bilfråga!

Emmahpemma

Trådstartare
Skulle någon bilkunnig kunna göra en gissning?
jag har en Volvo 745 som har gått en bit över 39tusen mil, mätaren har stannat..
bilen startar alltid, går bra förutom att jag tycker den knackar lite när den står på tomgång och när jag trycker ner kopplingen.. borde ju vara växellådan som knackar då?
dom fel jag haft på bilen har varit elfel.. baklyse, tuta, spolarvätska på bakrutan o såna småsaker som strulat. Bensinpumpen är bytt i höstas..

vågar man sig ut på en tur på 160 mil?
 
Sv: bilfråga!

Att kopplingen knackar vid nedpressning brukar vara att ett lager i kopplingen är slut. Brukar inte vara så svårt eller dyrt att byta på en äldre Volvo!
Jag vet x antal människor som kört med dåligt lager ett bra tag och inget har hänt. Risken är att du förstör ännu mer i både växellåda och koppling => Ännu dyrare att laga. En till risk är att det slutar med att du inte kan växla öht! Det kan vara lagom intressant på motorvägen. ;)

Hastighetsmätare/bensinmätaren är ett vanligt fel på din modell. Brukar vara en vajer på baksidan av instrumentpanelen som gått sönder.

Är du säker på att knackningen inte kommer ifrån ex avgasröret som slår emot?
Ska du ut på långtur, kolla oljan! Kan vara att den går torrt. Min Vw blir gnällig direkt ifall där är för tunn eller för lite olja (trots lampan inte lyser...)och börjar knacka.
Semisyntet 10w-40 brukar lite äldre slitna motor tycka om! :)
 
Senast ändrad:
Sv: bilfråga!

Ladda ner en hastighetsapp till telefonen. (Ifall det är den mätaren!) Kolla oljan. Ha en reservplan ifall bilen vägrar sammarbeta när du kommit halvvägs. Välj vägar där du får växla mindre.

Motorbromsa och växla ner i tid.
Grundregeln är att iprincip aldrig ha kopplingen nertryckt vid bromsning för utom vid panikbroms och när du står vid stopplinjer.
Står du vid långa trafikljus, lägg i friläge! Då sparar du på kopplingen! :D
Har två närstående som bytat kopplingen mer än 1 gång bara för dom trycket ner kopplingen i onödan. (Nu har jag ingen aning hur du kör, så ingen kritik!)


Har kopplingen börjat låta nyligen så hade jag nog vågat mig ut på turen. :D
 
Sv: bilfråga!

det är trippmätaren och tankmätaren som inte fungerar :-) hastigsmätaren funkar som väl är :-D
 
Sv: bilfråga!

Jag tänker direkt på oljebrist om motorn knackar, men alla ljud är ju subjektiva. Det kanske inte alls är det ljudet jag tänker på. :)
 
Sv: bilfråga!

det är trippmätaren och tankmätaren som inte fungerar :-) hastigsmätaren funkar som väl är :-D

Men då så! Dock är det inte helt ovanligt att vajern till hastighetsmätare också går sönder på Volvo. Så om jag varit du hade jag laddat ner en hastighetsapp för vara på säkra sidan! :D :p
 
Sv: bilfråga!

Spelar ingen roll vad du har för bil vill bilen krångla så gör den det även om den är sprillans ny. Det är min erfarenhet av bilar :D
 
Sv: bilfråga!

olja har den, vis av erfarenhet så kollar jag oljan minst varje gång jag tankar. :) Hade en bil förr som man tankade olja och fyllde bensin.. :crazy:
 
Sv: bilfråga!

Men om du startar bilen och lyssna (sitt både i bilen och stå utanför! Lyft huven!) var ljudet kommer ifrån? Vad har du för olja nu? :) Olja har olika tjocklek beroende på sifferkombination. Att hälla i ex. 5w eller 0w i en gammal motor är ungefär som att använda ett durkslag istället för kaffefilter när man kokar kaffe - rinner bara rätt igenom! Det bara slafsar rundor i motorn utan att det hinner smörja.

Min förra seat var likadan. Orkade inte göra vid den! Gick väl åt 1l olja per tankning. :cautious: Sen sålde jag den till en glad pensionerad mekaniker som älskar sin nya bil! :D (samt har lagat den)
 

Liknande trådar

Relationer Förra söndagen behagade kamremmen hoppa av på min Volvo 945:a av 1991 årsmodell. Motorn är av typ B230 (tror jag) och enligt uppgift...
Svar
13
· Visningar
1 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp