Bildskärm för fotoredigering - förslag?

Saybia

Trådstartare
Jag måste snart köpa en ny skärm till datorn för det går inte alls att jobba med bilder och jobba i bildbehandlingsprogram med den skärm jag sitter med nu. Den visar allt alldeles för mörkt och det går inte att dra ner ljusstyrkan heller. Det är så "illa" att t.ex vinrött på min skärm visas som brun på någon annans :crazy:

Så, nu när jag köpt mig en systemkamera hade det ju varit skoj att få se hur bilderna "egentligen" ser ut och kunna redigera dem lite. Grejen är att jag inte alls vet vad jag ska satsa på och titta efter, det enda egentliga kravet jag har är att bilderna ska visas som de ser ut på riktigt, alltså återge färger så korrekt som möjligt.
Jag har läst lite på ett fotoforum och där verkade ju alla vara överrens om att Ips-skärmar är det allra bästa men de kostar ju en hel del också. Min budget är tyvärr ganska liten men det känns som om jag bara får nåt som "duger" för tillfället så kan jag spara och köpa nån värsting-skärm sen ;)

Så jag skulle behöva tips på prisvärda bildskärmar som duger för "enklare" bildbehandling i första hand, har tänkt mig storlek nånstans mellan 19"-22".
Nån som har nåt förslag? :)
 
Sv: Bildskärm för fotoredigering - förslag?

Bra skärm i all ära, utan kalibrering är det rätt kört ändå. Se om du kan låna/få tag på en ordentlig kalibreringsdosa+mjukvara. Näst efter IPS kommer PVA/MVA. "Alla" TN går bort direkt. (Inget konkret tips mer ändenna, som dock kanske är utanför din budget.)
 
Sv: Bildskärm för fotoredigering - förslag?

lite svår fråga faktiskt, jag personligen kör med en PVA panel ifrån dell, en 20.1" widescreen för 3000kr. minns inte vad modellen hette, men den är helt klart inte optimal för bildarbete, det finns ju såklart värre.

Precis som stalker har sagt, så är de paneler du ska titta efter antingen IPS eller S-IPS, och den ska vara rätt ljusstark, så iallafall över 300 cd/m3.

mina förslag är ändå dessa, för s-ips paneler drar iväg i pris direkt, billigaste jag hittade bland 20-2 tum på dustin var 6900kr, så här är några PVA paneler:

http://www.dustinhome.se/pd_5010207568.aspx - nec multisync
http://www.dustinhome.se/pd_5010208355.aspx - Eizo flexscan
http://www.dustinhome.se/pd_5010172669.aspx - Hp
 
Sv: Bildskärm för fotoredigering - förslag?

300 cd/m^2? Way too much. Om du inte räknar med att ha det som marginal för framtida föråldring? I princip alla tft-skärmar får man dra ner ljusstyrkan ordentligt för att få något ens i närheten av vettigt (100 +/- lite) i kalibreringen.
 
Sv: Bildskärm för fotoredigering - förslag?

alla skärmar som man köper måste ju väl alltid kalibreras.. skärmarna vi hade på fotolinjen var väldigt nya. men dom behövdes ändå kalibreras för själva rummet.. och kalibreras med skrivaren och en massa annat..
för man kan ju ha en färg på dataskärmen, men så när man skirver ut får dom en annan nyans.

gör som stalker och köp en sån här kalibreringmanick :p

dom som fanns på fotolinjen satte man fast på dataskärmen.. så skötte den kalibreringen av sig själv. såg det ut som iaf ^^
 
Sv: Bildskärm för fotoredigering - förslag?

inte alls too much. :) beror på hur stor skärmen är. men att ha marginal för framtida åldrande är ju aldrig fel heller, speciellt inte om man köper en dyr skärm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp