Bettproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 903
M

Matilda_o_Bonita

Har funderat mycket. Det är nämligen så att det inte gå att ta ledande tygeltag på min 4 åring. När man förjar föra ut handen åt sidan och lägger ett tryck på drar hon emot och får in hela bettringen i munnen. Har provat bettplattor, men dom trivs hon inte med utan blir ännu vingligare och slå med huvudet, tanken kom då till ett Fullcheek bett. Har hört att dom har samma inverkan som ett tränsbett, bara det att hästen inte får bettringen i munnen. Men hur är det igentligen? Vågar man rida en ung nyinriden häst på Fullcheek. Hon är ganska känslig i munnen och tål inte speciellt hårda tag. Vad är ert tips?

Sv: Bettproblem

Mitt tips är som till alla andra: Köp ett rakt bett med fasta ringar, det ligger stilla och gör minst skada i munnen

Har ett rakt Happy mouth nu med rörliga ringar. Ska prova ett mässingsbett, rakt med rörliga större ringar som jag tror det kommer gå bättre med. Men jag vill gärna ha fler alternativ om det heller inte fungerar. :smirk:
Ska prova med fata ringar, tack för tipset.

Hm, det bästa är ju ett rakt bett med fasta ringa o så kan du ta en sporrem o sätta under hakan genom bettringarna så få din häst inte in bettringarna i munnen.. förklarade jag så du fattar vad jag menar??

Jodå, jag fattar. Tack för tipset. Det ska jag prova.

Ja gör det. Jag ha själv en 3åring som jag håller på att rida in o han fick bara bettringen i munnen o då satte jag en sprrem under o det går jättebra. Lycka till.

Har du funderat på om anledningen att det inte funkar att ta ledande tygeltag är att hon inte förstår skänkeln?
dvs när du samverkar med skänkeln för att ställa eller böja henne, så går hon inte undan för skänkeln utan fokuserar på din hand och spjärnar emot...

har hon varit såhär sen hon kom hem från inridnings stället eller? en unghäst ska inte streta så mycket i munnen över huvud taget, jag skulle backa åtskilliga steg och inte ta strid med henne på detta sätt, så bettet åker igenom munnen tillochmed.... :( då är det bättre att rida henne rakt fram ett tag till och med små små steg jobba på att få henne att förstå skänkel och tygel bättre. (kommer väldigt naturligt om man tex rider i skog och mark).

Har nu provat med det raka mässingsbettet och det fungerar utmärkt. Dessutom har jag backat ett steg och tränar mest i skritt så att hon får in och förstår skänklar, tygeltag mm, för när man börjar komma upp i snabbare gångarter är det ganska viktigt att kunna styra hästen och få den mjuk mm så att den inte bara flänger på.

Det är typ lika vanligt att rida med ett fullcheck som ett bett med bettskicor på på unghästar. Varför man rider med bettskivor istället är oftast att då slipper man lägga ut pengar på ett helt nytt bett.
Vill du att det ska ligga bra i munnen på henne kanske du ska köpa ett tredelat fullcheck.

Matilda_o_Bonita skrev:
Har nu provat med det raka mässingsbettet och det fungerar utmärkt. Dessutom har jag backat ett steg och tränar mest i skritt så att hon får in och förstår skänklar, tygeltag mm, för när man börjar komma upp i snabbare gångarter är det ganska viktigt att kunna styra hästen och få den mjuk mm så att den inte bara flänger på.
Låter klokt. Ibland kan det hjälpa att backa ytterligare ett steg - d v s att stå stilla och bara träna på de ledande tygeltagen genom tryck-eftergift. När en hjälp i taget fungerar stillastående blir det ofta lättare att få det att fungera när hästen rör sig. I övrigt så håller jag med om att rem under hakan, ev. i kombination med bettplattor kan vara en bra hjälp.

Prova ett fullcheek! Det har jag och varierar med till min pålle. Det är tydligt för hästen utan att vara skarpt och glider inte genom munnen vid ledande tygeltag, ligger stilla och är ett av de bett pålle trivs bäst med.

Rent spontant skulle jag kalla det en utbildningsfråga - dvs att hästen inte förstår.

För att förhindra obehag skulle jag använda remontnosgrimma eller fullcheek under tiden. Vitsen med parerstängerna är ju faktiskt att förhindra att bettet dras genom munnen. T ex Globus har både två- och tredelade varianter varav det sistnämnda finns i 95-145 i storlek.

Om du har en känslig unghäst som inte riktigt förstår vad du menar så prova gärna ett sidepull så att pållen lär sig att ge efter för tygeltagen utan att "skrämma upp" den in munnen då den kan börja ogilla bett om den ständigt får obehag.

Lycka till!!!! :)

Liknande trådar

Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen... 2
Svar
33
· Visningar
5 578
Senast: Equilina
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 556
Senast: IngelaH
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 077
Senast: Luff
·
Utrustning Jag har en 13-årig dressyrhäst som helt plötsligt börjat "krångla" lite, och jag blir inte klok på detta beteende! Han rids med...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: theresesandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur