Exakt min poäng. Hon
ser ut att vara i fint hull, men hon är de facto inte alls det. Vi snackar inte om att känna revben med lätt tryck - du känner vartenda ett bara du lägger handen på henne eller drar över med en borste utan något tryck överhuvudtaget. Därav min poäng att kallblod är svårare att bedöma hullmässigt än ädlare hästar. Hade jag inte valt att köpa henne av ren barmhärtighet hade jag mest sannolikt valt att anmäla till Länsstyrelsen då hon såg verkligen för jävlig ut både hullmässigt och hur hovarna var (eller snarare inte var) skötta, men jag är blödig så...
Jag vet hur en häst i normalhull ska känna btw, Hennekes skala är liksom inte rocket science, och ja, många har hästar i överhull utan att inse det.
Edit: denna hästen fick förutom fri tillgång till hö i nät även 1.5 kg kvalitets-seniorfoder samt 1 kg Fibrebeet (lusern/betfiberblandning) i flera veckor för att lägga på sig, samt noll träning då jag inte kunde förmå mig att rida henne i det skick hon var i då. Nu får hon "bara" 1 kg proteinpellets och 10 kg hö samt lätt ridning för att långsamt börja bygga upp sig. Mängden kraftfoder i början var liksom vad min svårfödde fullblod fick