bil med många mil...

Min är ett år nyare och har snart gått 48000 mil. Det enda större fel som varit är att svänghjulet (tror jag det var) gick sönder och det var dyrt att fixa men så värt det, tror den rullat ungefär 10000mil efter det. Startar alltid och bortsett från svänghjulet har det bara varit småfel på den. Jag har diesel och den är hur fin som helst att dra med. Samtidigt som den @Buck är bränslesnål. Under våren pendlade jag 14mil om dagen utan att ruinera mig. Säkert ändå dyrare än en småbil men en sådan är ändå inte aktuell för mig på vägar med snörök och timmerbilar.
Min Volvo v70 från 2000 fick alla fel som kan komma på en bil..
Startade inte när det var fuktigt ute (ingen hittade felet trots märkesverkstad), bromsarna gick stup i kvarten, lamporna dog en efter en (och var skitjobbigt att byta), värmen fungerade bara ibland även om jag byte fläkten, den blev svag när det regnade, och tog inte gasen (perfekt när man ska hem med hästen från tävling och upp för en stor jäkla lerig backe), var ngt knas med upphägningen fram som verkstaden bara bytte delvis (de såg felet men då besiktningen inte lagt märke till det så lagades det inte).. vilket ledde till fler anmärkningar nästa besiktning.. avgas systemet och ljuddämparen ramlade till sist av vilket ledde till att jag köpte min nuvarande ^_^.
Men volvon var i alla fall väldigt bekväm att köra när den väl gick som den skulle.
 
Min Volvo v70 från 2000 fick alla fel som kan komma på en bil..
Startade inte när det var fuktigt ute (ingen hittade felet trots märkesverkstad), bromsarna gick stup i kvarten, lamporna dog en efter en (och var skitjobbigt att byta), värmen fungerade bara ibland även om jag byte fläkten, den blev svag när det regnade, och tog inte gasen (perfekt när man ska hem med hästen från tävling och upp för en stor jäkla lerig backe), var ngt knas med upphägningen fram som verkstaden bara bytte delvis (de såg felet men då besiktningen inte lagt märke till det så lagades det inte).. vilket ledde till fler anmärkningar nästa besiktning.. avgas systemet och ljuddämparen ramlade till sist av vilket ledde till att jag köpte min nuvarande ^_^.
Men volvon var i alla fall väldigt bekväm att köra när den väl gick som den skulle.

Mitt oftast förekommande fel är punktering (tre gånger i år :cool:) :o:D
 
Inte Subaru! När väl slitagedelar går på dem är det svindyrt! Min ligger väl på kanske 13' och det börjar gå lite slitagedelar i perioder. Nu var det länge sedan dock. Hämtar jag ut bilen och det kostar mindre än 5000:- blir jag positivt överraskad. Det är en Legacy jag har.
Samma erfarenhet och det var en av anledningarna till att jag valde att sälja min Impreza när det började gå sönder saker...
 
Vår Opel Astra har billiga delar: 2 bromsskivor komplett med bromsbelägg, 250 kr
 
Haha.
Min erfarenhet av en 940 är att den bara går och går och går. Funkar jämt och går aldrig sönder.
Plus att min sedan var en dröm att köra. :love:

Den fick dock ett rätt roligt fel en gång. Backade ut från en kompis villainfart och sedan gick det inte att lägga in någon annan växel!

Försök att parkera en bil som bara går att köra bakåt. Det var smått omöjligt. Jag fick backa runt några gathörn och försöka trixa i huvudet för att kunna tänka rätt. Den bogserades till verkstad och det var ett lite skitfel i växellådan. Blev itne ens speciellt dyrt. Men fascinerande:D
Det råkade sambon ut för med vår Peugeot 605 också :)
Jag funderade över vad han höll på med när han kom backande in på bården från korsningen.
 
Det finns viss risk att vi lite hastigt och lustigt behöver köpa en "ny" bil - med den lilla detaljen att det inte riktigt ingick i budgeten, så det måste bli en bil i de lägre prisklasserna. Och då är det ju antingen en gammal bil eller en som rullat många mil.
Frågan är, vilka bilmärken skulle ni generellt kunna rekommendera, eller avråda från, om man tittar på bilar som gått lite längre? Dvs mer än kanske 25.000 mil. Finns det några (mer än gamla volvo) märken som generellt tål att rulla väldigt långt? Och några som generellt brakar ihop tidigt?

(sen att jag tycker att 25.000 mil egentligen är larvigt, när man jämför med de lastbilar jag kör, som ibland gått 125.000 mil eller mer...)
Det beror helt och hållet på hur bilen har använts och hur den är servad.
Jag köpte min bil en volvo v70 -15 som gått 10 000 mil, dock endast en ägare, så jag vet att det är bra mil. Dvs bilen har rullat långa sträckor och inte t ex stadstrafik med mycket start och stopp.

Det är likadant med lastbilarna, de rullar sällan endast bara korta sträckor, sen brukar väl generellt de som äger lastbilarna serva dom lite noggrannare än vad en del personbilsförare gör i och med att det är lastbilen som är brödfödan så att säga.
Sen tror jag inte att man kan jämföra en lastbilsmotor med en personbilsmotor. Då lastbilens motor är kraftigare byggd för att hålla för alla ton den ska dra, i alla fall om man tittar på två dieselmotorer. Bensinarna och andra bränslen går ej att jämföra.
 
Inte Subaru! När väl slitagedelar går på dem är det svindyrt! Min ligger väl på kanske 13' och det börjar gå lite slitagedelar i perioder. Nu var det länge sedan dock. Hämtar jag ut bilen och det kostar mindre än 5000:- blir jag positivt överraskad. Det är en Legacy jag har.
Det där kan jag skriva under på, gjorde mig av med min gamla Legacy. Var en -05 rullat ca 22 000 när ja gjorde mig av med den. På slutet var det alltid något varenda år, bromsskivor, bromsok, bromsrör, rost, kopplingen.... ja allt bara började gå utför. Hade jag varit lite kunnig och kunnat meka med bilen själv skulle jag säkerligen haft råd att ha den kvar, men inte om man ska lämna in på verkstad varje gång... oh no...
 
Det finns viss risk att vi lite hastigt och lustigt behöver köpa en "ny" bil - med den lilla detaljen att det inte riktigt ingick i budgeten, så det måste bli en bil i de lägre prisklasserna. Och då är det ju antingen en gammal bil eller en som rullat många mil.
Frågan är, vilka bilmärken skulle ni generellt kunna rekommendera, eller avråda från, om man tittar på bilar som gått lite längre? Dvs mer än kanske 25.000 mil. Finns det några (mer än gamla volvo) märken som generellt tål att rulla väldigt långt? Och några som generellt brakar ihop tidigt?

(sen att jag tycker att 25.000 mil egentligen är larvigt, när man jämför med de lastbilar jag kör, som ibland gått 125.000 mil eller mer...)
Jag tycker Honda crv är bra bilar som rullar på många mil.
 
Det finns viss risk att vi lite hastigt och lustigt behöver köpa en "ny" bil - med den lilla detaljen att det inte riktigt ingick i budgeten, så det måste bli en bil i de lägre prisklasserna. Och då är det ju antingen en gammal bil eller en som rullat många mil.
Frågan är, vilka bilmärken skulle ni generellt kunna rekommendera, eller avråda från, om man tittar på bilar som gått lite längre? Dvs mer än kanske 25.000 mil. Finns det några (mer än gamla volvo) märken som generellt tål att rulla väldigt långt? Och några som generellt brakar ihop tidigt?

(sen att jag tycker att 25.000 mil egentligen är larvigt, när man jämför med de lastbilar jag kör, som ibland gått 125.000 mil eller mer...)
Jag vet inte vad din budget är, men jag köpte mig en extrabil, typ skogs/hundbil, en Opel Vectra combi -06, för 25000kr, hade rullat 13000 mil, en ägare, full sevicebok,ingen rost, välskött och fräsch. En toppenbil, så den är mer än skogsbil. Jag har haft den i 2 år, inga problem, bara vanlig service.
 

Liknande trådar

Äldre Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;)...
2
Svar
25
· Visningar
1 850
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 293
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp