Big Horn arabian

djezima

Trådstartare
Alla ni som har en big horn arabian: vad har era hästar för rygg??
bred?
svängd?
manke?
hur känns de att rida i?

Släng gärna in en bild om ni har!

Måste återigen ge mig ut i sadeldjungeln och vill gärna få ett försprång..
Har tyvärr inte möjligheten att vänta på att vinna på triss för att sedan den perfekta sadeln ska hoppa upp på blocket i min närhet...:grin:

Men bighorn-sadlarna verkar det finnas lite fler av och ofta till väldigt trevliga priser, vad tycker ni som har en om dem??

Sv: Big Horn arabian

Jag har haft en Big Horn Arabian Light. Den passade dock inte min pålle. Jag upplevde bommen som väldigt svängd och inte så jättebred. "Byggmässigt" tycker jag att det är en helt okej sadel. Lättviktad och lättskött också. Det enda negativa som jag kommer på nu var att jag upplevde sitsen som hal.

Några foton;
49269_1347972917.jpg

29290_1347972956.jpg

Senast ändrad:

Nu har inte jag en Big horn, däremot en Simco arabian med rundad skirt. Den är väldigt lik Big horns arabmodell men den är helt i läder och har mocca (heter det så:confused: ? ) i sitsen.

Den ligger perfekt på mina två haflinger med korta, breda ryggar och de har inte så mycket manke.
Både jag och hästarna gillar den, men om man som jag var van vid engelska sadlar innan upplevdes den som lite hård i sitsen i början men nu gillar jag den :)

Senast ändrad:

Tack för svaren!!

Cahs: Problemet är egentligen att hon ändrar sig så i ryggen.. Vi har nu e Double C som legat bra länge men nu blivit för rak då hon på gamla dar blivit ganska svankryggig från att ha varit spikrak.. väntar mig att hon ändrar sig igen sbnart då hon nu tappat en hel del muskler..
Har inte ens börjat prova sadlar igen denna omgång, de sadlar vi provat tidigare är inte så aktuella eftersom vi nu har en helt ny ryggform...:grin:

Josefine: varför passade den inte din häst? vilken typ av rygg har den?

Poison-heart: Tack för tipset, simcos arabsadel har jag spanat på länge! kul att höra att du trivs med din! Hur pass raka ryggar har dina haflingrar? min har oxå väldigt bred "barbackarygg" men har somsagt numera fått lite svank..

Man är glad sålänge man slipper leta sadel, jättesvårt att gissa vad som passar.. och numera mer än förr att ryggformen ändras väldigt när hon jobbar, men man behöver ju en sadel som passar för både arbete och skritt på lång tygel...

Min arab har en kort, bred, svängd rygg med rätt markerade bogblad och hög manke. Under arbete blir han betydligt rakare.
Sadeln var för smal framtill och för svängd. Han har en Premier Ringgold Reiner nu som ligger bra :)

okej, tack för hjälpen! Premieren såg ut som en väldigt trevlig sadel! Om man nu skulle lyckas snubbla över en sån.. ;)

Jaså de är så trevliga som de ser ut?;)

slänger in en länk på de bästa hästbilderna jag har, tyvärr sitter jag ivägen...:grin:
Men som synes är det skaplig skillnad mellan när hon jobbar ordentligt och när hon glömmer ryggen..

Har haft en big horn arabian light men den var för svängd för pållan som har kort, bred, något svängd rygg med markerad manke. Dock är dom helt underbara att rida i.

Min foderhäst har en BH arabian. Han är en quarab ganska biffig men inte i quartersize. Jag tycker den ser för svängd ut på honom. Men den ligger an helt och hästen är sådan som verkligen visar om det inte passar men han är nöjd med den med. Så den ser kanske mer svängd ut än vad den är.
I början tyckte jag den var hemsk då den är hal men lär man sig rida i den är den väldigt bekväm särskilt under längre turer :)

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 376
Senast: Emiro
·
Western Hej! Har lite smått börjat träna western med min kallblodskorsning. Har börjat fundera på att kanske kanske prova tävla någon...
Svar
13
· Visningar
4 986
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 447
Senast: Rimfaxe
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka