Bettlöst på unghäst??

I

ikeline

Jag har mina funderingar på å sätta på ett bettlöst på min unghäst då han är väldigt tung i munnen ...
dessutom håller han på å tappar tänder så jag vill gärna inte ha ett bett i munnen på honom..:(
någon som har några bra förslag på hur jag får bort det här tunga å om det är bra å rida dom på bettlöst
å vilket ska jag ta hjälp av ..:crazy:
Han kan vara lite svår styrd vissa gånger han inte vill ..
Ska jag rida ett par gånger med både bett å bettlöst eller hur brukar ni göra första gången ni rider med bettlöst..?
tacksam för svar //ikeline
 
Sv: Bettlöst på unghäst??

hej jag brukar variera mellan bosal, hackamore 3 delat och ett rakt gummibett när ja rider mina unghästar. blir han tung så försök rida med lång tygel. ta det bara lugnt och bestämt, (aldrig mesigt) så går de nog bra. unghästar tar ju tid om dom ska bli bra. hur gammal e han? va e han för ras?
 
Sv: Bettlöst på unghäst??

Han är ett halvblod efter Stanford och är 3 nu i år ..
har du ridit med både bett å hackamore dom första gångerna eller bytte du över direkt ..??:confused:
går det att rida med båda samtidigt .. jag har aldrig ridit med hackamore innan men har ett i stallet ;)
 
Sv: Bettlöst på unghäst??

du kan väl bara rida med repgrimma i början? då får du ju jättebra kontakt med din häst och du behöver inte använda bett vilket är väldigt bra eftersom man ska bettvänja dem så sent som möjligt.
 
Sv: Bettlöst på unghäst??

jo det hade man ju kunnat pröva. men tror jahg ska testa hackamore på honom ..
 
Sv: Bettlöst på unghäst??

mm, det kan du ju göra, men det bästa är ändå repgrimma eftersom hackamore är ganska skarpt... du kan ju börja med hackamoren och om det går bra så kan du ju byta till repgrimma sedan.
 
Sv: Bettlöst på unghäst??

Jag började utan bett ( sidepull) på min unghäst, vilket fungerade jättebra tills han kom på att om han ville springa jättefortoch inte svänga dit jag ville så gick det bra att göra som man ville... Fick lov att sätta ett bett på honom och nu går det väldigt bra, men mitt mål är att återgå till sidepull eller hackamore, när han vuxit till sig lite. JAg ville inte heller sätta bett i munnen på honom det första jag gjorde när jag skulle rida in. Om jag skulle rida en en unghäst till nu skulle jag göra samma sak- prova utan först, återgå till bettlöst om man behöver ha bett emellanåt. Huvudsaken att man aldrig ska behöva slita och dra.
 
Sv: Bettlöst på unghäst??

Hackamore tycker jag personligen är ett av de sämsta bettlösa alternativen. Eftersom man får lite hävstång men till åtminstone 90% knäcker hästen av i nacken på grund av det. Särskilt om den är "tung i handen".
Jag skulle rekommendera ett lite skarpare sidepull (med smal nosdel) eller ett ridkapson. De är ganska tydliga vilket en unghäst kan behöva, plus att risken för att du själv ska börja segdra inte är så stor. Ridkapson tycker jag är lättast att ställa i nacken med.
Bosal kan också fungera bra, men det har jag själv aldrig provat, kan tänka mig att det är som en bättre variant av hackamore.

Det går att rida med både bett och bettlöst men då får man rida med dubbla tyglar. Skulle satsa på ett lite skarpare bettlöst till en början och bara rida inom inhägnat område, plus att du lär in hjälperna lite från marken först (sänka huvudet, flytta huvudet i sidled och rygga för tryck) så behöver du knappast övergångsperioden med dubbla tyglar. Det är lätt att man blir otydlig/inkonsekvent när man kör dubbelt.
 
Sv: Bettlöst på unghäst??

mina har ja bytt direckt över till hackamore utan att ha bett.. vad du har i munnen eller runt munnen när hästen blir tung spelar ingen större roll. han måste lära sej att lyfta upp sej själv, inte bara bli tung i handen o låta dej lyfta honom. rid honom på långa tyglar och låt honom inte häng....
 
Sv: Bettlöst på unghäst??

Håller med dig om att sidepull är kanon, brukade byta mellan det och tre-delat på en ponny jag hade. Var skeptisk mot det då hon var ganska het men det funkade kanon, tyckte det till och med var synd att man inte fick tävla dressyr med det :)
 
Sv: Bettlöst på unghäst??

Haha jag själv har nästan alltid ridit med sidepull, men faktiskt tycker jag det är MYCKET lättare att rida på kapson :p den är tydligare.
Skulle rida en kompis häst (jag ÄR medryttare men jobbar mest från marken eftersom den är lite dåligt musklad) på en väldigt mild och snäll kapson och blev bara mer och mer frustrerad för att hästen inte lyssnade :p var nog jag som blev inkonsekvent för han lyssnade ju bra för ägaren på det. Gången efter satte jag på kapson och då svarade han direkt. Sidepull rider jag på om jag hoppar eller rider ut för då fifflar jag inte så mycket med tyglarna. Ska jag rida dressyr väljer jag ett lite skarpare sidepull eller en kapson, vill att hästen ska svara direkt som sagt. Men det beror ju också på hur man rider.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp