Bilder på min rockard

E

Egonson

Nu har jag äntligen masat med mig kameran och fottat kärran, den som jag håller på att fixa svängel till. Så här ser den ut (lägg märke till min söta lilla groom :D ):
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/hstbilder025.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/hstbilder030.jpg

Hur fäster man enklast svängeln i en sån här vagn? Kan man fästa den med mutter på en fastsvetsad stång som går rakt ner från stänkskyddet:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/hstbilder028.jpg

Tror ni, att om man tar väck öglorna och sen sätter en knopp längst ut i änden på skackeln, att skacklarna kan röra sig tillräckligt? Är det säkert att ha det så, eller måste man ha en stor ögla?
Behöver jag en knopp som stoppar remmen i andra änden också (vid böjen) eller räcker det med en ytterst bara så att inte skackelremmen åker av?
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/hstbilder026.jpg

Sv: Bilder på min rockard

På skackeln kan du. eller nån annan, svetsa en större ögla, alltså en längre som går från där den sitter nu till änden. Att ha en pigg fram går nog också men jag skulle känna mig säkrare med större ögla. Men kör du på piggen så se till att bakselen tar så glider inte skackeln fram iaf.

Mm.. Okej. Om jag hittar någon som vill svetsa en större ögla så gör jag det för jag tycker också det känns säkrare.

Även om det känns säkrare med en ögla så tror jag att en knopp fungerar bra, hästen drar ju i draglinorna och för att skakeln ska kunna hoppa ur så måste ju draglinorna gå av eller vara på tok för långa? Eller? Jag skulle nog inte vara rädd att köra med en knopp, (har även sett vagnar som saknar både knopp och ögla fram, men det har inte verkat vara några bekymmer då draglinorna hindrat vagnen från att åka bakåt, och bakselen för att åka framåt...)

Svängelfästet är jag lite osäker på, eftersom hela vagnen ska dras i svängeln så skulle det kännes lite olustigt om det bara satt en stång ner från stänkskyddet... Hade du tänkt låta stången gå hela vägen från stänkskydd och ner till den stång som går längst ner på korgen? Då blir det ju genast stadigare... Alternativt är väl att svetsa en vågrät stång en bit under stänkskyddet och fästa svängeln i den? Jag tror mer på det. Se till att svängeln verkligen sitter, det är så stor påverkan på den (och släpper den så lär inte lilla piggen frampå hålla skaklarna så rätt heller...)

Hej!

Hur ser den sele du använder ut?!
Det har stor betydelse för svängels placering och även om det behövs baksele fästen!

Mvh Lisa

Loksele, Tranemoselen. Fäster bakselen i dragringarna med krokar.

nordsvensken skrev:
Svängelfästet är jag lite osäker på, eftersom hela vagnen ska dras i svängeln så skulle det kännes lite olustigt om det bara satt en stång ner från stänkskyddet... Hade du tänkt låta stången gå hela vägen från stänkskydd och ner till den stång som går längst ner på korgen? Då blir det ju genast stadigare... Alternativt är väl att svetsa en vågrät stång en bit under stänkskyddet och fästa svängeln i den? Jag tror mer på det. Se till att svängeln verkligen sitter, det är så stor påverkan på den (och släpper den så lär inte lilla piggen frampå hålla skaklarna så rätt heller...)

Petar in en bild på Snigelfarmors svängel, som jag blev inspirerad av:
http://www.mypix.se/usrimg/JMPPOOJNHMM/lrg/JOMQHQJOLQQQG.jpg
(Hoppas det är ok!)

Jag måste ju ha svängeln ganska lågt nere eftersom jag kör med loksele, och kan inte komma på nåt bra sätt att fästa den på..

men varför inte göra som snigelfarmor då kan du ju ha den där pinnen som håller svängeln lite längre kanske om din svängel måste va längre....jag hade iaf fäst svägeln i överkant över stänkskyddet.

Ja det var ju så jag tänkte, men sen var det någon som tyckte att det hade kännts olustigt (jag fattade det som att det hade kanske blivit för klent?), och då vet jag inte riktigt.
Tvivlar nu liiiiite om pinnen räcker att dra hela vagnen, men det blir ju ändå ganska starkt när man svetsar..

Hej hej.

Vad kul att du blev inspirerad av svängeln.

En svets är alltid starkare än materialet om den är rätt utförd, så det du ska vara noga med är att ha starkt järn.

Jag tänkte på skaklarna. Vagnen är gjord för trav ju, så den lär tippa uppåt, snarare än neråt. så några piggar rekommenderar jag inte. Du kanske tom får göra som jag och surra ett varv med en läderrem (finns på travet) för att de inte ska hoppa.

Sen, för att draglinorna ska kunna verka tillsammans med loksele så måste du ha mycket spelrum för skakelremmen att glida på, annars tar skaklarna emot i bogrörelsen. Så en 1,5 dm lång ögla är inte fel.

lycka till/jenny

Gullan86 skrev:
men varför inte göra som snigelfarmor då kan du ju ha den där pinnen som håller svängeln lite längre kanske om din svängel måste va längre....jag hade iaf fäst svägeln i överkant över stänkskyddet.

Iöverkant över stänkskyddet? Det låter inte som en bra ide tycker jag... :crazy:

Álin: Som du sa behöver du ha svängeln långt ner, ett alternativ till pinne kan vara ett ordentligt plattjärn, vilket ger mer yta att svetsa fast ockå plus att det känns regälare. Sm sagt så är en svets stark, men bra material är jätteviktigt!

snigelfarmor skrev:
Hej hej.

Vad kul att du blev inspirerad av svängeln.

En svets är alltid starkare än materialet om den är rätt utförd, så det du ska vara noga med är att ha starkt järn.

Jag tänkte på skaklarna. Vagnen är gjord för trav ju, så den lär tippa uppåt, snarare än neråt. så några piggar rekommenderar jag inte. Du kanske tom får göra som jag och surra ett varv med en läderrem (finns på travet) för att de inte ska hoppa.

Sen, för att draglinorna ska kunna verka tillsammans med loksele så måste du ha mycket spelrum för skakelremmen att glida på, annars tar skaklarna emot i bogrörelsen. Så en 1,5 dm lång ögla är inte fel.

lycka till/jenny

Jo, jag vet att vagnen är gjord för trav från början. Min vagn är hembyggd med en fabrikstillverkad travvagn som "förebild", fast lite modifierad för att passa bred nordis.

Dock har den ca 8-10 kg tryck i skacklarna neråt när man håller den i höjd med lokselens dragringar, så den tippar ju inte uppåt iaf så som jag upplever. Den känns välbalanserad och stadig.
Om det var så du menade alltså?

Vettetusan då om jag inte ska försöka få till ett par större öglor, verkar ju mkt säkrare :crazy:
Då borde det väl duga med en ögla som täcker hela den yttersta biten av skakeln?

Får tjata lite på morbror plåtslagare så han får fixa nåt :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Jag har äntligen, efter mycket letande, hittat en vagn med rätt mått till min häst. Den kom i söndags och lyckan var rätt total...
Svar
11
· Visningar
2 211
Senast: schelin_j
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 191
Körning Jag har en rockard som jag vill fästa en svängel på, men när jag testade olka alternativ insåg jag att det inte var helt enkelt att...
Svar
14
· Visningar
2 810
Senast: Amk
·
E
Utrustning Vad är detta för märke? Sitter på ett träns, köpt på Eurohorse-mässan för en massa år sedan och jag har ingen aning vad det är för...
Svar
7
· Visningar
873
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama