Sv: Bilder, vad behövs göras?
Tvätta med lädertvål och sen olja (helst Neatsfoot oil) lite men ett par gånger sen kan du tvätta av om den blir smutsig och även använda balsam.
När det gäller smörjning finns det olika sätt o alla gör bäst på sitt eget sätt
Dock är mkt olja inte så bra och inte heller bra om det är konstiga saker i (tex mineralolja) för lädret tar skada (ibland inte ens synligt/märkbart) på lång sikt.
Lädertvål ska väl användas som vanlig tvål (tvätta, låt det löddra och sen skölj bort med ljummet vatten) och jag tror inte man får vitt kvar efter löddret om man sköjler ordentligt.
Det jag funderade på var om jag ska ha tvål innan det är användt, det är ju liksom inte skitigt. Jag provar mig fram
Ja det där var intressant att se, att det är sån skillnad på selarna!
Men standard selen har (ser inte det så bra på bilderna) (tillskillnad från hobbyselen,
se tråd här) en däckelgjord fastsydd längst ner?
ja, det är helskumt. Hur ska jag göra här då, tror inte alls att dom kommer stanna där jag vill
Ang anpassningen tycker jag det ser bra ut
Tackar , jag gick över selen med håltången och fick till det riktig bra
Ev att du ska linda upp tömmarna
(genom ena tömringen)
Det finns ju en risk att dom rammlar ner och hästen kan trassla in sig/trampa på dom.
o, jag vet egentligen, jag var lite slarvig sen var dom lite styva tömmarna så de hade nog inte gått att trä igenom tömringen (försöker skylla bort mig)
Jo men om du har skakeländar med en pigg lite längre bak blir ju anspänningen enkel på så sätt. Två piggar går ju oxå bra lite beroende på ögglan. Att du måste öppna den är ju lite krångligt (tar tid vid anspänning) så om du kan fixa skaklarna så du slipper det är det ju lite smidigare
det blir nog "piggar"
Ang rockarden tycker jag du ska försöka höja sitts/korg lite mer. Att böja upp skalarna tror jag är mindre bra då de åker uppåt när hästen bromsar istället för bara frammåt.
Hoppas du har kommit på en lösning!?
ok, skaklarna kanske ska vara som dom är. Det jag tänkte göra med sisten är en "låda" att sitta på.
Den är lite uppbygd redan nu, ca 20 cm. Om man gör en större, högre låda så kan man även förvara saker i sitsen, tex reflexer eller grimma eller nått. Sen sätter man dit ett regält ryggstöd och även sido stöd.
Jag tror det kommer bli kanon
Är det någon som förstår mina vimsiga tankar förresten. Skrik annars