jemaha

Trådstartare
105_0595_orig_SE.jpg
på min största snäcka! De var ca tre cm (skalet) när jag köpte de för ett år sen, nu är den största 14 cm. ;)
105_0597_orig_SE.jpg

Senast ändrad:
Sv: Bilder

Whoaaaaaaa!!! :eek: :eek: :eek:

Okej... jag har hört talas om amöbor och vandrande pinnar. Bara det får mig att bli lite förskräckt. Har de liksom egna personligheter de där snäckorna? Har de ögon? Hur fungerar dom? Blev jättenyfiken nu!
Är väldigt faschinerad av att djuret är så pass stort! Verkligen häftigt! Berätta mer om djuret, har aldrig hört talas om att det finns sådana husdjur!

Ny på det här men jag kan ju prova svara tills jemaha dyker upp då :D
Personligheter, ja. En av mina är iaf väldigt framåt och glider runt och undersöker och tycker om ett speciellt hörn i akvariet där han kan glida upp och sova. En annan är lite mer tillbakadragen. Den tredje är skitblyg och visar sig aldrig när jag ser den :D
Här ser man ögonen rätt tydligt på de långa tentaklerna. (Hörru jemaha, minns jag rätt om de korta tentaklerna också var ögon? :confused: )
Urgoa djur är det, blir upp till 2 dm i skallängd och är enormt sköna att ha på tex handen när de glider omkring... Blir som massage. Billiga massageapparater mao om man inte råkar få tag på en blyg liten skit :D

Achatina achatina såklart! Är inte säker på det där med ögonen, men har för mig att jag hört att även de korta är ögon. Alla mina tre snäckor sover på dagarna, gärna hängandes uppåner i terrarietaket. På kvällen vaknar de till å blir lite mer aktiva. Korrallfingergrodan har även utsett de till sina personliga viloplatser.. :D

img_0566[1]_orig_SE.jpg

Om ni undrar vad det oranga till vänster om snäckan är så är det bajs! Bajset varierar i färg beroende på vad de äter, morot = orange bajs. Får de sallad eller maskrosor är det grönt, å när de fick potatis var det vitt..

Jäkla lyx då! A. achatina är man ju ute efter själv också förstås, men har bara fulica och iredalei. Tänkte skaffa nytt akvarium/petbox sen och se om jag kan få tag på ett par achatina :)

Mina fulicor föredrar väggar, eller så gräver de ner sig totalt... Man ser de typ aldrig när de väl har grävt ner sig :P Eller ja, tills man gräver upp de igen förstås. Min iredalei däremot, hon "gräver" ner sig en bit men hon verkar inte riktigt fatta att hon inte är nergrävd, är bara några mm jord över öppningen och så sticker skalet upp :P
en gosh, tycker de kan växa lite snabbare... Min största är ju bara 5,8 cm :P

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
554
· Visningar
12 966
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: Elektron
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 540
Senast: Mirre
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
723
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama