problemet".. behöver inte ens vara själva fordonet som skräms, utan något helt annat som slår slint och så står man där i vägen. Hästar är levande djur och oavsett vad vi gör med dem kommer det alltid att finnas risker, men jag tycker att övriga trafikanter visar på tok för dålig hänsyn.

Jag möter flera gånger i veckan (på småvägar!) bilister som vi känner, tar för givet att allt ska gå bra, lastbilschaufförer som kör olagligt där de inte får, och TUTAR på hästar.. Tack vare detta bröt bla en kompis armbågen. Skyldig förare stack iväg i ännu högre hastighet när han upptäckte sitt misstag. Tänk ifall det vore hans barn som låg där under hästen...

Varför inte lastbilar saktar ner på beror på att det är bara idioter med sociala problem som kör. Nej då ! ;) (iförsig är det väl delvis sant (a) )

nej men de får ju en sträcka att köra på och då försöker de ju spara så mycket disel så möjligt och saktar en lastbil ner så drar det massor med disel för att få upp lastbilen i samma fart. Har varit med om detta flera gånger då vi har ett vägverk lastbilarna åker i från . PLUS att såna som ska åka på motorvägen åker på denna 70 väg istället. Helt sjukt För tror ni de kör i 70 då !. Har fått stanna massa lastbilar flera gången för att de ska fatta att de måste sakta ner. Men hade de kört i en fart som är behändig att stanna ifall de händer nått hade du sluppit stanna helt och hållet,för sånt drar säkert massa disel.

det har blivit några finger också (a) som tur va är alla mina hästar helt trafik säkra, men jag själv är fan inte trafiksöker. Blir skit rätt när det kommer en stor lastbil dundrande. Även fast jag går själv. Så de riskerar ju inte bara mitt liv när de skiter i att sakta ner när man kommer med hästen. de skrämmer ju skiten utav mig också! :O

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Kristianstadsbladet) Varje år skadas 14 personer i hästolyckor. Och det är nästan alltid bilisternas fel. Antalet hästar och ryttare...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama