Bieffekter/reaktioner på örter?

M

marer

Är det någon som upplevt att hästen reagerat på örter av något slag?

Började i fredags ge min häst en örtblandning som ska vara antiinflammatoriskt och bra för blodcirkulationen, han har problem i SI-lederna.

Igår var han kraftigt svullen i bakbenen, ngt mindre svullen i VF, ren HF. Skakade och hade 40,1 i temp. Ngt lös i magen. Ringde naturligtvis ut jourhavande vet. som gav antiinflammatoriskt och smärtstillande i blodet. Hon trodde att det var ngt virus. Berättade att att jag börjat med örterna, men hon menade att hästarna brukar reagerar med nässelutslag om de reagerar på dessa.

Nu hade han ingen feber i morse, men benen var lika svullna om inte mer. Vilket också kan ha att göra med att han stått inne under natten. Att han inte hade ngn feber nu kan ju också bero på att drogerna sitter kvar ännu. Få se hur han mår i em.

Han får ju naturligtvis inte örterna längre, och jag vet inte om jag vågar ge dem även när feberna går ner. Kunde vara intressant att höra om det finns ngn med erfarenhet kring detta.

Sv: Bieffekter/reaktioner på örter?

jag har aldrig själv upplevt ngn. reaktion med örter, men många örter är jättegiftiga om man ger för mkt. jag har en bok om/med örter där det står VARNING under flera olika sorter, tex under brännässla står det. en del hästar kan reagera allergiskt på nässlor och få nässelfeber. under djävulsklo står det ges ej till dräcktiga ston. under johannesört. ljuskänsliga djur kan reagera på johannesörtpreparat om det ges invärtes. lakrits. överdosera ej, kan orsaka kaliumbrist, vätskeansamling i kroppen samt viktökning. malört. ej till dräktiga ston användes endast under korta perioder. tex. rosmarin och timja. många väldoftande örter innehåller eteriska oljor, tex. tymol och kamfer (giftigt i större mängd) osv. osv.

Vid örter som rensar ut kroppen på gifter så kan benen svullna upp.
Kanske är något med att lymfsystemet får jobba lite extra.

Normalt och rätt doserad mängd ger örter inga eller mycket ringa biverkningar. Vilka örter gav du?

Visst kan dom få en reaktion ( som oftast är bra att dom får) med svullna ben bl a, men 40 i feber låter konstigt...det KAN ju vara nåt latent som legat o småpyrt som blossade upp i om örterna, förstförsämring är BRA att dom får för då kommer skiten upp till ytan.

kl
Skulle rekommendera glukosaminer istället för ngt obskyrt örtpreparat som man inte riktigt vet vad det kan ge för bieffekter..

Hej!

Kände en kolikhäst som fick nån örtblandning som skulle fixa magen.. Som hon blev ännu sämre av, kolik slutade hon få när matte la jättetjockt täcke på (häst frös massor!!) och slutade ge dom f-de örterna..

Örterna fick hon rekommenderade till häst av en "utbildad" homeopat, som även på den direkta frågan om örterna kunde ge mer kolik sa nej... Hmmm..

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
Hästvård D ponnyn har blivit rätt rejält sjuk. Det började med att vi i måndags kväll strax innan 18 skulle ta in och pyssla plus fodra dem. Han...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 359
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv