Bilder på era utestall/ligghallar

biffen

Trådstartare
Hej!

Vi ska just till att bygga vårt blivande utestall, som under första vintern endast kommer att vara ligghall. Vi har två hästar. Vill gärna ha tips och idéer och bilder på hur ni/andra har gjort. Det kommer att bli skjutdörrar som jag kan stänga när det blir snöstorm och drivis.

Hur har ni löst vattenfrågan? Vår ligghalls bakre vägg är befintlig byggnad, där det tidigare stallet varit. Dit in finns det vatten, med värmekabel. Funderar på att köpa en suvia värmevattenkopp som de kan få dela på. Prisvärd? Första vintern blir endast grus i botten med spån/torvblandning på och sedan massor av halm.

Nästa år kommer vi montera stallinredning och göra uppställningsplats. Ev. gjuta golv i hela byggnaden samt en bit utanför.

Tacksam för alla råd och tips och som sagt bilder!

Sv: Bilder på era utestall/ligghallar

ingen???? Jag vet att detta diskuterats förut, men jag har inte sett så många bilder på byggen och färdiga stallar.....

*nyputt*
Vill se bilder!

ligghall2.jpg

Här är våran nybyggda ligghall, inte ens färdig på bilden. Den är 5 x 4 m och lägsta takhöjd är 2.70 om jag inte minns helt fel. Vi har en bädd av 0-18 i botten, därpå torv och till vintern kommer vi bädda på med halm(problemet nu är att pållarna äter upp det, vilket de INTE behöver -se bild :D). Vi valde bort gjuten platta till stor del pga ekonomin, tyvärr får jag nog säga... På ritningen valde jag att ha en öppen långsida, men vid bygget så ändrade vi på det och satte upp en vägg med två öppningar i var ände istället. Öppningarna kan stängas för med två breda plank, i framtiden blir det troligtvis "halvdörrar" typ boxdörrsmodell istället. Skall oxå upp spånskivor som "sparkskydd" längs med väggarna på insidan.
Vatten har vi bara i tunnor, en uppvärmd "thermobar" är ju drömmen, men det funkar rätt bra ändå eftersom mina pållar kan tekniken med att själva slå sönder isen. Problemet då är bara att jag får köpa nya vattenkar med jämna mellanrum för dom går ju sönder om 400kg trampar fel :D Vattenkopp vill jag inte ha eftersom det sägs att hästarna dricker sämre när de får "vänta" på vattnet.

Ofta så nämner ju lösdriftsinnehavare att deras hästar bara använder ligghallen som toalett och endast är där vid fodring, det stämmer inte på mina hästar. De har inte skitit där inne en enda gång på över en månad, och de är där varje natt -avslöjade av torven i pälsen. Kveikja ligger därinne och sover nästan varje förmiddag, hon är så söt! Titta...
ligghallen1.jpg

Jag är jätteglad för min ligghall, enkel men funktionell.

....Ofta så nämner ju lösdriftsinnehavare att deras hästar bara använder ligghallen som toalett och endast är där vid fodring, det stämmer inte på mina hästar. De har inte skitit där inne en enda gång på över en månad, och de är där varje natt -avslöjade av torven i pälsen.

Vilket väl tydligt visar att du har byggt din ligghall på rätt plats och med öppningarna åt rätt håll så att hästarna tycker det känns tryggt och inbjudande att vistas därinne :) Nog så viktigt att tänka på när man bygger en ligghall!

Hehe, vilken gammal tråd ni hittat, skapad av mej..

Kan ju berätta så mycket som att min ligghall fortfarande är en ligghall, och att den fyller sin funktion bra/över förväntan.

Fortfarande intressant att se andras byggen!

Detta är mitt "utestall". Utestall under sommarmånaderna när de är på bete och vindskydd övrig tid, dvs används inte som stall utan hästarna stallas upp tradiotenellt när de inte är på bete. Sommartid remsor i öppningarna för insekterna.

Har funkat jättebra och hästarna har haft bra skydd för insekter och sol. Däremot går de stora inte in vid regn - vilket den tåliga robusta shetlandsponnyn gör.

HPIM1095.jpg

Vilket väl tydligt visar att du har byggt din ligghall på rätt plats och med öppningarna åt rätt håll så att hästarna tycker det känns tryggt och inbjudande att vistas därinne :) Nog så viktigt att tänka på när man bygger en ligghall!

Jag läste på lite innan och hittade att man skall tänka på just det med "rätt plats" enligt hästarnas tycke. Så vi byggde precis där hästarna alltid stod och "hängde". Vilket lönade sig :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka