bil med många mil...

ameo

Trådstartare
Moderator
Det finns viss risk att vi lite hastigt och lustigt behöver köpa en "ny" bil - med den lilla detaljen att det inte riktigt ingick i budgeten, så det måste bli en bil i de lägre prisklasserna. Och då är det ju antingen en gammal bil eller en som rullat många mil.
Frågan är, vilka bilmärken skulle ni generellt kunna rekommendera, eller avråda från, om man tittar på bilar som gått lite längre? Dvs mer än kanske 25.000 mil. Finns det några (mer än gamla volvo) märken som generellt tål att rulla väldigt långt? Och några som generellt brakar ihop tidigt?

(sen att jag tycker att 25.000 mil egentligen är larvigt, när man jämför med de lastbilar jag kör, som ibland gått 125.000 mil eller mer...)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag säger nej, och att det beror i högre grad på bilindivid (och i somliga fall på specifik modell) än på tillverkare. En välskött och välservad vad-som-helst skiljer sig inte väldigt mycket från en annan vad-som-helst med liknande miltal.
Jag hade tittat mer på kriterier som antal ägare, geografisk plats (rostutsatthet) och möjligen servicehistorik.
 
Det finns viss risk att vi lite hastigt och lustigt behöver köpa en "ny" bil - med den lilla detaljen att det inte riktigt ingick i budgeten, så det måste bli en bil i de lägre prisklasserna. Och då är det ju antingen en gammal bil eller en som rullat många mil.
Frågan är, vilka bilmärken skulle ni generellt kunna rekommendera, eller avråda från, om man tittar på bilar som gått lite längre? Dvs mer än kanske 25.000 mil. Finns det några (mer än gamla volvo) märken som generellt tål att rulla väldigt långt? Och några som generellt brakar ihop tidigt?

(sen att jag tycker att 25.000 mil egentligen är larvigt, när man jämför med de lastbilar jag kör, som ibland gått 125.000 mil eller mer...)
Håller med Snubbelfot. (Hitta en bil som bara har gått i Kiruna :)
 
Det finns viss risk att vi lite hastigt och lustigt behöver köpa en "ny" bil - med den lilla detaljen att det inte riktigt ingick i budgeten, så det måste bli en bil i de lägre prisklasserna. Och då är det ju antingen en gammal bil eller en som rullat många mil.
Frågan är, vilka bilmärken skulle ni generellt kunna rekommendera, eller avråda från, om man tittar på bilar som gått lite längre? Dvs mer än kanske 25.000 mil. Finns det några (mer än gamla volvo) märken som generellt tål att rulla väldigt långt? Och några som generellt brakar ihop tidigt?

(sen att jag tycker att 25.000 mil egentligen är larvigt, när man jämför med de lastbilar jag kör, som ibland gått 125.000 mil eller mer...)

Jag vet flera gamla Subaru Legacy/Outback som rullat +/- 25k mil som fortfarande är oförskämt fräscha. Nu pratar vi årsmodell första hälften av 00-talet och en prisbild kring 25 000 kr.

Annars vill jag faktiskt så ett slag för de gamla "Volvo-lådorna" - de är riktigt bra dragbilar!
Jag har en 850 -96 själv, som köptes förra året (när den var 20 år alltså). Då hade den rullat 22 600 mil med 3 ägare, och var nybesiktigad med endast något litet påpekande på bromsarna. (Lite ytrost på bromsbeläggen bak). Inte tillstymmelse till rostskadad eller någonting. Den kostade 8 000 kr. Och det är/var inte att vi "dunderprutade och förhandlade" utan de kostar typ så. Vill du bara ha en "körbar och bes.gdk" 850 med +/- 25 000 mil på mätaren får du betala kanske 4-6 000 kr. Vill du ha en riktigt fin, snudd på samlarbil med 15 000 mil på mätaren så kostar de kanske 10-12 000 kr. Och alltså - en 850 med 25 000 mil på mätaren är allt som allra oftast en riktigt fräsch och trevlig bil! De håller många fler mil än så.
Min 850, också kallad Blå, har framförallt tjänat som dragbil. Den drar mitt hästsläp kors och tvärs över hela Södermanland och gör det med bravur - way better än våran "Skrot-Skoda" (aka. Octavia Combi 4x4 TDI -14). 850ier får dra 1 600 kg oavsett körkortsbehörighet och är som sagt riktigt trevliga dragbilar.
 
Den bil jag kört (inte egen dock) som rullat längst var en Volvo XC70, en diesel som jag gissar att var från -05 ungefär. När jag körde den hade den gått ca 45000 mil och då hade ägaren nyligen(!) börjat prata om att det nog var läge att börja se sig om efter en ersättare.

Den bil jag kört som känts dålig tidigt var en Audi A6, av såpass ny modell att den var proppfull med elektronik som började bråka...

Jag har bara köpt begagnade bilar och min erfarenhet säger mig iaf att det viktigaste är hur bilen har blivit skött. Jag föredrar också bilar som inte är allt för avancerade med allt för mycket teknikprylar i, pga Audin... Min första bil var en micra från -01. Den hade inga finesser what so ever, men det gjorde också att det inte fanns direkt något som kunde gå sönder. Den kändes snäll, var otroligt pålitlig, fungerade alltid klockrent.

Jag kommer inte heller igen att köpa en gammal bil som gått väldigt få mil (om det är en vanlig vardagsbil), för då har den mest stått och knappast blivit skött på bästa sätt hur fin den än ser ut att vara...

Vettigt antal mil sett till ålder, sedan komplett ifylld servicebok, svensksåld och nyligen besiktigad, det är vad jag själv tittar efter :)
 
Det finns viss risk att vi lite hastigt och lustigt behöver köpa en "ny" bil - med den lilla detaljen att det inte riktigt ingick i budgeten, så det måste bli en bil i de lägre prisklasserna. Och då är det ju antingen en gammal bil eller en som rullat många mil.
Frågan är, vilka bilmärken skulle ni generellt kunna rekommendera, eller avråda från, om man tittar på bilar som gått lite längre? Dvs mer än kanske 25.000 mil. Finns det några (mer än gamla volvo) märken som generellt tål att rulla väldigt långt? Och några som generellt brakar ihop tidigt?

(sen att jag tycker att 25.000 mil egentligen är larvigt, när man jämför med de lastbilar jag kör, som ibland gått 125.000 mil eller mer...)
Då skulle jag titta på en diesel. För dieselmotorerna går hur långt som helst. Vid 25 000 börjar de bli inkörda och riktigt bränslesnåla. I min familj (inkl partnerns fam) så har vi bara dieslar. Som gått långt innan vi bytt. De har sedan levt vidare länge hos nya ägare. Miltal hos oss innan byte: Passaten 50 000. Audin A4 35 000. Hyundai 2 st 70 000 resp 65 000. Volvo v 50 38 000 mfl. Så en fd pendlarbil i diesel hade jag kollat efter.
 
Jag säger nej, och att det beror i högre grad på bilindivid (och i somliga fall på specifik modell) än på tillverkare. En välskött och välservad vad-som-helst skiljer sig inte väldigt mycket från en annan vad-som-helst med liknande miltal.
Jag hade tittat mer på kriterier som antal ägare, geografisk plats (rostutsatthet) och möjligen servicehistorik.
Då utvecklar vi frågan lite :p
Hur långt är det rimligt att en vanlig typ personbil rullar innan den ska rulla in i bilhimlen?
Håller med Snubbelfot. (Hitta en bil som bara har gått i Kiruna :)
Det är bara så himla långt till Kiruna (jag har i runda slängar 170 mil dit, det är långt även för en inbiten norrlänning ;) Åker jag lika långt söderut kommer jag t.ex till Milano...), det kostar ju både tid och pengar att åka och hämta den - åsså kanske man dessutom blir lurad på dess skick i kontakten före och då inte vill ha den när man kommer dit.

I övrigt
Det vi tittar efter är en 7-sitsig bil, det smalar ner utbudet en hel del både vad gäller bränsleekonomi och bränsleslag.
Vi har 4 barn och efter 5 år med för liten bil, där vi aldrig kan åka hela familjen samtidigt, är vi skapligt less på detta!
Så, antalet sittplatser är definitivt viktigare än att det går att dra tungt med bilen, dragkrok är inte ens nödvändigt på den här. (vi har en annan bil som duger att dra med, det lilla vi kör med släp)
 
Då skulle jag titta på en diesel. För dieselmotorerna går hur långt som helst. Vid 25 000 börjar de bli inkörda och riktigt bränslesnåla. I min familj (inkl partnerns fam) så har vi bara dieslar. Som gått långt innan vi bytt. De har sedan levt vidare länge hos nya ägare. Miltal hos oss innan byte: Passaten 50 000. Audin A4 35 000. Hyundai 2 st 70 000 resp 65 000. Volvo v 50 38 000 mfl. Så en fd pendlarbil i diesel hade jag kollat efter.
En släkting inriktade sig på f d taxibilar: De har gått långt men fått regelbundet underhåll.
 
Jag har en v70 -08 (diesel) som gått 31000 mil. Den är fräsch och går jättebra men de senaste åren har den krävt rätt mycket reparationer. Bilen rullar ju på men delarna slits ut och måste såklart bytas.
Jag är jävligt trött på att kosta på bilen hur mycket som helst, men egentligen känns det som att snart måste ju hela bilen vara utbytt :rofl:

Så en koll på när delar som utsätts för mkt slitage byttes senast?
 
Vi köpte en extrabil för 3 år sen. Volvo V70 från 2000. Den är alltså 17 år, har över 30 000 mil på mätaren och har gått igenom besiktningen med endast smånoteringar (i år skyltbelysning) .

Gav 8000:- för den. Den har startat och tuffat på i kyla och hetta varje gång man har vridit på nyckeln :up:

De är oslagbara och dessutom billiga i drift.
 
Det spelar ju även in en hel del om bilen gått långa sträckor eller korta. Korta sliter ju betydligt mer. Så en bil som gått långt på grund av att ägaren t.ex pendlat långt så är ju det att föredra. Men kan ju vara svårt att ta reda på om bilen har haft flera ägare. Dieselmotorer är ju också hållbarare än bensinare. Svärfar har en Audi a4 diesel -98 som gått över 50 000 mil och still going strong efter lite enklare reparationer. Sen har mina föräldrar Audi a4 -02 som inte gjort annat än krångla och har inte ens gått 25000 mil än.. Så väldigt individuellt.
 
Jag sålde min xc70 (-07, diesel) för 75000 i höstas. Då hade den rullat drygt 27000 mil. De går ju för evigt, men de blir ju inte så billiga..
 
Jag vet flera gamla Subaru Legacy/Outback som rullat +/- 25k mil som fortfarande är oförskämt fräscha. Nu pratar vi årsmodell första hälften av 00-talet och en prisbild kring 25 000 kr.

Annars vill jag faktiskt så ett slag för de gamla "Volvo-lådorna" - de är riktigt bra dragbilar!
Jag har en 850 -96 själv, som köptes förra året (när den var 20 år alltså). Då hade den rullat 22 600 mil med 3 ägare, och var nybesiktigad med endast något litet påpekande på bromsarna. (Lite ytrost på bromsbeläggen bak). Inte tillstymmelse till rostskadad eller någonting. Den kostade 8 000 kr. Och det är/var inte att vi "dunderprutade och förhandlade" utan de kostar typ så. Vill du bara ha en "körbar och bes.gdk" 850 med +/- 25 000 mil på mätaren får du betala kanske 4-6 000 kr. Vill du ha en riktigt fin, snudd på samlarbil med 15 000 mil på mätaren så kostar de kanske 10-12 000 kr. Och alltså - en 850 med 25 000 mil på mätaren är allt som allra oftast en riktigt fräsch och trevlig bil! De håller många fler mil än så.
Min 850, också kallad Blå, har framförallt tjänat som dragbil. Den drar mitt hästsläp kors och tvärs över hela Södermanland och gör det med bravur - way better än våran "Skrot-Skoda" (aka. Octavia Combi 4x4 TDI -14). 850ier får dra 1 600 kg oavsett körkortsbehörighet och är som sagt riktigt trevliga dragbilar.
Inte Subaru! När väl slitagedelar går på dem är det svindyrt! Min ligger väl på kanske 13' och det börjar gå lite slitagedelar i perioder. Nu var det länge sedan dock. Hämtar jag ut bilen och det kostar mindre än 5000:- blir jag positivt överraskad. Det är en Legacy jag har.
 
Snor tråden med en liten fråga :), ni som har gamla skrutt bilar som dragbil, har ni dom bara som dragbil eller är det som pendelbil också?
Hade velat ha en dragbil igen men min lilla snåla peugeot är väldigt liten och bekväm att ha (har ingen lust att gå tillbaka till skitbilar där inget förutom gas/broms fungerar och som dricker som en alkolist..)

Men hade man haft en dragbil så hade man kunnat åka iväg på roligheter och inte behöva känna ångest när man ska försöka ordna transport och bil och chaufför för att kunna hänga med på en någorlunda spontan uteritt..
Visst är det en bil till att betala skatt på och går ngt sönder så kostar det snabbt mer än vad bilen är värd.
Men vore smidigt att ha släpet påkopplat hela tiden och bara kunna lasta och susa iväg ^_^.
 
Inte Subaru! När väl slitagedelar går på dem är det svindyrt! Min ligger väl på kanske 13' och det börjar gå lite slitagedelar i perioder. Nu var det länge sedan dock. Hämtar jag ut bilen och det kostar mindre än 5000:- blir jag positivt överraskad. Det är en Legacy jag har.

Instämmer, svärmor och svärfar har en Subaru och den är jättebra när den rullar... men när något ska fixas blir det dyyrt. Då skruvar ändå svärfar det mesta själv men delarna i sig är dyra också.
 
Har haft två stycken gamla volvobilar - en 945a och en 940 - för att "alla" påstod att de var så bra.... Nä. Inte det minsta. Jo, de startade ALLTID, och var på det viset väldigt pålitliga. Men det var i princip alltid något fel på dem, och det blev alldeles för dyrt i längden att hålla på och laga dem. Trots att jag lämnade till liten lokal verkstad. Som dragbilar var de hopplösa på vintern med sin bakhjulsdrift. Tacka vet jag min Honda CR-V :) . Det är en 2006-års-modell och den har väl rullat ca 15-16000 mil när vi köpte den för 1,5 år sedan. En jättetrevlig bil helt enkelt, som hittills varit väldigt billig i reparationer (inga alls).
 
Har haft två stycken gamla volvobilar - en 945a och en 940 - för att "alla" påstod att de var så bra.... Nä. Inte det minsta. Jo, de startade ALLTID, och var på det viset väldigt pålitliga. Men det var i princip alltid något fel på dem, och det blev alldeles för dyrt i längden att hålla på och laga dem. Trots att jag lämnade till liten lokal verkstad. Som dragbilar var de hopplösa på vintern med sin bakhjulsdrift. Tacka vet jag min Honda CR-V :) . Det är en 2006-års-modell och den har väl rullat ca 15-16000 mil när vi köpte den för 1,5 år sedan. En jättetrevlig bil helt enkelt, som hittills varit väldigt billig i reparationer (inga alls).
Haha.
Min erfarenhet av en 940 är att den bara går och går och går. Funkar jämt och går aldrig sönder.
Plus att min sedan var en dröm att köra. :love:

Den fick dock ett rätt roligt fel en gång. Backade ut från en kompis villainfart och sedan gick det inte att lägga in någon annan växel!

Försök att parkera en bil som bara går att köra bakåt. Det var smått omöjligt. Jag fick backa runt några gathörn och försöka trixa i huvudet för att kunna tänka rätt. Den bogserades till verkstad och det var ett lite skitfel i växellådan. Blev itne ens speciellt dyrt. Men fascinerande:D
 
Vi köpte en extrabil för 3 år sen. Volvo V70 från 2000. Den är alltså 17 år, har över 30 000 mil på mätaren och har gått igenom besiktningen med endast smånoteringar (i år skyltbelysning) .

Gav 8000:- för den. Den har startat och tuffat på i kyla och hetta varje gång man har vridit på nyckeln :up:

De är oslagbara och dessutom billiga i drift.

Min är ett år nyare och har snart gått 48000 mil. Det enda större fel som varit är att svänghjulet (tror jag det var) gick sönder och det var dyrt att fixa men så värt det, tror den rullat ungefär 10000mil efter det. Startar alltid och bortsett från svänghjulet har det bara varit småfel på den. Jag har diesel och den är hur fin som helst att dra med. Samtidigt som den @Buck är bränslesnål. Under våren pendlade jag 14mil om dagen utan att ruinera mig. Säkert ändå dyrare än en småbil men en sådan är ändå inte aktuell för mig på vägar med snörök och timmerbilar.
 
Instämmer, svärmor och svärfar har en Subaru och den är jättebra när den rullar... men när något ska fixas blir det dyyrt. Då skruvar ändå svärfar det mesta själv men delarna i sig är dyra också.
Ja fy sjutton. Även om man inte alltid köper orginal är de dyra. Och som sagt går det i perioder här. Den åker till verkstad kanske en gång i månaden/varannan månad en tid, jag blir 15000 fattigare den perioden, minst, och så rullar den ett par-tre år utan större ingrepp.
 

Liknande trådar

Äldre Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;)...
2
Svar
25
· Visningar
1 850
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 293
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp