Myndigheterna är det minsta problemet i den här historien. De har inget vinstintresse av dig. Däremot har en del privata företag och kriminella aktörer det.
Absolut, men TS skrev om myndigheter och de oroar jag mig inte över alls.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Myndigheterna är det minsta problemet i den här historien. De har inget vinstintresse av dig. Däremot har en del privata företag och kriminella aktörer det.
Jag har ingenting att dölja så?... Men säg då att en mörkare tid randas och nu "makten" börjar bli intresserad av vad folk tycker och tänker för att kunna likrikta samhället?Jag är rätt så insatt, men jag är inte speciellt orolig. Jag lever inte ett sådant intressant liv att jag har någonting att dölja. Det mesta är ändå offentliga uppgifter så vem som helst kan köra ratsit på mig och se vart jag bor, vad jag har för fordon, hur många hundar jag har etc.
Frågan är varför någon skulle vilja. Det är så långsökt hela grejen.
Precis vad jag skriver tidigare i tråden. Det är så långsökt....Säg att storebror vill ha bort alla hästintresserade och börjar gå igenom nätet för att hitta och sedan neutralisera dem![]()
Jo de flesta av oss använder den nya tekniken utan att tänka efter...Precis vad jag skriver tidigare i tråden. Det är så långsökt....
Det var mer att någon skulle börja vilja eliminera alla hästintresserade som är poängen. Varför skulle någon ens?Jo de flesta av oss använder den nya tekniken utan att tänka efter...
Ibland måste en tänka lite mer metaforiskt och inte bokstavligt i diskussioner. Ersätt "hästintresserade" med "människor med uttalat höger/vänster-åsikter" istället . Till exempel. Det är valfritt. Det behöver inte vara långsökt alls. För 35 år sedan var det oerhört långsökt att denhär diskussionen ens skulle kunna existera.Det var mer att någon skulle börja vilja eliminera alla hästintresserade som är poängen. Varför skulle någon ens?
Byt ut hästintresserade mot fackligt intresserade istället. De svarta listorna som spreds i början av förra seklet omvandlade till datalistor som arbetsgivare kan använda vid nyanställningar...exempelvis.Det var mer att någon skulle börja vilja eliminera alla hästintresserade som är poängen. Varför skulle någon ens?
Rätt tänkt, fel ordningsföljd.Fn är jag lite tveksam över förslaget att Polisen skulle få rätt att övervaka misstänktas datorer.
Nu är jag inte särskilt intressant att övervaka, men om detta skulle ske via bakdörrar eller genom att polisen utnyttjar en svaghet i mjukvara (exploit?) istället för att tillkänna ge den så att den kan patchas, så är jag rädd att det innebär svagheter i datasystemen som andra kan utnyttja.
Fast det är just det som är läskigt. En känd svaghet ska lagas, inte utnyttjas. Har någon hittat den, kan fler göra det.Rätt tänkt, fel ordningsföljd.
Det är exploits som andra redan upptäckt, som en utredning vill att polisen ska få utnyttja.
Du har en osund övertro på både programvaruföretag och slutanvändare.Fast det är just det som är läskigt. En känd svaghet ska lagas, inte utnyttjas. Har någon hittat den, kan fler göra det.
Och hur ska Polisen få tag i exploits - köpa dem av crackers?