Bil liknande Saab 9-5 kombi

LadyCovergirl

Trådstartare
Eftersom min bil i söndags bestämde sig för att dö så måste jag tämligen akut, typ senast söndag, köpa en ny. Vilka andra märken har modeller som är hyfsat lika Saab 9-5 kombi 2,3t?
Dragkrok är ett måste och den måste få dra minst 1 800 kg.
Helst manuell men automat kan funka.
Årsmodell runt -04-05, gått ca 20 000 mil och pris runt 30-35 000 kronor.

Opel kanske kan vara ngt. Saab ägdes ju av GM och många av Saab och Opel byggdes på samma stomme så de var/är samma bil, i stort sett. Min Vectra från 06 är en Saab av nån modell jag inte minns, bara skalet som skiljer, i stort sett.

lite udda fågel opel signum. finns från va 120 hk diesel och bensin upp till en sexa närmare 300 hk

Opel_Sginum_034.jpg

Jag har kört både Astra (mindre, inte aktuell för dig) och nu Vectra och är väldigt nöjd. Opel är generellt lite billigare än Saab, men man får samma kvalité för pengarna (enligt pappa bilmek som är Saab-freak) så det kan nog vara ett bra val.

Hade tänkt byta bil förra året men beslutade att behålla eftersom jag är så nöjd. Använder min som dragbil, just min får dra 1500 på B-kort och det funkar kalas. (Sen finns det säkert andra åsikter om det också, som alltid.)

Jag har ju BE-kort så B-kortsvikten spelar mindre roll för mig. Men alltid bra att ha fler alternativ att kolla på. Har inte hittat någon vettig Saab i Malmö-Lund-regionen :crazy:

Ford mondeo,mycket bra kombiutrymme .får dra 1490 på B kort och billig i bensin,min 04 drar ca 0,8 0,85 även med hästssläp (jag har en V6a)

Ford mondeo,mycket bra kombiutrymme .får dra 1490 på B kort och billig i bensin,min 04 drar ca 0,8 0,85 även med hästssläp (jag har en V6a)

Håller med! Min Mondeo (också 04) har större bagageutrymme än morsans V50. Sen drar min mer bensin med med släp än utan, dock är det inte en V6a.
Om jag kommer ihåg rätt så får den dra 1800 på bättre kort än B.

Kolla mondeons be-vikt först för i alla fall dom äldre fick dra ganska okej på b-kort men det skiljde inte många kilon till vad som gällde för be.

Tänkte också skriva Mondeo. Jag tycker det är en vidrig bil, men utrymmesmässigt är de verkligen jättebra.

Pappa hade en (inte kombi) och jag vill minnas att dragvikten redan på den (Sedan) var helt OK.

Är det modellen du vill ska vara lika saaben? Jag har en v70 som jag tokälskar, mycket utrymme för hunden plus att man får plats med annat. Tycker annars dom är relativt lika i det mesta faktiskt.

Mondeo skulle jag inte rekomendera, när jag letade bil sist så kollade jag på sånna och inte ens dom bilfirmor som sålde dom ville rekomendera dom. Vet dock inte varför.

Vectra kollade jag även mycket på, verkar vara en bra bil. Dock så har jag haft stora problem med mina andra oplar så jag är lite avskräckt från opel. Mycket tråkiga elfel och rost etc.

Jag har en mondeo -09 (diesel, automat - allt som du inte vill ha ;))

Men i vilket fall får den dra 2000 kg på BE-kort.

Audi A6! en som gått runt 20 000 mil får du lätt för de pengarna! Har själv en A4 fast den får max dra 1500 räcker för mig, men vet att A6 får dra mer och är riktigt rymliga i bagaget!

Liknande trådar

Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 824
Senast: Jeps
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 427
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
6 275
Senast: Presto
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 311
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama