Bilder från AR-kursen i Örebro 070428

IngelaH

Trådstartare
Bilderna är utklippta ur filmerna, som jag visade på gnägg då månadsskiftet april - maj. :bow:

Eftersom jag med min sits, pga ryggskada, eller rättare sagt - nackskada, aldrig kommer bli en god AR-ambassadör, så lägger jag iinte in bilderna i tråden över AR-representanter. :angel:

Men den här kursen var det varken värst med med myrskritt, eller ostkrok. Även om tendenserna fanns ibland, när jag vek mig FÖR mycket. DET blev lite för mkt för min "vackra vita" emellanåt.

11397924.jpg

11397927.jpg

11397931.jpg

11397932.jpg

11397939.jpg

11397943.jpg

Hela albumet!

Att jämföra med hur det såg ut DÅ!

Ridbilder från 020723 - 051008

020723 är dagen innan Tima överraskande fölade
030423 är första gången jag testade att utmana damen, efter att jag sålt fölungen
030628 första AR-kursen
050805 första handikapplägret med egen häst.

Senast ändrad:
Sv: Bilder från AR-kursen i Örebro 070428

Det här är precis det jag är van att se... därmed inte sagt att det skulle vara fel på något vis för er, utan det är fel sätt att rida för mig!!

Alltså bara en bekräftelse till för att förstärka min syn på denna ridstil.
Förutom den andra bilden, där ser hästen ut att sitta ihop lite mer, den bilden är riktigt fin!!

Men jag har sett mycket bra under de senaste dagarna också, som många inspireras av. Det är ju precis som med vanliga dressyrryttare, vi har också inspirationskällor, men vi är långt ifrån deras liga...:o Samma sak gäller väl AR-ryttare antar jag. Det är väl förklaringen på skillnaden i kvalitet bland alla inriktningar.

Men som sagt var: ska man höjja något till skyarna så är det bra att ha något konkret att visa upp... och det har verkligen en del haft!!

Hej Fazer!

Kan du utveckla vad som i ditt tycke är fel i ridsättet?

Ha det gott
Annika

Om du sjalv ar en san ridgud sa kanske du kan visa bilder och/eller nan videosnutt for att visa hur det SKA se ut?????

/KT

Jag har inte påstått att jag skulle vara någon duktig ryttare.
Om du läser mitt senaste inlägg ordentligt, så ser du att jag absolut inte räknar mig som någon stjärna!

Dessutom berömmer jag en av bilderna, resten visar på den AR-ridning som jag blir mindre inspirerad av helt enkelt.

Jag har redan gjort en tråd på dressyrgnägg som visar ridning som jag verkligen bilr imponerad av.

Jag skriver bara vad jag ser genom mina ögon när jag ser viss AR-ridning precis som ni gör när ni ser vanlig dressyrrdning. :idea::idea:

Om jag tycket att er linje var så bra skulle jag väl följa den, likväl som ni skulle ha fortsatt med tävlingsdressyren eller vad vi nu ska kalla det om ni hade tyckt att det passade er!

Jag skriver bara det jag tycker.

I en anna tråd som jag också gjort angående AR-ridning har jag blivit positivt överraskad av en del bilder och filmer, så min syn på AR har faktist ändrats lite. Men bara för det måste man inte tycka att allt är bra!!

Hej Fazer!

Kan du utveckla vad som i ditt tycke är fel i ridsättet?

Ha det gott
Annika

Hästen sitter inte ihop, och arbetar inte genom kroppen, saknar energi i rörelserna. Men det är ju ett praktexempel på skillnaderna mellan tävlingsdressyr och AR.

OCH det passar vissa att rida på det här viset men inte alla, och jag ingår inte i den grupp som strävar efter detta.

Men under de senaste dagarna så har jag sett att det faktist inte är speciellt representativt för hela AR-inriktningen.
Det finns olika tolkningar av AR-inriktningens huvudtanke!
Jag hade detta på känn och därför har jag försökt att få dessa guldkorn att smyga fram i diskussionerna. Så att man kan få se en annan sida också, som kanske inspirerar mer än ostkrokarna.

Tack, jag tycker själv att den bilden är väldigt fin. Och en bild liknande den, finns faktiskt bland mina bilder hemma någonstans, från AR-kursen 030830, som det tyvärr bara finns andra bilder från i länken i inlägget här.

Och jo, vi är nog många som insett att du inte är särskilt imponerade av många av vår AR-ridning. Men det är ju trevligt att du äntligen har sett, att all AR-ridning inte är likadan.

Men jag vill bara återigen förtydliga hur det är för mig. AR är bara en ridmetod som fungerat för mig. Den ridmetoden har gjort mig, min häst och min allmänna ridning till en helhet, som jag tycker att man kan se om man orkar titta på de bilder jag lade in i den andra länken.

I början alltså 02-04, så gick damen oftast som en långhalsad svan, med "svängd ram" (rygg) a la monark damcykel.

8009720.jpg

Fler bilder från detta träningsdatum

Men med åren där jag har använt mig av godbitarna ur "traditionell dressyr", AR, Centrerad ridning och liknande, samt "russinen ur kakan" ur en hel del andra grenar, så har min dam och jag i alla fall utvecklats från att ha skrittat en halvtimme tre dagar i veckan längs en dikesren ute i urskogen, till att ha kommit igång med i mina ögon trevlig vardagsdressyrform.

8009718.jpg

Även om vår sits och form inte är ultimat här, så var det här ändå en sån där kurs, som ändå gjorde att jag kände att vi var på rätt väg. Jag hittade bollen under rumpan flera gånger och log med hela kroppen på slutet, när tränaren bad mig sitta av och berätta "mitt och min hästs livs historia" för de andra i publiken.

När jag köpte damen, hade hon en fruktansvärd underhals av att ha gått i hage i ett par år och ridits någon gång om året, med martingal... vilket hon tydligen reds med när hon reds kontinuerligt också hos tidigare ägare, då hon varit högnackad i alla år. Om man jämför "då och nu-bilderna", som en helhet, på det viset, hoppas jag att det är fler än jag, som ser det jag menar.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Trevligt att du lade ut en länk till bilderna, för att illustrera vad du vill med din ridning. Jag hoppas att du känner att du och Tima har utvecklats positivt under tiden, för det är väl det som är grundtanken i det hela? :)

Jupps, det var liksom det som var meningen. :bow:

AR i sig är ju ett väldigt stort begrepp, men det kan även betyda väldigt olika saker för många, som vi många gånger har kommit underfund med, på ett eller annat sätt... :devil: :angel: *harkel*

Men hur som havre, för mig är det så här, det fungerar och det räcker bra för mig. Om jag sen periodvis med min skraltiga kropp, kan klättra ett steg högre emellanåt, för att sen ramla ner, så är ju det bara bonus.
Och jag har ju varit uppe ett steg till och nosat på väldigt samlad skritt, i det närmaste halva steg jag förmodlgien kommer komma. Sen har min dam tappat tråd och koncentration och frågande nosat mig på min ena fot, som... "Matte, vad menar du egentligen?" Kunde jag förklara det bättre för damen, vore det roligt att komma dit igen. Men så stel, kantig och konstig som jag varit i kroppen det senaste året, så kan jag nog glömma det.

Senast ändrad:

Jag ÄR faktist imponerad av att du överhuvudtaget kan sitta på en häst efter allt du varit med om!! :bow::bow:

Det har inget med någon inriktning att göra.

*Viskar*

Många gånger har jag också förundrats över att jag verkligen kan rida igen över huvud taget. Men, jag var tvungen att få prova och det kommer jag alltid vara CillaW o hennes dåvarande gubbe för alltid tacksam för. För hade jag inte kunnat rida igen, över huvud taget...? :( Då hade jag inte velat vara med här på jorden alls längre. Det bara är så och då skulle jag inte ha suttit här idag överhuvud taget.

Men som tur är, har jag bra internetkompisar, som orkade med mitt gnäll och min klagolåt nätterna igenom, en toppeninstruktör som hittar på lösningar där det behövs och så är jag envisare än en röd gris... Och det behövs också ibland. :devil:

Hästen sitter inte ihop, och arbetar inte genom kroppen, saknar energi i rörelserna. Men det är ju ett praktexempel på skillnaderna mellan tävlingsdressyr och AR.

Det är ju precis det JAG (och ingen annan) anser om dagens tävlingsdressyr (med undantag för energin, som jag tycker är För mycket).

Jag tror att den största skillnaden är i utövarna - alltså vad varje individ har lärt sig att värdesätta hos ett bra resp. dåligt ekipage.
Det är helt enkelt en tolkningsfråga, där var och en ser det den har blivit tränad till att göra enligt den metod de följt i sin utbildning.
Därför har jag full förståelse för att diskussioner emellan dylika parter förvisso kanske hittar mycket gemensamt, men också hittar mycket som skiljer, där man av ovan nämnda skäl kommer att ha svårt att samsas om en gemensam ståndpunkt.

Man får väl helt enkelt fortsätta med att göra det man bäst gör på ett forum - debattera för sin sak, men ha förståelse för andras olika synpunkter och synsätt i frågan.

Min bästa lärare är hästen - den allena ger mig ett kvitto på vad den accepterar, och vad som bäst fungerar för just denna individ. Kanske hade jag tänkt olika om jag haft en annan typ av häst, eller haft ett annat mål med min ridning.

Det är ju precis det JAG (och ingen annan) anser om dagens tävlingsdressyr (med undantag för energin, som jag tycker är För mycket).

Jag tror att den största skillnaden är i utövarna - alltså vad varje individ har lärt sig att värdesätta hos ett bra resp. dåligt ekipage.
Det är helt enkelt en tolkningsfråga, där var och en ser det den har blivit tränad till att göra enligt den metod de följt i sin utbildning.
Därför har jag full förståelse för att diskussioner emellan dylika parter förvisso kanske hittar mycket gemensamt, men också hittar mycket som skiljer, där man av ovan nämnda skäl kommer att ha svårt att samsas om en gemensam ståndpunkt.

Man får väl helt enkelt fortsätta med att göra det man bäst gör på ett forum - debattera för sin sak, men ha förståelse för andras olika synpunkter och synsätt i frågan.

Och ja, det här är ju teoretiskt det rätta. Men, ack, så svårt att omsätta i praktiken, när detta är ett SKRIVET forum och inte ett TALforum. Så folk tar för givet att man är arg, sur och otrevlig bara för att det skrivs hårda ord. När man lägger in smileysar är man larvig och överdriver...

Så tyvärr, jag vet inte hur man ska förtydliga när folk har satt sitt epitet på någon annan person utan att veta hur den är i verkligheten.

Min bästa lärare är hästen - den allena ger mig ett kvitto på vad den accepterar, och vad som bäst fungerar för just denna individ. Kanske hade jag tänkt olika om jag haft en annan typ av häst, eller haft ett annat mål med min ridning.

Du har satt helt rätt etikett på min Fatima. :love: Jag höll på att leta fram en lämplig bro att hoppa ut ifrån, när jag fick veta att jag troligen aldrig skulle få hålla på med hästar igen. Men sen slog jag näven i bordet, opererades och hittade en "halvdö' gammal krake"... *harkel* i Östergötland. Vi skrittade runt på vägkanter, gärden och lite hipp som happ i drygt ett halvår, men sen blev hästen hetare och rundare. Mina kompisar och min bror hjälpte mig att rida hästen emellanåt. En dag kom veterinären ut för att vaccinera. Hon där... hon ska nog inte ha mer mat, motioneras hon något? :o Då blev det lite indragning på kraftfodret men bara ytte pytte. De gick på bete dygnet runt. I stället var det longering på morgonen, ett ridpass på eftermiddagen och brorsan red ut i skogen på kvällen... Plötsligt en dag, stod det en fölunge i hagen...:confused:

Ett år senare, när fölungen var såld kände jag att det var dags att sätta hårt mot hårt. Det var JAG som skulle "rida" min häst och inte bara "åka rundbana". Vi har haft våra toppar och vi har haft våra dalar, som många som följt oss under åren säkert har förstått. Idag är jag bara ledsen att åren går och att jag inte tagit något mer föl. För efter Tima, så blir det förmodligen ingen mer häst utan då är det gungstolen och raggsockstickning som hägrar...

Jag bara undrar varför du rider på kandar?

Håller med om att andra bilden är finast.
På första bilden gillar jag hennes inner bak...den trampar väl in under henne.

Jag bara undrar varför du rider på kandar?

På min tränares inrådan. Enbart tränsbett har oftast gett motstånd och fruktansvärt irriterad dam. Nu har jag suttit mycket och "grillat" ensam i paddocken på tränsbett och börjar få till en och annan riktigt fin avslappning.

När jag haft jaktkandar och pelham, eller rent utav min portugisiska stång, som jag brukar skifta som betsling när jag är i skogen, så har min tränare bara sagt... Visst har du ett kandar, kan du sätta på det i stället till nästa pass?

Och just på de här bilderna "leker vi ju lite" med den enhändiga ridningen på bara stången. Bridongtygeln hänger lös på Timas hals.

Håller med om att andra bilden är finast.

Mmm... i och med att det är ett urklipp ur en film, så går det ju att finna guldkornen... ;)

På första bilden gillar jag hennes inner bak...den trampar väl in under henne.

Jo, det är också en av fördelarna med min dam... att även om huvud och bogar inte alla gånger är placerade där de ska... *harkel*, så kan hon i alla fall trampa väl inunder sig. :bow:

Senast ändrad:

Idag är jag bara ledsen att åren går och att jag inte tagit något mer föl. För efter Tima, så blir det förmodligen ingen mer häst utan då är det gungstolen och raggsockstickning som hägrar...

Gungstolen - låter som nånting man skulle kunna kalla sin fjord eller nordsvensk. Och dessutom - raggsocka är ju ett känt smeknamn på en annan liten, luden men ofta mycket trevlig ras...
Ingen idé att säga upp din stallplats m.a.o.

Är man halv sjukpensionär, så jo. Då får man nog inse när klockan är slagen. För de pengarna man knaprar in där, räcker varken till en fjord eller raggsocka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka