Beror ju på vad anstränga sig innebär, innebär det att handla på den infon du blivit matad med så nä det ser jag inte som ansträngning medan att lägga några timmar på att söka runt på vilka märken som inte säljs i Ryssland tycker jag är för mycket begärt.Ja i det här fallet med Marabou just så är det ju inte ett detektivarbete utan ganska tydligt.
Menar du att man i allmänhet inte ska anstränga sig alls för att försöka påverka företag när det gäller krig, miljö, arbetsförhållanden osv?
För i allmänhet tycker jag det verkar vara så på Buke att folk tycker att politiker inte ska lägga sig i och påverka beteendemönster och konsumtion när det gäller miljöfrågor utan det ska var var och en konsuments ansvar och hela miljöproblemet är befolkningens fel (förutom politikernas vars fel det inte är på något vis) och problem totalt. Då är det lätt att välja och hålla koll.
Men i det här fallet när det är väldigt lätt och igenkänningsbart märke som är riktigt stort på produkten och en ganska enkel grej att stötta, som den anfallna parten i ett krig. Då är det plötsligt jättekomplicerat att välja chokladsort i affären.
Jag tror ju att det beror på att det faktiskt är en riktig uppoffring den här gången som gör att det känns mycket oviktigt för många. Och det är väl därför företaget känner sig trygga i sitt beslut också.
Sedan är ju frågan hur mycket det går att lita på infon från Ryssland och företagen vet ju inte alltid att deras varor sälja i Ryssland eller är helt medvetna om att deras produkter har fått en mellanhand.