luvatuva

Trådstartare
Jag vill skaffa ett bellöst träns, men har sett att det finns olika altenativ.
Jag vill kunna tävla i lättklass med tränser så hackamore går ju bort. Men sen finns det vissa bettlösa som går som ett kors under hakan, och vissa som har ringar på nosgrimman.

Vad är bäst? Blir det olika tryck?
Hittade en sort som hette ridkapson, får man tävla lättklass på det? Den har ju också ringar på nosgrimman men längre mot mitten än ett sidepull

Jag vill kunna tävla i lättklass med tränser så hackamore går ju bort. Men sen finns det vissa bettlösa som går som ett kors under hakan, och vissa som har ringar på nosgrimman.

Hittade en sort som hette ridkapson, får man tävla lättklass på det? Den har ju också ringar på nosgrimman men längre mot mitten än ett sidepull
Du får helt enkelt testa dig fram vad som fungerar för dig. För mig har inte under hakan-tränset fungerat alls, på någon häst, men det beror väl på hur duktig man är och hur utbildad hästen är.

Självklart blir det olika tryck. Att tänka på är väl att hästen har känsligare delar (och ben) ju längre ner på nosryggen man går. Du kanske kan gå in på en butik och sätta tränset på armen, och dra i tyglarna. Då får du ett hum om hur hårt det blir...

Sidepull fingerar alldeles utmärkt och har använt det i många år, se:
http://tarnsjogarveri.com/wip/horse_old/produktgrupper.php

Det finns billigare men inte mycket bättre.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jaha, och......

Alla har inte 2500 kronor över. Ditt inlägg hade haft precis samma (viktiga) poäng även utan en länk till Tärnsjö garveri.
Sporten är dyr nog som den är, du kanske inte tänkte på det men det finns folk som ibland känner att de inte räcker till. Att länka till en hemsida som säljer träns som visserligen fungerar för dig men inte nödvändigtvis fungerar för TS känns något snobbigt, och ditt svar fyllt av arrogans.

Det känns OT och ger inget till TS. Jag kommer inte svara på ditt (ev) svar.

Alla har inte 2500 kronor över. Ditt inlägg hade haft precis samma (viktiga) poäng även utan en länk till Tärnsjö garveri.
Sporten är dyr nog som den är, du kanske inte tänkte på det men det finns folk som ibland känner att de inte räcker till. Att länka till en hemsida som säljer träns som visserligen fungerar för dig men inte nödvändigtvis fungerar för TS känns något snobbigt, och ditt svar fyllt av arrogans.

jag är inne på din linje, det är möjligt att det kvalitetsmässigt inte finns något bättre, precis som med Tärnsjös selar osv. Men funktionsmässigt finns det massor med sidepulls som ser likadana ut.
Jag googlade sidepull och hittade t.ex: http://www.taur.se/produkter/huvudlag/sidepull/ där man kan välja och vraka i olika prisklasser och utföranden :)

Bara lite förundrad på din kommentar som jag anser vara lite onödig, la ut bilden för att visa hur en bra sidepull ser ut och nämnde att det finns billigare, vad är problemet.....
Eftersom sidepull inte nämnt från TS ville jag bara säkerställa att hon visste om det alternativet ;)

Rolle

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 072
Senast: JennyLz
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 341
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 077
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama