Bikini till 6-åring?

nyttnick

Trådstartare
Jag har hittills alltid köpt baddräkt eller låtit dottern ha badshorts/badbyxor, alternativt UV-kläder då det varit motiverat. Jag har väl aldrig lagt någon större tankeverksamhet på inköpen, mer än när det gäller UV-kläderna för att slippa brända barn och för att kunna minska på användandet av solkräm.

Men nu har dottern haft bikini hos sin pappa det senaste året och hon önskar sig inget hellre än att hon får ha bikini hos mig också.

Så min fråga är - för eller emot? Och varför? Anledningen till frågan är åsikter jag hört runtomkring mig. Starka sådana.

Min dotter har bikini. Hon är 7 år nu och har haft det de senaste somrarna, hon har även baddräkt och nån uv-tröja som hon byter mellan. Det är ju ingen bh som bikini utan en vanlig topp, så den sitter på precis som vanligt.
Jag ser inget konstigt i det.

En "barnvänlig" bikini ser jag inget fel i att ha? Är modellen trosor och sport-topp så sitter den ju på plats utan problem även på ett litet barn, och funkar bra att leka i.
Däremot skulle jag nog inte tillåta en "vuxenbikini" i modell som ska framhäva former, av förklarliga skäl.

Jag har hittills alltid köpt baddräkt eller låtit dottern ha badshorts/badbyxor, alternativt UV-kläder då det varit motiverat. Jag har väl aldrig lagt någon större tankeverksamhet på inköpen, mer än när det gäller UV-kläderna för att slippa brända barn och för att kunna minska på användandet av solkräm.

Men nu har dottern haft bikini hos sin pappa det senaste året och hon önskar sig inget hellre än att hon får ha bikini hos mig också.

Så min fråga är - för eller emot? Och varför? Anledningen till frågan är åsikter jag hört runtomkring mig. Starka sådana.
Vad är det för fel på bikini?

Jag tycker det är helt ok sålänge det inte blir en sexuallisering av barnet.
Jag tycker sporttoppar och de som sitter runt om är helt ok. Men de som ser ut som Bhar är inget ett barn ska ha.

Jag ser inget konstigt i att ett litet barn har bikini. Det är ju inte konstigare än att det har baddräkt om man ser till att det ska ”skyla” visa kroppsdelar. Ska man se det på det viset så är det inte konstigare än att jag/vi har badbyxor på vår pojke som är 15mån när vi är på offentliga badplatser. Det är för att skydda honom från ev snuskhumrar som jag inte tycker ska glutta på vårt barn.

Hos mig skulle det vara nej. En bikini på ett litet barn fyller ingen funktion annat än att den får henne att se brådmogen ut. Min 5-åring har badbyxor, har solkläder eller är naken. Hon skulle få ha baddräkt om hon vill då den är praktisk, badbrallorna rasar ner ibland när det busas på ordentligt.

Säger också nej.

En bikini indikerar att det finns bröst som behöver skylas från blickar. Det tycker jag blir helt fel och en sexualisering av barnkroppen.

Baddräkt är ett otyg när den ska tas av vid toalettbesök osv så bikinitrosor eller badshorts är det jag föredrar

Jag känner nej därför att bikinitoppens överdel, oavsett utformning, ju är att täcka över något som inte finns. Småflickor har ju inte mer bröst än småpojkar. En baddräkt känns mer ok eftersom att den precis som en kortärmad uv-dräkt fyller funktionen att skydda bålen mot sol/spar in på ytan som måste smörjas.

Jag är helt med på argumenten kring att barn inte ska sexualiseras, men samtidigt så känner jag inte att jag vill göra ett så stort statement över det att jag vägrar låta barnet (jag har oxå en 6- årig tjej) ha en barnanpassad baddtopp/ bikiniöverdel. Ibland har hon den, ibland inte och ibland springer hon runt nakenfis. No big deal liksom. Lillebror, 4, har oxå haft bikini emellanåt - han gillar allt syrran gör 😊.

Säger också nej.

En bikini indikerar att det finns bröst som behöver skylas från blickar. Det tycker jag blir helt fel och en sexualisering av barnkroppen.

Baddräkt är ett otyg när den ska tas av vid toalettbesök osv så bikinitrosor eller badshorts är det jag föredrar
Fast så är det med alla kläder isåfall. Alla kläder indikerar att något måste döljas. Om man då inte har kläder av enbart och endast praktiska skäl. Kan ju inte tänka mig att många låter sina barn gå typ nakna i samhället i övrigt.

Tycker felet är att vuxna sexualiserar kläder som inte är annat än en vanlig topp liksom. Tycker det är fel att redan från så liten ålder visa att man inte bör ha vissa klädesplagg då dom räknas som för "sexiga". Så vanliga kläder bör inte ha det inflytandet. Det är liksom bara kläder, varför lägga in saker i dom som inte betyder något egentligen.

Jag kan förstå argumentet om att det är mer solskydd osv med baddräkt eller när det gäller praktiska saker men argumentet att det inte ska se ut som att man vill skyla något tycker jag är väldigt fel. Det sänder helt fel budskap till barnen tycker jag.

Senast ändrad:
Fast så är det med alla kläder isåfall. Alla kläder indikerar att något måste döljas. Om man då inte har kläder av enbart och endast praktiska skäl. Kan ju inte tänka mig att många låter sina barn gå typ nakna i samhället i övrigt.

Tycker felet är att vuxna sexualiserar kläder som inte är annat än en vanlig topp liksom. Tycker det är fel att redan från så liten ålder visa att man inte bör ha vissa klädesplagg då dom räknas som för "sexiga". Så vanliga kläder bör inte ha det inflytandet. Det är liksom bara kläder, varför lägga in saker i dom som inte betyder något egentligen.
Lite tänker jag så också. Man kan ju dra hela grejen om ”könade” kläder dit också om man vill och tycka att små barn inte borde använda kjol heller, t ex. För en 6- åring finns inga tankar på sexighet e d utan de tycker att det är ett badplagg för flickor helt enkelt. Fast småkillar kan förstås ha både klänning och bikini med om de vill 😊.

Hade sagt nej. Däremot baddräkt hade jag tyckt vara okej.
Själv fick jag inte börja använda bikini förrän jag var 10 år och hade 70C i BH storlek...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka