Bettlöst träns

schelin_j

Trådstartare
Jag är lite inne på att skaffa ett bettlöst träns. Såg detta och undrade lite om någon har ett sådant eller kan beskriva hur det fungerar?

http://www.blocket.se/vi/10883696.htm?ca=6_s

Jag vill inte rida på hackamore utan är mer inne på sidepull eller något annat "snällt" bettlöst...

Vad tror ni om detta träns? Verkar som om det skall fungera både som sidepull och något mer? Bitless bridle?

Sv: Bettlöst träns

Ingen som har synpunkter? Det måste vara första gången i Bukes historia som inte en enda tycker något om en viss utrustning :mad:

*ursäktar att jag snor din tråd lite*

ååh behöver en sån här tråd:)

kan inte någon smart bukare lägga ut bilder på olika bettlösa tränstyper (kanske inte hackamore då) och förklara hur det inverkar.
Är även jag intresserad av att använda lite bettlöst men vill ha de olika alternativen förklarade först.

skriv gärna typ pris och inköpsställen och så...

Det är helt ok att sno på detta sätt - jag vill ju också få en bättre förklaring... har läst några förklaringar förut men inte riktigt förstått skillnaden mellan sidepull och bitlessbridle etc.

Annonsen är ju borta:( du får hitta nån annan bild o lägga ut vet jag:idea:

Attans också - jag har tittat på denna annons läääänge nu och så försvinner den just när jag ska fråga om den... ska försöka hitta något liknande!

I grund och botten var det ett bitless bridle men som man på ett (som det verkade) fiffigt sätt kunde bygga om till grimma eller sidepull. Jag tyckte att det var ganska snyggt - lite pråligt kanske men det skulle nog se maffigt ut på min häst tror jag och ville ha synpunkter. Det finns en hemsida www.naturefarm.se som inte heller funkar så det kanske inte finns på marknaden längre alls.

Jag tar dock gärna emot lite mer info om skillnaderna mellan bitless bridle och sidepull. Och andra bettlösa alternativ! Gärna tips om var man kan få tag på produkterna också (i storlek extrafull eller större).

Jag kanske kan förklara skillnaden.
Sidepull ser ju ut som ett vanligt träns utan bett. Nosremmen ska sitta så den kommer i höjd med mungipna och hårt så man får in tre fingrar. Tygelringarna hamnar då i samma höjd som ett bett. Trycket blir över nosryggen och endast lätt på sidorna. Tygeltagen visar lätt ställning och böjning.
Bitlessbridle funkar med tryck över hela huvudet. Det sitter korslagda remmar under käken som även har kontakt med nosremmen. Nosremmen sitter lite högre upp än sidepull, ungefär som en engelsk nosgrimma och med två fingrars mellanrum. Fungerar med tryck ex. vänster tygel trycker på höger sidan och då ska hästen gå undan för trycket.

Kanske finns det någon annan och bättre förklaring, men så här har jag lärt mig.

Jag har ridit med sidepull en gång och det var ingen större skillnad mot vanligt bett. Hackamore har jag ridit mycket på och gillar det. Jag måste då focusera på mina vanligtvis hårda händer. Har nu äntligen lärt mig att vara mjuk i handen.:banana:

Tack för ditt svar! En sak jag undrar över är det där med eftergifter med bitless bridle. Det ser ut som om det skulle vara svårt att få till en vettig eftergift på dem? Känns som om det skulle ta ett tag att få remmarna att löpa tillbaks genom ringarna liksom. Vad har ni för erfarenheter?

Sidepull känns mest aktuellt just nu. Hackamore rider jag stoet på rätt ofta och det funkar men jag tycker att det är för starkt och är rädd att sitta och störa henne i onödan... (jag är lite överkänslig i min rädsla att vara elak mot snälla hästen :))

Fler som har åsikter eller info? Mottages tacksamt!

vilken djungel detta är..

börjar fundera på att göra ett eget bettlöst träns då vet jag ju iaf vad jag rider med...

någon som har gjort ett eget?

Ser den dessutom som inlagd idag. Iof 11.54, så kanske kom tillbaka senare? Dock så skriver de att det inte finns många kvar på lager.

Förutom funktionsfrågan - en helt subjektiv fråga också...

Skulle denna häst vara snygg i ett sådant där "pråligt" träns eller skulle det se fånigt ut? Jag pendlar fram och tillbaks... tycker oftast att det nog skulle se rätt coolt ut men ibland blir jag bara mörkrädd vid tanken. Så er åsikt tack!

DSC00849.jpg

Tom017.jpg

OBS! Vill fortfarande gärna höra hur det funkar och om ni tror att det kan vara bra???

Tror det skulle vara snyggt på din häst:)

Gjorde en liknande tråd i akademisk ridkonst forumet.
Den heter "bettlöst? AR" där fick jag en bra beskrivning på
bettlösa träns.

Jag har iaf äntligen bestämt mig... ska testa repgrimma
samt ska försöka mig på att tillverka ett sidepull i nylonband och teddy.

Senast ändrad:

Ah titta den har återuppstått :D

Ha! De där har jag varit i kontakt med!! De lägger ut sådana träns på tradera oxå med brösta o jag frågade om man kunde köpa träns utan brösta men fick nej... de håller på med en undersökning eller vad man kan kalla det. De som köper ett sådant träns/huvudlag är med i en testgrupp eller så för att se om tränset funkar så bra som de tänkt sig. De har runda snören i stället för platta läderremmar som på liknande träns för att det ska löpa lättare i ringarna o bli bättre eftergift + att de tyckte att de bettlösa alternativ som finns på marknaden är för tråkig design på... helt klart ett intressant alternativ tycker i alla fall jag...:)

Ganska dyrt för att få äran att vara testpanel faktiskt...

Och varför skulle man vilja ha en brösta till tränset. Jag rider ju aldrig med någon brösta :p

Pink Angel: AR - ja där har jag inte tänkt på att leta!

Ganska dyrt för att få äran att vara testpanel faktiskt...

Och varför skulle man vilja ha en brösta till tränset. Jag rider ju aldrig med någon brösta :p

Just därför köpte jag inte tränset:crazy: har aldrig haft behov en brösta när jag rider så varför köpa en...

Fast jag är rätt sugen på tränset ändå... min kille skulle nog se cool ut i det. Om det passar vill säga. Shireskallar är ganska stora!

Hej,

Vi rider Lukas på Bitless bridle och är nöjda. Men det tog ett tag innan man helt kommer underfund med hur det ska sitta och hur det fungerar.

lukasbettlost.jpg

Det vi har är från Hööks, vi har också kikat på det som du länkade till. Skulle nog bli fint på din häst :love:

~Ingrid

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 280
Senast: Kajsalisa
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 110
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II