Bilbälte och vinterkläder

DarkInNight

Trådstartare
Finns det någon jacka som lämpar sig att ha under bilbältet?'

Ibland (Ofta) är det rätt kallt i bilen när vi börjar åka så jag vill inte att dottern ska sitta utan jacka. Men samtidigt är det inte bra att ha en massa luft i form av tjocka jackor etc på sig vid händelse av krock :(

Sen är det rätt osmidigt och krångligt om jag ska behöva böka av och på jackan hela tiden, på innan vi går ut till bilen, av när hon lyfts in i bilen, på när hon lyfts ut ur bilen, av när vi kommer fram.

Så det hade varit mycket smidigare om hon kunde ha jackan på sig under de kortare bilturerna (<10 min) .

Har börjat leta varmare jacka som inte består av en massa fluff, men det är ju svårt att hitta något.

Funderar på en jacka helt i ylle, är det bättre? Hur gör ni?

Sv: Bilbälte och vinterkläder

Är bilen inte varm stannar efter ett tag å klär av eller tar av jackan men har den som en filt.

Ja om man ska åka en bit så går det att göra så, men oftast är det småvändor på mindre än tio minuter. Då känns det inte riktigt värt att stanna efter halva vägen för att ta av jackan :)

Öppna jackan, knäpp bältet och stäng jackan över. Om det är ett fempunktsbälte alltså. Kan bli lite öppet i halsen bara.

Ta vilken tunn jacka som helst.
Ha en tunn fårfäll som dyna, jag klippte ur jack för bältet och hade i den jämt - den blir varm direkt och en fleecefilt över framsidan kompletterar och är lätt att ta av när bilen blir varm nog. Fårfällen blir aldrig för varm under.

Kan inte sådana där filtar med ärmar vara något? Då kan du knäppa på bältet och sedan "klä på" filten.
snug-rug-for-barn-rosa-filten-med-armar.image.435x435.jpg

Ta vilken tunn jacka som helst.
Ha en tunn fårfäll som dyna, jag klippte ur jack för bältet och hade i den jämt - den blir varm direkt och en fleecefilt över framsidan kompletterar och är lätt att ta av när bilen blir varm nog. Fårfällen blir aldrig för varm under.

Man ska absolut inte lägga något i bilstolen som inte är godkänt för det! Fårskinns fällar bygger i bilstolen o kan göra mer skada än nytta vid en krock. Ev.. Försäkringar o garantier gäller inte om man manipulerat stolen o dess funktion ( vilket att lägga in en dyna räknas som.)

Vi har mest fleece och skaljacka i bilen, enstaka tillfällen overall. En fleecefilt över kan ju funka om bilen är apkall. Vi har motorvärmare och kupévärmare och det är galet mysigt när jag kommit ihåg att koppla in det :)

Det finns massor av mönster på hur man syr en bilcape av fleece till barn.

Vi har en tillverkad av en fleecefilt. De brukar inte ha ärmar utan är mer som en poncho med huva. Bältet sitter helt under ponchon.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Var inte säker på vilket prefix som var lämpligt, men jag hoppas det blev rätt. I alla fall så har jag en katt som för det mesta är...
Svar
14
· Visningar
918
Hundhälsa Jag har en avlivningstid i morgon till den ena av mina tikar, dotter till den andra hunden jag äger. Det har funkat bra fram tills...
Svar
9
· Visningar
2 018
Senast: kamomillo
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA