Bilderna blir för ljusa, Över exponerade(?)

TheHunted

Trådstartare
Hej. Har köpt mig en Digital Systemkamera. Ibland när jag fotar så blir bilderna alldeles för ljusa på vissa ställen tex himmlen. I vissa fall så är det jag fokuserat på tex en häst jätte fint i skärpa men himmlen är helt vit och skarp. Vad beror det på? Vad gör jag för fel.

Det är ju inte hela tiden bara ibland. Vet inte var jag gör för skillnad när det blir bra/dåligt.

Har testat både på atomat läge och på P.

Tacksam för svar!

//TheHunted

Sv: Bilderna blir för ljusa, Över exponerade(?)

Det kan bero på vilken vitbalansinställning du har, kan jag tänka mig.
Vad har du för kamera?

är det en mörk häst?
kameran försöker uppnå en gråbalans av 12% över mätområdet.är då hästen svart eller mörk så kommer himlen att bli ljus.
det är bara så.

några lösningar
1. testa om kameran har spotmätning, dvs bara mäter en punkt, testa de olika mätmetoderna (så du lär känna kameran)
2. fotografera i raw-mode så att du kan justera en hel del i datorn efteråt.
3. med all säkerhet har kameran en ljusmätningslåsknapp (phu) . sikta på något som är neutralt och håll inneknappen, sikta på motivet , skjut och viola...
4. justera tiderna på kameran med hjälp av (nu är jag trött)....+/- för ljussättningen. dvs ta upp eller ner kameran några steg så får du längre och kortare tider.

ofta har en kamera bracketfunktioner, dvs den tar 3-8 kort de olika stegen så att du i efterhand kan se vad som blev bäst.

för att citera en kille från ett annat forum 'det är inte utrustningen som gör fotografen, utan fotografens kunskap att hantera sin utrustning'
man får träna och träna.

Problemet är ju att om du minskar exponeringstiden kommer den mörka hästen med stor sannolikhet bli mer eller mindre underexponerad och man får med färre detaljer på den - och det är ju ändå generellt den som är huvudmotivet, så där vill man ju gärna ha en rätt detaljrik återgivning.

Jag skulle därför vilja lägga till en femte och en sjätte punkt:
5. skaffa polfilter och/eller avtonat gråfilter och experimentera.
6. använd en schysst blixt och experimentera med motljusblixt om hästen är någorlunda nära kameran

Ett annat hett tips är att det är lättare att få till bra bilder när det är lite mulet och på morgon/kväll innan himlen blir allt för ljus och solens reflexer allt för starka.

sant så sant.

Liknande trådar

IT & mobiler Är jag helt ute o seglar när jag envisas med att fortsätta köpa sådana? Jag är fumlig med händerna och tappar tyvärr mina kameror då och...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 833
Senast: BlackRose
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Mitra
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 465
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv