Sv: Bettlöst

Jag rider alltid min häst bettlöst. Det kvittar om det är i skogen på ridbana eller i ridhus.
Anledningen för mig att skippa bettet var att hon var så störd av det och bara gick emot hela tiden. Numera börjar jag jobba med form och avslappning från det ställe jag kom till efter 1 timmes hårt jobb. Hon sket dessutom mer eller mindre i bettet och visade på alla sätt och vis att hon inte gillade det. Hon hade inget fel i munnen utan hon trivdes helt enkelt inte med bett.
Idag rids hon på en sidepull med ett brett läderband över nosen som jag dessutom har satt högt upp. Detta lyssnar hon mycket bättre på än bettet trots att det är en mycket mildare betsling :).

Både på ridbanan och ute, så hästen ska få lite omväxling, dessutom trivs hon väldigt bra på sitt hackamore :)

Jag red på hack innan men eftersom det bara var jag som red på det på våran anläggning så blev det en sååå stor grej av det och jag fick visst inte rida på det för det var inte normalt osv. fattar inte att folk ska lägga sig i så mycket om hur andra rider eller sköter sina hästar.. det är en helt annan sak om man är nybörjare då fattar jag att det kanske inte är så lyckat att man rider på hack, men om man är en rutinerad ryttare som vet vad man sysslar med och ALLTID sätter hästen i första hand är det ingen som ska lägga sig i det. Men jag tycker att hack är riktigt trevligt att rida med och hade velat rida med det men om jag gör det kommer anläggningens medlemmar att snacka massa skit och det orkar jag inte med. men men..

jag rider med remontgrimma utan bett. Varierar med detta till remontgrimma med bett för att jag tror det kan vara bra.
jag rider med detta både när jag rider ut och jobbar honom i paddock.
han går mkt mjukt på detta och det känns som om han är med mig på ett annat sätt än när jag rider med bett.
Kanske beror det på att jag nu anstränger mig mer med resten av kroppen:)

Jag rider nästan alltid utan bett, förutom när jag rider för instruktör. Jag red ett tag med ett bettlöst träns som gjorde tryck under käken å i nacken men det skavde så det åkte av..:( nu rider jag med remontnos grimma (utan bett) eller bara i grimma, både i paddock å i skogen... hästen trivs med det helt enkelt :bump:

Rider en nordis med hack..alltid. Även min gamla halvblodsdam går bäst bettlöst. Rider ibland bara på en vanlig remontnosgrimma men helst på hack då hon kan bli lite väl het ute i skogen.

Rider bara på bettlöst. Hästen accepterar inte bett längre. Håller på o lär oss för fullt!
hackamore, grimma, nosgrimma samt nu sidepull. Ute, inne, ridbana what ever!

I vårt team ridir vi de flesta passen på sidepull. Lillponnyn går med det jämt, vare sig det är dressyrträning eller full fart i skogen. Storhästen går på det alla pass förutom dom så är fullfart i skogen. ;) Våra hästar trivs jätte bra med det, och det gör vi också.

Min häst trivs inte med bettet på korta tyglar så jag har börjat rida med remontgrimma i paddocken.
Fungerar bra så jag ska nog ta mig ut med det också.

Jag har börjat rida bettlöst lite på ridbanan, rider med en Dually (Monty-grimman).
För att hästen ska slippa bettet lite tänkte jag, få lite variation.

Gör allt med min tant bettlöst. Ridning ute och inne, körning och allting. Hon funkar helt enkelt inte bra på bett, har i och för sig inte provat på x antal månader men har inte heller lust att göra det då hon fungerar så pass bra utan. Jag gör det för att hon har/hade stora tandproblem, så jag vill inte förvärra saken genom att stoppa ett bett i munnen på henne :crazy:

Knapplån.

Ni som säger att ni rider med remontnosgrimma, hur gör ni då? Använder ni BARA nosgrimman, menar ni? Var spänner ni fast tyglarna? Har någon en bild, kanske, för jag är tydligen lite trög :D !

Om man nu har en häst som är kollad tänder ua men ändå är orolig med bett i munnen (tränsbett, tredelat, ståpngbett) och vill ha ett bett. Förslag ? Gummi, kan det vara bättre ??

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Morganhästföreningen vill ligga i framkant vad gäller inkludering och hästvälfärd. I deras tävlingsreglemente ha de därför...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Om en ryttare ser hästen som ett redskap för att nå framgång, är den helt fel ute, skriver Christel Behrmann – och resonerar också kring...
Svar
0
· Visningar
152
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att hitta ett fungerande bett är en djungel – men nu fick Amy Boysen chansen att starta i en bettlös dressyrklass. Dagen innan insåg hon...
Svar
0
· Visningar
118
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama