Bilder, vad behövs göras?

Sv: Bilder, vad behövs göras?

jo det blir det har inte hunnit kommit på nåt bättre skall nog sätta fast den lite bättre men just nu får det vara som det är skall korta av kedjan lite då den är lite lång får se vad som händer sen med svängeln vad det blir för nån upphängning...
det är inte så svängit upp o ner mest snettuppåt o sen ner men det är oftast när det går fort=)

Jag har gjort om min vagn så att jag kan köra även när det spöregnar.

Ett tips bara!

¨Så här har jag gjort..här kommer alltså en favorit i repris...

minvagn.jpg

Haha den bilden har jag missat :rofl: Vilken klockren :D

begränsad? *kokar över snart*
har kört släde..som om det gör någon till en bättre människa? avskyr verkligen detta jämförande o tävlande.

Faktum är att du nog inte kör dressyr och därför inte inser att man behöver en hög sits för att använda pisken korrekt vid bogen, ryggen, samt att man ser bokstäverna man kör mot. Jag skulle nästan vilja påstå att du antingen är höjdrädd eller begränsad. (på bråkhumör)

har kört släde..
Men hur går det ihop med ...
JAG skulle aldrig tumma på hög sits,
:confused:
För du har väl inte byggt upp ett jättehögt säte på släden? :eek:

avskyr verkligen detta jämförande o tävlande.
Men hur går det ihop med ...
samt att man ser bokstäverna man kör mot.
Det är ju du som tjatar tävlande hela tiden och tror att alla som kör tävlar!?

LIA

detta är ett tävlingsforum och det är bruks o skolkörning som är ämnet. Inte skitselens förträfflighet, bakselens obefintlighet eller att det är bättre att inte se nåt än en stor hästrumpa när man kör.

???
Jag förstår då ingenting. Vem är det som skriver om "skitselar" och "bakselar" gång på gång i det här forumet?

LIA

Det förekommer i tävling (maraton) att kusken är bältat och att groomen håller i tampen som först går något varv runt ryggstöd el dyl. Stjälper ekipaget så tappar groomen taget och kusken blir fri.
Om man inte har lite för långt bälte ja, vilket en av våra fyrspannskuskar hade för ett par år sedan... Det gjorde nog lite ont... :(

Grundplaceringen är till höger, men visst flyttar man sig efter behov.
På Öland har jag sett ett antal gånger när det varit bröllops körning och liknande att de suttit på FEL sida... Varför vet jag inte, och har inte fått möjlighet att fråga kusken...

LIA och Snigelfarmor.... kan ni sluta bråka och istället enas om vart jag ska ha fästerna till bakselen?

Funderar på att böja upp skaklarna. kan det fungera tror ni?

Bråk och bråk? Jaaag bråkar inte ...:angel:

Funderar på att böja upp skaklarna.
För att få en bekvämare sittställning? Det går säkert bra (eller mer ryggstöd). Antar att skalmupphänget kan bli ännu lite högre på nästa sele?

Bakselefästena? Skulle placera dom motsvarande en fjärdedel (av hästkroppen räknat mellan skalmupphäng och hästens bakdel) från skalmupphänget, eller kanske något längre fram. Cirkus! Lättare att se på färdigt ekipage.
Prova dig fram med hjälp av slangklämmor innan du lämnar till svets!
Du kan nog släppa fram vagnen lite jämfört med bilderna.

LIA

Senast ändrad:

Bråka nä. ni bara tjabbar lite ;)

Ja, den nya selen har högre fästen.

Slangklämor för att kolla placeringen låter som en bra ide. Ska testa det, tack!

Tycker också det ser ut som det är gott om plats mellan häst och rockar, så det går nog bra att flytta skalmöglorna bakåt.
Skakeln blir väl lite kortare också om man börjer den.

Skakeln blir väl lite kortare också om man börjer den.
Marginellt. Du ska ju inte bocka så många grader.

Hur har du det med balans på rockarden? Om du "bockar upp" skalmarna så flyttar du jämviktspunkten framåt= större tyngd i skakelupphänget. Du bör ha 5-10 kg totalt där vid stillastående och 2 pers (om ni vanligen är 2).

LIA

Balansen är ok. Har inte mätt exakt men det är inte mycket tryck i stillastående.
Tänkte flytta tyngdpunkten bakåt när vi höjer sitsen.

nej nej, tvärtom, du måste flytta tyngden framåt så att du får 5 kilos tryck minst i skaklarna annars kommer de att ramla uppåt i trav. Skaklarna slår. Vilken sele har du? Bild?

En travrockard är byggd för att ha noll eller tom minus i vikt. Man surrar ju fast skaklarna benhårt och hästen drar alltså med magen, och inte med det korrekta stället bogen/bröstet.
När ingen sitter i vagnen bör den vara rätt tung att lyfta, sen när man sitter i ska tyngden vara ca 5 kilo. Eller tvärtom förstås, at den är lätt utan kusk och tung med kusk.

Vimsan tänker ;)
Jag trodde jag hade för mycket tryck vid stilla stående men när jag funderar på det så är det nog inte mer än 5-10 kg.
Har inte kännt och klämmt så mycket på den än.

jag har ingen sele än så länge men förhoppningsvis kommer det snart en standardsele från Equi Lex.

Man surrar ju fast skaklarna benhårt och hästen drar alltså med magen, och inte med det korrekta stället bogen/bröstet

Måste bara få kommentera :angel:
En häst har väl två bogar?
Och det är ett korrekt ställa att dra med, om du har loksele! :)
Bröstet sitter väl på hästens sidor lixom??
Med en brösta drar hästen i första hand med bringan! :idea:
Eller är jag ute o cyklar? :o

...det är lite väl extremt att dryga ut en lång tråd med sånt här, eller är jag ute o cyklar?

:confused: Jag undrar bara om du vet vad du snackar om :devil:
Men blev inte mkt klokare av det där svaret :angel:
Själv snackar (skriver?) jag en massa o ska väl inte säga någe :o
Men jag har i detta fall rätt(?) och du tog illa upp att jag kommenterade??
Peace! :smirk: (snällt lende - inte hånflin!)

it´s a figure of speach..

lisa tror du att folk härinne är idioter som inte fattar att en häst har två bogar? Ska vi börja märka ord o bli språkpoliser utöver vårt annars arroganta skrivsätt härinne? Hur kul blir det om alla inlägg har en som rättar dem grammatiskt? det räcker väl att lia påpekar saker som att "tömmen är tvinnad på bilden"...suck :confused:

Peace love and UNDERSTANDING :D :love: :D

Nu bråkas ni igen :angel:

lägg ner det nu och ge mig första hjälpen istället ;)

Jag fick selen igår.... VART ÄR INSTRUKTIONSBOKEN :eek: :rofl:

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 849
Senast: -Catherine-
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
H
Körning Hej allt körningfolk! Jag behöver hjälp av er nu! Jag har precis köpt en rockard och en bröstsele med stilettdäckel till min...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: schelin_j
·
Körning Ännu en selfråga. :crazy: Jag har precis köpt en liten welshponny som ska vara endel körd. Dock med skitsele och är då inte van vid...
Svar
2
· Visningar
1 035
Senast: Kickis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka