Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det behöver jag. t.ex nån länk till en veterinärartikel eller nåt. Har precis fått 2 tonn hö som är rena skiten och vill reklamera det. Jag vill inte att mina hästar ska få astma...
Att bevisa för leverantören att mögligt/dammigt hö är farligt är nog inte rätt väg, se istället till att få ett utlåtande om att höet är otjänligt antingen från din veterinär eller genom att skicka in ett foderprov för hygienisk bedömning.
PL
Hur snabbt tar hästarna skada? Hur farligt är det om dom får detta höet, som inte ens är lämpligt som strö, i morgon och en dag till kanske? Givetvis vattnad!!
"Om hö eller spannmål inte torkas tillräckligt kan en omfattande mikrobiell tillväxt ske under lagringen. Framför allt är det mögelsvampar som kommit med i samband med skörd och inläggning, till exempel olika Aspergillus- och Penicilliumarter som växer till. De inkluderar flera arter som kan producera mykotoxiner (mögelgifter). Aspergillus fumigatus är en mögelsvamp känd för att kunna orsaka luftvägslidanden hos både människor och djur. Därför är uttalad förekomst av denna svamp särskilt olämplig i foder avsett för hästar. Den totala mögelsporhalten kan också ha betydelse för uppkomst av luftvägsproblem."
Gör en Hygiensisk analys som P. Lundin sa...det sa vi att vi skulle göra då vi fick skithö en gång..och höleverantören backade...Han kom sedan med BRA hö..
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Ekonomi & Juridik Det är skillnad på vad man vill och vad som är rätt att göra. Säljer man sin häst så vill man väl att den ska komma till ett hem som...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.