Är på springande fot och kan därför inte samla ihop följande tankar själv i något så har välformulerat och samtidigt källkontrollerat - stjäl därför Wilderängs ord rakt upp och ner från hans uppdatering 09:40 idag på dagens blogginlägg på Cornucopia.se
———————————————
Kan konstatera att det här med Mondelez är väldigt känsligt för rysstrollen. Utöver svenska nyttiga idioter (“jag kan tänka själv”) så har ett stort antal riktiga trollkonton gått in mot mig på Twitter med ofta likartade motargument mot bojkotten. Kreml ter sig rädd för att fler bolag ska lämna, för varför skulle man annars bry sig om en bojkott av choklad i lilla Sverige.
Så skruva upp temperaturen och trycket mot Mondelez. Och ja, det finns fler företag att ge sig på, men det är nog svårt för allmänheten att hantera flera samtidigt. Mondelez verkar för övrigt tagit bort vilka varumärken de har från
sin Our brands-sida eller så är det något fel på min webläsare…
Varumärken från Mondelez är bland annat
Gevalia (delägt), Marabou, Alladin, O’boy, Non stop, Toblerone, Daim, V6, Milka, Philadelphia, Oreo, Ritz, Tuc, Côte d’Or.
Viktigt är alltså att även
Philadephia och Gevalia är Mondelez. Gevalia – när du får oväntat besök av ryska övergrepp.
Syftet med bojkotten är att få Mondelez att lämna Ryssland och sluta finansiera Rysslands krig, krigsbrott, folkmord, etniska rensning, våldtäkter, gruppvåldtäkter, tortyr, kidnappningar och mord i Ukraina.
Som svensk gör man det bäst genom att bojkotta deras produkter här i Sverige, så får Mondelez prioritera om de föredrar att stödja ryska krigsbrott eller sälja i Sverige. Bäst effekt fås om till slut återförsäljarna tar bort produkterna ur sortimentet, som SJ, SAS och Strawberry-hotellkedjan (Nordic Choice, Clarion, Comfort, Quality mfl samt Nordic Hotels & Resorts inklusive Nordic Light, Yasuragi, Copperhill, Stenungsbaden, Selma Spa, Avalon). Är du inom företagsledning eller andra organisationer och ska ha en konferens så vet du nu vart du ska ringa.
Av okunskap kan man inte döma den som fortsätter köpa produkterna, men den som är medveten om de ryska krigsbrotten och övergreppen mot Ukraina och att Mondelez finansierar detta, och fortsätter köpa produkterna väljer aktivt att äta blod och våldtäkter.
Trollens agerande betyder att blodet är i vattnet och att det går åt rätt håll. Rysk ekonomi är i sämre skick än vad den fejkade officiella statistiken medger och att Västs varumärken och företag lämnar landet känns uppenbarligen. Bojkotten är alltså helt rätt och har fått Kremls trollarmé att agera. Och att Mondelez tagit bort översikten över sina varumärken från hemsidan betyder också att de börjar svettas. Så här såg hemsidan ut för två veckor sedan enligt Internet Archive.
Under tiden väntas Ukraina ha ekonomisk tillväxt i år, trots kriget.