Bettlöst som ger stöd?

Lona

Trådstartare
Baldur har lätt för att snubbla och i förlägningen gå omkull så han behöver en hel del stöd när man rider.
Han är kollad ett antal gånger, det är inget fel på honom, han är helt enkelt en snubblig häst även om det säkert inte förbättras av att han har starkt nedsatt syn på ena ögat.
Problemet är att han även lätt får problem med munnen så ett bettlöst alternativ vore nog det bästa men vilket? (Det kan ju heller inte vara särskilt skönt att bli uppfångad på bettet OM han väl snubblar trots stödet.)
"Vanligt bettlöst" funkar han inte bra på alls. Hackamore känns som en dålig idé? Har testat att rida med bara en nosgrimma och det går hyfsat men känns inte optimalt.
Tips och erfarenheter av olika bettlösa alternativ?

Sv: Bettlöst som ger stöd?

Kan man verkligen balansera en snubblande häst med ett bett? Det kanske man kan... har aldrig tänkt på saken på det sättet.

Har du testat med sk bitless bridle? Där remmarna går i kors under hästens huvud? Det borde väl ge den bästa inverkan om man vill rida bettlöst och vill kunna fånga upp hästen kanske? Alla andra trycker väl på "näsan" när man tar i tygeln och det blir ju lite fel.

Tycker det snarare låter som om du behöver få upp din häst från framdelen....

Och kanske byta hovslagare, eller iaf prova att verka/sko annorlunda?

Vet att det kan göra en himla skillnad.

Snubblar han skulle jag ju kolla om det verkligen stämmer med fötterna. Långa tår?

Vanligt engelskt sidepull kan man ge stöd med. De med rep är för skarpa (oftast)

Svar till alla: Han ÄR kollad åt alla håll och kanter och enligt hovslagaren har det inte med hovarna att göra. Enligt ägaren har han alltid varit sådan och det är inte bara under ryttare.

Helt klart kan han fördela vikten bättre men det är inte bara det det hänger på heller. Har diskuterat det med min tränare som även ridit ut tillsammans med oss och hon ser inga direkta "fel" som vi kan åtgärda med ridningen.

Naturligtvis har jag honom inte hängande på bettet men ja, jag upplever att jag har mer stöd i handen när jag rider honom än andra hästar. Snubblar han till så stöttar man liksom utan att på något sätt rycka i honom, svårt att förklara känner jag:o.
(Något rätt torde jag göra jämfört med andra eftersom han snubblar mindre med mig och aldrig gått omkull trots att det är jag som rider mest nuförtiden.
Å andra sidan tror jag att jag rider mer balanserat och samlat än de andra som bara "släpper iväg" honom.)

Det vi testat är bitless bridle men det var ingen av oss (ägaren, jag, medryttaren eller Baldur själv) som trivdes med det. Att rida bara i vanlig (hannoveransk?) nosgrimma funkar bättre.
Skall botanisera vad de övriga i stallet har för alternativ men tror inte att utbudet är så stort så att säga. Att köpa en massa olika och testa känner jag ärligt talat inte för när det inte är min häst.

Alltså, egentligen funkar han bra med bett MEN han har nu också problem med munnen vilket sannolikt inte hör ihop med snubblandet. Han har lätt för att få foderinpackningar och vassa kanter -> småsår i munnen och naturligtvis åtgärdar vi det men om det hunnit uppstå irritationer så måste det ju vara skönare utan bett?
Att fråga vår vanliga instruktör som känner oss bäst går inte just nu eftersom hon är allvarligt sjuk.

Tack för era svar, jag menar absolut inte att låta gnällig när jag svarar utan är mycket tacksam för era tankar:)!

Jag upplever att det som oftast handlar om ryttarens insats på hästen när man får en snubblig häst, i de fall fysiska orsaker har uteslutits som här.
Ryttaren är helt enkelt för oengagerad, vilket kan få en del hästar att såsa ihop rejält.

Tänkandet blir bakvänt känns det som när man vill ha ett annat bett som stöd, istället för angripa problemet så slipper man ha ett stöd alls.:idea:

En mycket känd isländsk tränare sa till mig en gång, ni svenskar har en förmåga att rida hästen framifrån och bak istället för tvärtom. För de som har ridit för honom känner säkert igen det, och det är ett bekymmer. Man har svårt för att göra skillnad på energi och tempoökning, en energiökning behöver inte ge en tempoökning bara en mer vaken häst.

Absolut att du har en poäng men i så fall så rider ju ALLA som rider honom fel eftersom han snubblar med alla och har gått omkull med flera.
Det är ändå varit rätt duktiga personer som ridit honom under årens lopp och ja, han snubblar med alla så det är svårt att veta hur ridningen i så fall skulle ändras.

Ridningen ska förändras genom att sätta mer energi i hästen och få upp honom från framdelen så han inte går med näsan i marken och snubblar omkull.
Snubblar han med alla så ja, då är det väl alla som rider mer framifrån än bakifrån då.

Ja , jag har några exempel på "snubbliga" hästar här hemma, ett sto som jag upplever som mkt säker på foten, hon är rejält framåt så när hon går på lektion faller de flesta i fällan att sitta och bromsa henne och inte driva vilket innbär att hon hamnar på framdelen och snubblar, hon blir även travtaktig. Hon snubblar inte om man kan få henne att bära sig bättre, hon blir även "lättare i munnen" om man vågar driva på henne.
Sen har vi stallets ålderman, han var rejält snubblig, sov sig igenom livet och hade en märklig förmåga att trots att han var 7 mil lång och på framdelen tölta helt rent. Nu har han fått lite unga kompisar i hagen som han lattjar med och har då även vaknat till i ridningen (även med ovana ryttare) och bär sig bättre och snubblar i princip aldrig längre.

Något problem måste ju hästen ha om den nu snubblar så himla mycket, vare sig det sitter i kroppen eller i rörelsen, eftersom det i grund och botten inte är en normal företeelse.

Hur som helst, så tycker inte jag att det finns något bettlöst som man bör ge stöd på hela tiden eftersom det ger så mycket tryck. Skulle isåfall välja en repgrimma eller liknande som blir tydlig men ändå inte sitter åt. Men hur menar du att du ger stöd? Snubblar den alltså mindre om du har mer stöd i munnen?

Allmänt svar angående snubblet:
Jag säger inte att ni har fel, helt klart går han bättre när det är lite drivpå honom men snubblar gör han ändå.
Om snubblet bara hängde på att man måste få upp framdelen på honom så är det ju lite konstigt att inte en enda instruktör sagt något eller att någon av de duktiga ryttarna som ridit honom fått honom att sluta snubbla?
Jag kan helt klart köpa att JAG rider honom fel men faktiskt inte att alla som ridit honom gjort det eller att ingen av instruktörerna skulle påpekat det när vi diskuterat snubblet.
Med det menar jag inte att vara motvalls, bara att jag har svårt att få det att gå ihop:).

Då kanske en grundlig undersökning vore ett bra förslag, ibland är det så att hästarna har en oerhört bra förmåga att maskera problem så det inte syns utåt mer än i små situationer som te x snubblig.

Äsch, hade skrivit ett långt svar men forumet strular idag.

Han ÄR kollad, både hos veterinärer, equiterapeut och naprapat. Det är klart att jag undrar varför han snubblar men jag vet ärligt talat inte vad jag (eller rättare sagt ägaren) kan göra mer.

Han snubblar inte konstant men definitivt mer än en "normal" häst. Och det har alltså hänt ett antal gånger att han gått omkull. Inte ofta men EN gång är en för mycket i mina ögon.

Han var betydligt snubbligare ett tag innan jag tog över honom för ett antal år sedan, han hade då en dubbelsidig kotledsinflammation fram. Den är helt utläkt sedan länge, han kollades av veterinär senast i somras och var då helt ok.

Jag har själv en häst som kan bli snubblig, om det sker så finns tre förklaringar till varför. Antingen är ryttaren för passiv, då gör han bara vad han kan i sovande form.:D Eller så rider ryttaren hästen kraftigt å framdelen, vilket är ytterligare en situation utan energi. Eller så har han problem i sina ben, problemen kan också vara hovrelaterade.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: villhöver
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Leeelot
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 935
Senast: Lager
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka