Bettlöst som ger stöd?

Sv: Bettlöst som ger stöd?

Visst snubblar en häst mer om den inte bär sig bra, men du skrev ju tidigare att den nästan var blind på ett öga. Kan det vara så att det är den "blinda" sidan som snubblar? Inget konstigt alls, tycker jag.

Jag tycker inte du ska använda vare sig hackamore eller sidepull med rep över nosryggen - det blir för skarpt. Däremot finns det ett sidepull med ganska tjock, lite vadderad rem över näsan som jag tror skulle funka bra - iaf tycker min framtunga isis att det är bekvämt att hänga i den och det känns inte allt för elakt att hjälpa honom upp med huvudet om han snubblar (jo, han är också väldigt snubblig om jag inte rider ordentligt).

Jo, det kan mycket väl vara så att hans seende påverkar snubbligheten. Han råkade ut för olyckan i samband med inridningen så han har ju varit halvblind (även om han såg bättre i början, nu har han dessutom starr på det ögat pga skadan) i princip så länge som han har ridits, det går alltså inte att säga att snubbligheten började då.

*KL* Han snubblar MER om man slörider men även om han går energiskt med kraft i rumpan så snubblar han.
Och jag vet faktiskt inte vad mer man skulle kunna kolla på honom, han är kollad ordentligt inklusive hovarna, benen, ryggen.

Fast har man en häst som är halvblind och kollat så mycket det går så ligger det väl nära till hands att tro att det påverkar. Det är ju mycket lättare för honom att missa och verkligen snybbla på ojämnheter.

Inte för att dra vidare i detta, är hästen genomkollad så är den ju som sagt,men just ang blindheten. Jag har träffat en hel del enögda hästar tycker jag mig, och hört talas om många, men alla har funkat precis likadant som om de vore tvåögda. De flesta vrider ställer huvudet lite på sned bara så de har bättre sikt åt den blinda sidan, men många har funkat bra tom till hoppning och liknande!

KL

JAg tror det kan vara skillnad på en enögd häst samt en häst med nedsatt syn på ett öga.

Har de bara ett öga så kan de ställa om sig och få nästan precis lika bra syn/kapacitet med bara det ena ögat.

Men har de däremot både sina ögom men att det ena fungrar sämre tror iallafall jag att det inte ställer om sig på samma sätt.
Då använder de liksom både men det blir kanske suddigt , eller hur de nu fungerar, på en sidan.
Därför kan de kanske ha svårt att bedömma avstånd/ojämnheter osv.

Jag hade en häst som fick sämre syn pga skada på hornhinnan.
Han gick oftare på saker med den sidan.

I slutänden så hade han ganska dålig syn då även hans andra öga blev skadat, han hade kanske runt 25-40 procents syn totalt.
Och han gick hela tiden på elstängslet tex så det gick inte ha strömmen på.

Min moster har en hingst som fick ta bort sitt ena öga som 2 åring. Han har inga problem med varken det ena eller det andra, funkar precis som vanligt.

Så jag tror visst det är skillnad på att bara ha 1 öga mot att ha 2 kvar men nedsatt syn på det ena.

Jag har en tvärtom upplevelse, och det var en häst som miste synen dock inte helt till en början men med tiden så blev han helt blind på ena ögat. Och det fanns inte säkrare häst att sitta på faktiskt, han var så otroligt försiktig när han kom till marker som var okända och han snubblade mycket sällan alltså inte mer än kompisarna som hade bägge ögonen i behåll.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: villhöver
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Leeelot
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 935
Senast: Lager
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka