Bilder, vad behövs göras?

Sv: Bilder, vad behövs göras?

min sele har denna skakelrem-fäste-hängar-upphållare-typ :angel:
skakelrem.jpg

men det finns ingen "ögla" längst ner som håller fast bukgjorden.

Åker inte skakelremsöglan hit och dit då?

//Vimsan som inte fattar mycket :rofl:

Förlåt TS ska bara reda upp detta...:crazy:

Ja det var dumt att märka ord men felskrivning kan likväl som bra fakta tas på allvar så...:angel:
Sen var det ju inte gramatiskt? Utan två olika ställen på hästen?
Sen var det jag som kommenterade nån bild men att tömmarna var vridna men jag skrev oxå att det var petigt :o :crazy: :crazy:

Ja jag ber om ursäkt och jag ska försäka tänka ännu lite mer på vad jag skriver...:crazy:

Ja du har standrarselen från EquiLex, är du säker på att du inte har Tillbyry Tugs?
Tänkte att dom hade samma som på hobbyselen bara...:angel:
Det sägs ju att standard selen ska vara lite bättre då borde väl en öggla (i metall som på din bild eller i läder Álins bild) (som håller skakelögglan mer stilla) finnas? :crazy:
Lånar Álins bild ;)
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Sele/Sele005.jpg

Kan du inte fota din sele och visa? :)

Men om du har som på bilden är det lättast med skakeländor som bara har en pigg en bit bak som hindrar skaklen att åka fran för mkt men den åker int eut påg av draglinorna. (Och bromsas av bakselen).

Ang instruktion/ihopsättning är det svårt att förklara och man vet ju inte hur det ser ut. Ingen i närheten som kan hjälpa? :)

Senast ändrad:

Jag kan fota selen ikväll.
Men jag är 100 % säker på att det inte är Tillbyry Tugs och jag är ännu mer säker på att det inte finns någon ögla längst ner.

Den ser precis ut som på bilden här
shoppen_fil.php

Provade den igår och passformen verkar helt ok.
Behöver göra några hål i bakselen och huvudlaget var lite långt. Skulle behöva flytta upp de tjusiga silver-brickorna vid pannbandet.
Fick även med världens längsta liverpoolstång, nä inte längden i munnen utan längden på skänklarna. Sänker hästen huvudet så kommer dom skrapa i marken :rofl:

Ber om ursäkt Vimsan, men även jag måste få klarhet ...

Hur kul blir det om alla inlägg har en som rättar dem grammatiskt? det räcker väl att lia påpekar saker som att "tömmen är tvinnad på bilden"...suck
Men vad håller du på med? Var ser du det i den här tråden?

I stället för att promt hålla på och dumma dig, kan du väl svara på dom frågor jag ställt till dig längre upp.

LIA

Piggar kanske fungerar bättr, det blir väl en väldans massa pysslande innan man får allt på plats misstänker jag.

Jag har fått ihop alla delar, men att få allt att sitta på rätt plats, rätt spänt är ju lite knepigt :crazy:
Övning ger färdighet och hästen är kanon. Han har sånt tålamod med mig :love: Fast igår blev han lite lessen när jag hängde av selen och hämtade sadeln istället. Han hade gärna tagit en tur med vagnen istället.

En liten fråga till ;)

Vad ska jag använda när jag smörjer in selen?
Olja eller läderbalsam, Tvål???

Tvätta med lädertvål och sen olja (helst Neatsfoot oil) lite men ett par gånger sen kan du tvätta av om den blir smutsig och även använda balsam.
När det gäller smörjning finns det olika sätt o alla gör bäst på sitt eget sätt ;)
Dock är mkt olja inte så bra och inte heller bra om det är konstiga saker i (tex mineralolja) för lädret tar skada (ibland inte ens synligt/märkbart) på lång sikt.
Lädertvål ska väl användas som vanlig tvål (tvätta, låt det löddra och sen skölj bort med ljummet vatten) och jag tror inte man får vitt kvar efter löddret om man sköjler ordentligt.
Lär mer under Utrustning! :)
http://www.bukefalos.com/f/forumdisplay.php?forumid=63

Ja det där var intressant att se, att det är sån skillnad på selarna!
Men standard selen har (ser inte det så bra på bilderna) (tillskillnad från hobbyselen, se tråd här) en däckelgjord fastsydd längst ner?

Ang anpassningen tycker jag det ser bra ut :)
Ev att du ska linda upp tömmarna :angel: (genom ena tömringen)
Det finns ju en risk att dom rammlar ner och hästen kan trassla in sig/trampa på dom.

Jo men om du har skakeländar med en pigg lite längre bak blir ju anspänningen enkel på så sätt. Två piggar går ju oxå bra lite beroende på ögglan. Att du måste öppna den är ju lite krångligt (tar tid vid anspänning) så om du kan fixa skaklarna så du slipper det är det ju lite smidigare :)

Ang rockarden tycker jag du ska försöka höja sitts/korg lite mer. Att böja upp skalarna tror jag är mindre bra då de åker uppåt när hästen bromsar istället för bara frammåt.
Hoppas du har kommit på en lösning!? :)

Tvätta med lädertvål och sen olja (helst Neatsfoot oil) lite men ett par gånger sen kan du tvätta av om den blir smutsig och även använda balsam.
När det gäller smörjning finns det olika sätt o alla gör bäst på sitt eget sätt ;)
Dock är mkt olja inte så bra och inte heller bra om det är konstiga saker i (tex mineralolja) för lädret tar skada (ibland inte ens synligt/märkbart) på lång sikt.
Lädertvål ska väl användas som vanlig tvål (tvätta, låt det löddra och sen skölj bort med ljummet vatten) och jag tror inte man får vitt kvar efter löddret om man sköjler ordentligt.
Det jag funderade på var om jag ska ha tvål innan det är användt, det är ju liksom inte skitigt. Jag provar mig fram ;)

Ja det där var intressant att se, att det är sån skillnad på selarna!
Men standard selen har (ser inte det så bra på bilderna) (tillskillnad från hobbyselen, se tråd här) en däckelgjord fastsydd längst ner?
ja, det är helskumt. Hur ska jag göra här då, tror inte alls att dom kommer stanna där jag vill :devil:

Ang anpassningen tycker jag det ser bra ut :) Tackar :bow: , jag gick över selen med håltången och fick till det riktig bra

Ev att du ska linda upp tömmarna :angel: (genom ena tömringen)
Det finns ju en risk att dom rammlar ner och hästen kan trassla in sig/trampa på dom. o, jag vet egentligen, jag var lite slarvig :angel: sen var dom lite styva tömmarna så de hade nog inte gått att trä igenom tömringen (försöker skylla bort mig)

Jo men om du har skakeländar med en pigg lite längre bak blir ju anspänningen enkel på så sätt. Två piggar går ju oxå bra lite beroende på ögglan. Att du måste öppna den är ju lite krångligt (tar tid vid anspänning) så om du kan fixa skaklarna så du slipper det är det ju lite smidigare :)
det blir nog "piggar"

Ang rockarden tycker jag du ska försöka höja sitts/korg lite mer. Att böja upp skalarna tror jag är mindre bra då de åker uppåt när hästen bromsar istället för bara frammåt.
Hoppas du har kommit på en lösning!? :)
ok, skaklarna kanske ska vara som dom är. Det jag tänkte göra med sisten är en "låda" att sitta på.
Den är lite uppbygd redan nu, ca 20 cm. Om man gör en större, högre låda så kan man även förvara saker i sitsen, tex reflexer eller grimma eller nått. Sen sätter man dit ett regält ryggstöd och även sido stöd.
Jag tror det kommer bli kanon :banana:

Är det någon som förstår mina vimsiga tankar förresten. Skrik annars

Jo jag tror man ska tvätta alla nya läderartiklar för att oljan tränger lättare in i lädret om det är fuktigt (men man kan ju ta en blöt trasa/svamp bara iof). Men det är ju alltid bra att det är ordentligt rent! :)
Fast nu hinner ju inte EquiLex selar hänga o samla damm presis :D

Du kanske kan nita fast en ögla? :)
Billig sadelmakare i närheten?

Jag tror det blir bra med vagnen! :)

Nä selen kom i en tjusig säck, så den var inte dammig.
Fick inte det bettet som jag beställde, men han funkar säkert lika bra på detta.

Ja, något måste jag nog göra så det blir lite mer stilla.
Någon annan som har någon bra ide?

Vagnen kommer att bli super bra :bump:

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 849
Senast: -Catherine-
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
H
Körning Hej allt körningfolk! Jag behöver hjälp av er nu! Jag har precis köpt en rockard och en bröstsele med stilettdäckel till min...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: schelin_j
·
Körning Ännu en selfråga. :crazy: Jag har precis köpt en liten welshponny som ska vara endel körd. Dock med skitsele och är då inte van vid...
Svar
2
· Visningar
1 035
Senast: Kickis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka